Hitta diskussioner med liknande innehåll

Varför tar SAS så mycket mer i biljettpris än andra flygbolag?

#61 2014-11-08, 11:11
Giffare
Svaret är enkelt och det är att Scandinavian Airlines behöver pengarna. Om de hade samma biljett priser som Norwegian hade de gått i konkurs. Men man kan hitta bra erbjudande med Scandinavian Airlines när det är "rea". Jag väljer uteslutande Scandinavian Airlines när jag flyger eftersom jag tycker om dem och man får flera förmåner jämfört med lågprisbolagen t.ex mindre stränga regler i säkerhetskontrollen (hur mycket väskan väger) en gratis väska att checka in osv.
#62 2014-11-08, 12:30
Mr.Majestic
Ursprungligen postat av Giffare
Svaret är enkelt och det är att Scandinavian Airlines behöver pengarna. Om de hade samma biljett priser som Norwegian hade de gått i konkurs. Men man kan hitta bra erbjudande med Scandinavian Airlines när det är "rea". Jag väljer uteslutande Scandinavian Airlines när jag flyger eftersom jag tycker om dem och man får flera förmåner jämfört med lågprisbolagen t.ex mindre stränga regler i säkerhetskontrollen (hur mycket väskan väger) en gratis väska att checka in osv.


Exakt.

Att komma upp i Silver-nivå på EuroBonus krävs inte mycket, 10 enkelresor och du är där. När du väl är i Guld, är det smooth sailing
#63 2014-11-09, 14:30
Ursprungligen postat av Mr.Majestic
Exakt.

Att komma upp i Silver-nivå på EuroBonus krävs inte mycket, 10 enkelresor och du är där. När du väl är i Guld, är det smooth sailing


Jag kan bara hålla med. Och tar man med en eller två mellanlandningar på Kastrup så är man silver på nolltid och får mer EB-poäng för uppdateringar på long-haul. Har man väl fått sitt guld så håller man det utan problem.
#64 2014-11-10, 21:50
Halshuggning
Ursprungligen postat av WLHS
Jag kan bara hålla med. Och tar man med en eller två mellanlandningar på Kastrup så är man silver på nolltid och får mer EB-poäng för uppdateringar på long-haul. Har man väl fått sitt guld så håller man det utan problem.

Är det inte så att oavsett om man är silver eller guld, så måste man varje år lyckas samla in alla dessa poäng, annars blir man nedgraderad? Kanske har jag fel, blir man guld så är man alltid guld??
#65 2014-11-10, 22:12
Ursprungligen postat av Halshuggning
Är det inte så att oavsett om man är silver eller guld, så måste man varje år lyckas samla in alla dessa poäng, annars blir man nedgraderad? Kanske har jag fel, blir man guld så är man alltid guld??


Nej du måste kvalificera dig varje år, däremot är det så att guld och diamant "mjuklandar" ner till nivån under om man inte får ihop tillräckligt med poäng.

Sen är det också så att på dom högre nivåerna får du mer baspoäng bara för att du är en högre nivå, vilket i sig gör det lättare att behålla statusen när man väl har den.
#66 2014-11-11, 14:05
Ursprungligen postat av Halshuggning
Är det inte så att oavsett om man är silver eller guld, så måste man varje år lyckas samla in alla dessa poäng, annars blir man nedgraderad? Kanske har jag fel, blir man guld så är man alltid guld??

Vid guld så måste man genomföra ett visst antal resor/samla visst antal poäng för att behålla statusen på guldkortet.
#67 2014-11-11, 18:41
Ursprungligen postat av Halshuggning
Är det inte så att oavsett om man är silver eller guld, så måste man varje år lyckas samla in alla dessa poäng, annars blir man nedgraderad? Kanske har jag fel, blir man guld så är man alltid guld??


Du har redan fått svar längre ner i tråden. Men som Guld och Dimond så får du även 25% mer poäng. Och som Dimond så går inte poängen ut efter 5 år så länge du håller din status.
#68 2015-01-06, 16:36
Mr.Majestic
Sænkta krav, gællande Jan 1 2015!

45 enkel før Guld, 90 før Diamond

Fan, då kanske man kommer upp i Diamond i år!

En fotnot: Fyyy faan vad skønt det var med Fast Track etc. nu under Julhetsen.
#69 2015-01-08, 03:54
Ursprungligen postat av Mr.Majestic
Sænkta krav, gællande Jan 1 2015!

45 enkel før Guld, 90 før Diamond

Fan, då kanske man kommer upp i Diamond i år!

