I Köpenhamn passerade jag för något år sedan säkerhetskontroll när jag skulle byta från Bangkokflyget till ett Sverigeflyg. Byten inom Schengen verkar annars bara handla om att korsa korridoren till nästa flyg.
Det handlar ungefär om två saker, är olika terminaler sammankopplade efter säkerhetskontrollen och separerar flygplatsen ankommande och avgående resenärer. En tredje sak är förvirrade resenärer som går fel.
I det första fallet tycker jag det är konstigt att så relativt små flygplatser ska behöva flera terminaler.
I det andra fallet så kan man öka kapaciteten, få plats med fler passagerare, om man bygger en egen våning för ankommande resenärer. Det kan göras bra eller dåligt (Heathrow T3 har löst problemet med en 3D-labyrint).
I det tredje fallet bör man minska alkoholserveringen på ankommande flyg och se över skyltningen.
Separerar man resenärerna så kan man även välja att låta alla som byter passera säkerhetskontrollen igen, kanske kan vara lämpligt om man har trafik från platser där säkerheten kanske inte tas på allvar.
Sedan finns lite konstiga varianter, på IST har jag för mig att man vid byte gick rakt in i en terminal, affärer osv, och sedan passerade säkerhetskontroll vid avgående gate.
Även CDG T1 har en knasig lösning, efter rullbandet till satellitterminalen, som är som en liten ö med ca 8-10 gater runt hela byggnaden, så passerar man säkerhetskontrollen. Längst ut mot flygplanen finns en liten korridor för ankommande resenärer, avgränsad av ett lågt staket, den spärras av beroende på var det boardas och deboardas så att alla ankommande går runt, åt något håll, och kommer ut utanför säkerhetskontrollen.
BOM har/hade någon liknande lösning i internationella avdelningen, ibland fick man vänta lite på grund av korsande passagerartrafik.