Hitta diskussioner med liknande innehåll

Tyska ICE tåget mellan Köpenhamn H - Berlin Hbf

#1 2014-08-08, 07:28
Köpenhamn har vad jag kan se i princip tre avgångar dagligen mellan Köpenhamns H till Berlin med de tyska ICE tågen, vilket förövrigt är riktigt jävla snygga tåg när man ser på bilder Exempel

Priser på 69-159 EUROuro gör det till en både dyrare och en längre resa om man jämför med att ta Norwegian från Kastrup till nån av Berlins flygplatser så att det kan gå tre tåg om dagen är lite fascinerande.
Ungefär 6:45 timmar tågresan från Köpenhamns Huvodbanegård, via Rödby - Putgarden och stopp i Hamburg för att sedan åka vidare till Berlin Hbf i centrala Berlin.

Min fråga är om någon åkt de här tåget och kan uttala sig om hur det är?
Lite tveksamt om de blir svar ens eftersom Norwegian som sagt håller bättre priser, men i dagar som dessa när flygplan faller ner och kraschar som aldrig förr känns ett miljövänligt tåg bra.

Så.. Nån som åkt DB Bahn ICE tåget?
#2 2014-08-08, 09:31
EvilGuy
Jag åkte sträckan Berlin-Köpenhamn (och vidare till Sverige) förra sommaren och det var helt okej. Vi bokade förstaklassbiljetter eftersom prisskillnaden var så liten och det var lugnt och skönt på tåget. P.g.a. förseningar var vi knappt tre timmar sena till Sverige men i efterhand blev vi kompenserade av DB Bahn för 75% av biljettpriset plus att vi fick en voucher på EURO100 att använda på nästa resa.

Anledningen till att vi åkte tåg var att det passade bättre i tid när vi kom till Berlin, blev aningen billigare och sen gillar jag att åka tåg. Men givetvis är flyg rent tidsmässigt att föredra om man ska till Berlin på t.ex. en lång-weekend! Och det går alldeles säkert att hitta t.o.r.-biljetter med t.ex. Air Berlin eller Norwegian billigare än t.o.r. med tåg.
#3 2014-08-09, 02:06
Ursprungligen postat av EvilGuy
Jag åkte sträckan Berlin-Köpenhamn (och vidare till Sverige) förra sommaren och det var helt okej. Vi bokade förstaklassbiljetter eftersom prisskillnaden var så liten och det var lugnt och skönt på tåget. P.g.a. förseningar var vi knappt tre timmar sena till Sverige men i efterhand blev vi kompenserade av DB Bahn för 75% av biljettpriset plus att vi fick en voucher på EURO100 att använda på nästa resa.

Anledningen till att vi åkte tåg var att det passade bättre i tid när vi kom till Berlin, blev aningen billigare och sen gillar jag att åka tåg. Men givetvis är flyg rent tidsmässigt att föredra om man ska till Berlin på t.ex. en lång-weekend! Och det går alldeles säkert att hitta t.o.r.-biljetter med t.ex. Air Berlin eller Norwegian billigare än t.o.r. med tåg.


Vielen Dank für Ihre Antwort!
(Stort tack för ditt svar på tyska enligt Google Translate)

Hur kom det sig att det var tre timmar försenat? Man hör ju en del om den tyska punktligheten på tågen i samband med klagomål på SJ. Även om nu DB Bahn löste det snyggt.

Du fick byta tåg i Köpenhamn va? Menar DB Bahns ICE-tåg traffikerar inte Sverige eller har jag missuppfattat det?

Hur är ICE-tågen om man jämför med svenska X2000?
Service ombord osv? Nu åkte du visserligen Första Klass och de kommer nog inte jag göra men ändå.
Däremot kommer jag sova, så sköna säten är ett plus.

Kostar mig 250:- mer att ta tåget än Norwegian, för mig som är flygrädd är det värt pengarna. Fast svårt att låta bli att fundera på hur DB Bahn får de att gå ihop med tre avgångar dagligen från Köpenhamn. Visserligen går den förbi en stor stad som Hamburg men är det många andra stopp på vägen?