En fotnot: Fyyy faan vad skønt det var med Fast Track etc. nu under Julhetsen.


Nu vet jag inte hur mycket du flyger generellt, men du planerar att nå EBD på segment? Är det inte bättre att satsa på att gå via poäng? Även om SAS har kastrerat sin intjäningstabell så kan du ju enkelt tjäna in poäng med andra bolag som har bättre utdelning. Och om du gillar ditt EBS med fasttrack under jul så kommer du älska EBG
#70 2015-01-08, 08:58
Mr.Majestic
Ursprungligen postat av WLHS
Nu vet jag inte hur mycket du flyger generellt, men du planerar att nå EBD på segment? Är det inte bättre att satsa på att gå via poäng? Även om SAS har kastrerat sin intjäningstabell så kan du ju enkelt tjäna in poäng med andra bolag som har bättre utdelning. Och om du gillar ditt EBS med fasttrack under jul så kommer du älska EBG


Segment verkar vara det som kommer att gå snabbast før mig. Flyger Stavanger-Stockholm retur varannan vecka ungefær (jobbrelaterat), och det innebær oftast en mellanlandning på Gardemoen, vilket ger mig 4 enkelresor per trip, men endast 2000p per trip.

Eftersom det ær mitt føretag som betalar, så kør dom alltid SAS (samt att det ær det enda alternativet i Star Alliance från Stavanger). Men æven nær vi åker till Nordamerika eller Asien så blir det oftast SAS om vi kan.
#71 2015-01-09, 03:24
Ursprungligen postat av Mr.Majestic
Segment verkar vara det som kommer att gå snabbast før mig. Flyger Stavanger-Stockholm retur varannan vecka ungefær (jobbrelaterat), och det innebær oftast en mellanlandning på Gardemoen, vilket ger mig 4 enkelresor per trip, men endast 2000p per trip.

Eftersom det ær mitt føretag som betalar, så kør dom alltid SAS (samt att det ær det enda alternativet i Star Alliance från Stavanger). Men æven nær vi åker till Nordamerika eller Asien så blir det oftast SAS om vi kan.


Ja precis om du har en mellanlandning på OSL så har du som sagt 4 statusgrundande segment. Och efter att SAS slaktade sitt bonussystem så är det ju antingen segment med SK-metall som gäller eller poäng med andra bolag inom Star Alliance.

Men i och med att det är jobbrelaterat och du jobbar i Stavanger så antar jag att företaget som du jobbar för så finns risken att du flyger SAS Go i low eco klasserna U, K, L, T, O, V, G och då är varje segment tyvärr värt enbart 250 poäng.

Av vilken anledning vill du nå EBD? Är det för att du ska få lite biobiljetter och möjligheten att ge bort ett EBG? För annars så är det ett rätt meningslöst kort om nu inte SAS kommer att förbättra förmånderna för EBD kontra EBG. EBG är helt klart värt besväret, sen kan du alltid statusmatcha mot andra flygbolag och hotellkedjor.

Edit: EBG = Eurobonus Gold, EBD Eurobonus Dimond (Statuskort inom Eurobonus).
#72 2015-01-09, 08:56
Mr.Majestic
Ursprungligen postat av WLHS
Ja precis om du har en mellanlandning på OSL så har du som sagt 4 statusgrundande segment. Och efter att SAS slaktade sitt bonussystem så är det ju antingen segment med SK-metall som gäller eller poäng med andra bolag inom Star Alliance.

Men i och med att det är jobbrelaterat och du jobbar i Stavanger så antar jag att företaget som du jobbar för så finns risken att du flyger SAS Go i low eco klasserna U, K, L, T, O, V, G och då är varje segment tyvärr värt enbart 250 poäng.

Av vilken anledning vill du nå EBD? Är det för att du ska få lite biobiljetter och möjligheten att ge bort ett EBG? För annars så är det ett rätt meningslöst kort om nu inte SAS kommer att förbättra förmånderna för EBD kontra EBG. EBG är helt klart värt besväret, sen kan du alltid statusmatcha mot andra flygbolag och hotellkedjor.

Edit: EBG = Eurobonus Gold, EBD Eurobonus Dimond (Statuskort inom Eurobonus).


Exakt. Mest SAS Go i low eco, så segment kommer att bli det som tar mig uppåt

Det finns egentligen inte en anledning att jag VILL nå EBD, det ser bara ut som att det kommer bli så iår pga. alla flygningar Jag hade varit tvungen att åka Stavanger-Stockholm varannan vecka ændå, så EBD kommer bara som en bonus naturligt. EBG hade ræckt før mig garanterat