Mm. Tror nog allt ditt inlägg övertygat mig att välja tåget.
Det jag kommer sakna mest med Norwegian är tillgången till WiFi..för de antar jag att ICE-tågen saknar?
#4 2014-08-09, 05:39
BAB7
Ursprungligen postat av Arbetarbroder



Det jag kommer sakna mest med Norwegian är tillgången till WiFi..för de antar jag att ICE-tågen saknar?



I stort sett alla ICE tåg ska ha det redan, innan årsskiftet ska det gälla hela flottan.

http://www.welt.de/wirtschaft/article114946130/Deutsche-Bahn-stattet-all...
#5 2014-08-09, 11:14
EvilGuy
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
[..]


Vi skulle egentligen bytt tåg halvvägs mellan Berlin och Hamburg för att ta ett annat ICE till Köpenhamn. Eftersom avgången från Berlin var kanske 30 minuter sen (minns inte exakt men någonstans mellan 20-40 min) så missade vi bytet. Detta visste vi redan om innan vi steg på tåget i Berlin så vi fick information om alternativa tåg vid deras informationsdisk.

Genom bytet ute på landsorten skulle vi hunnit med ett tidigare nordgående ICE med destination Köpenhamn. Efter missen åkte vi till Hamburg för att vänta på tåget till Köpenhamn. Därav de tre timmarna.

Rätt nice med förstaklass-biljett, kostar det inte mer än en hundring extra tycker jag att du ska överväga det. Det ger tillgång till DB Bahns lounger med gratis (enklare) mat och dryck där man i lugn och ro (med Wi-fi) kan vänta på tåget. Dessutom sitter man bättre och tystare på tåget.
#6 2014-08-13, 01:56
Nu vet jag inte hur gammal du/ni i ert resesällskap är men vill man åka tåg längre än till precis in i Tyskland skulle jag köpa en interrailbiljett. Att jag frågar om åldern beror på att billigaste 10-dagarskortet (där du på 10 resdagar får resa fem dagar) kostar ca 1600/2600 SEK beroende på om man är över eller under 26 år gammal. En annan fördel med interrailbiljett är att om ni bara ska till Berlin så kan ni använda de tre resterande resdagarna som resdagar i Berlins lokaltrafiknät och på så vis åka gratis U-bahn, S-bahn och spårvagn under vistelsen. Ni kan kombinera detta med en dagsutflykt till exv. Leipzig (rekommenderas! Det var Tysklands femte största stad före 1945 och det märks än) eller inåt Polen om ni vill köpa billiga cigaretter och än billigare sprit.


Tåginredningen på de Diesel-ICE som går mellan Köpenhamn och Hamburg/Berlin som sådan är ok, skönare säten i alla klasser än X2000 och med en "riktig" järnvägsrestaurang med lagad mat framför mikromaten på SJ:s bistro (tyvärr är det dåligt beställt med sittplatser vid serveringen, obekväma ståbord är allt som ges så man får äta vid sin sittplats. Det förtar restaurangvagnskänslan där man sitter vid ett bord och blir inbjuden till kortspel med främlingar, DB följer tyvärr SJ:s exempel här till skillnad från andra europeiska järnvägsbolag). Det är en ganska seg tågresa mellan Köpenhamn-Hamburg. Det tar omkring 4h45min mellan Köpenhamn-Hamburg (35 mil) främst beroende på Rödby-Puttgardenfärjan men ochså beroende på långsamma järnvägssträckor på vägen till och från färjan utom närmast Hamburg och Köpenhamn (icke-elektrifierad bana med 120 km/h som V-max på större delen av banan) (både tyskarna och danskarna behandlar sträckan som inrikestrafik, så tåget stannar på flera mindre stationer längs vägen). Kan bara hoppas att Fehmarnbälttunneln blir av och att järnvägssträckan i detta Tysklands och Danmarks Norrland rustas upp till vettig standard.


Det kan f.ö. stämma att det går 3 ggr om dagen från Köpenhamn till Berlin, har själv bara åkt sträckan till Hamburg och då går tågen varannan timme. Eftersom turtätheten mellan Hamburg och Berlin är hög och restiden kort för att vara 30 mil (tåget tar 90-100 min) skulle jag i värsta fall chansa på att ta hamburgertåget från Köpenhamn. Har man platsbiljetter är det en annan sak. Man behöver aldrig reservera platsbiljetter på tyska tåg vid interrailande.


Ang. andra av dina funderingar: Deutsche Bahn kör bara till Köpenhamn, så byte på Hovedbanegården är ett måste. Åker du långt ifrån uppåt landet och har interrailbiljett löser du resan från Sverige till Kbh som transitresa, då åker du för halva priset.

Tyska punktligheten är inte alltid så punktlig när det gäller tåg (ICE prioteras dock framför andra "normala" intercity-tåg). Det behöver inte bli panik för det på vägen till Hamburg då gångtidtabellerna (=luft i tidtabellen för att hårddra det) är generöst tilltagen p.g.a. färjeanslutningarna.


(Apropos Rödby-Puttgarden som tågfärja kan jag berätta att vagnarna låses efter bordning. En kamrat och jag tågluffade i ungdomen och åkte denna färja hem efter en hård vecka på kontinenten. Tack och lov för att vagnarna var låsta för när vi kom tillbaka låg hans plånbok kvar på exakt samma plats där han hade lämnat den helt öppen på sätet!)
#7 2014-08-13, 12:29
DB BAHN har ju annars Europa Spezial, vilket innebär att resan mellan Berlin och Köpenhamn kan kosta 39 euro enkel resa. Vilket är billigare än de priser som TS har hittat, samt tipset om interrail. Men det krävs att man köper biljett i god tid, annars blir biljetterna dyrare.
#8 2014-08-26, 14:00
Ursprungligen postat av Spyrran
DB BAHN har ju annars Europa Spezial, vilket innebär att resan mellan Berlin och Köpenhamn kan kosta 39 euro enkel resa. Vilket är billigare än de priser som TS har hittat, samt tipset om interrail. Men det krävs att man köper biljett i god tid, annars blir biljetterna dyrare.


Såg också detta med EURO39 för tågresan och där matchar ju DB Bahn priset med Norwegian faktiskt
(villket kanske då är svaret jag på frågan jag ställt mig själv, hur de kan ha så många avgångar från Köpenhamn dagligen)

Biljett i god tid, när är god tid?
#9 2014-08-30, 20:17
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Såg också detta med EURO39 för tågresan och där matchar ju DB Bahn priset med Norwegian faktiskt
(villket kanske då är svaret jag på frågan jag ställt mig själv, hur de kan ha så många avgångar från Köpenhamn dagligen)

Biljett i god tid, när är god tid?


Helst ska man boka flera månader i förväg för att vara säker på att få de billigaste biljetterna. Annars fr man vara beredd på att det blir dyrare ju närmare avresedatum som man kommer.
#10 2014-09-11, 12:46
Är de lätt att hitta inne på Berlin Hbf?
Hitta dit går ju med bara tunnelbana och spårvagn menar inne på själva tågstationen, av de jag googlat mig till känns den jävligt stor med flera olika våningsplan osv..
#11 2014-09-11, 17:02
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Är de lätt att hitta inne på Berlin Hbf?
Hitta dit går ju med bara tunnelbana och spårvagn menar inne på själva tågstationen, av de jag googlat mig till känns den jävligt stor med flera olika våningsplan osv..

Jo, Berlin Hbf är en stor station, med spår under jord och över markplan. Massvis med butiker finns det också.
Men det finns bra med kartor och skyltar (även på engelska), så det ska inte vara några problem.
Här är en karta över de 5 våningarna på Berlin Hbf
#12 2014-10-06, 22:03
Germanofil
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Är de lätt att hitta inne på Berlin Hbf?
Hitta dit går ju med bara tunnelbana och spårvagn menar inne på själva tågstationen, av de jag googlat mig till känns den jävligt stor med flera olika våningsplan osv..

Enormt stor men bra skyltat och det enda du egentligen behöver tänka på är om tåget går högst upp eller längst ner under markplan. I det senare fallet står tief efter numret på spåret. T.ex.

Berlin - Kopenhagen, Gleis 4 (tief)

Asiaten på markplan har prisvärda nudlar och annars finns ju supermarketen Kaisers för inhandling av proviant till vettiga priser. Att äta ombord på tåget är svindyrt och bör undvikas. Kaffe 2,90 EUR. :'(