Flyga hem med SAS - Jävligt kort tid vid byte

#1 2014-10-19, 04:51
Messijah
Hej fb!

Nu är det så att jag flyger hem med Scandinavian Airlines från Paris på måndag morgon.
Dock så såg jag nu att vid bytet mellan planen i Köpenhamn så är ankomsten från första planet 07:50 samtidigt som den sista tiden för check in på planet som jag ska till är ställd på samma tid, just 07:50. Hur fan hinner man detta? Bokade via sas.se så resorna finns på samma biljett och dom påstod att vid en "connection flight" så väntar dom tydligen på en? Finns det någon som kan bekräfta detta? Måste nämligen hem då jag ska jobba under måndagen.
Tänker ju att dom måste byta bagage från plan till plan också och det lär ju ta en stund.
Någon som varit i liknande sits?
Här är information om min resa:

Scandinavian Airlines
Paris CDG - Copenhagen Kastrup
SK 1568 / 27OCT
Avgång: 06:05
Ankomst: 07:50
Senast check-in: 05:20
Flygtid: 01:45
Terminal 1

Copenhagen Kastrup - Goteborg GOT
Scandinavian Airlines
SK 434 / 27OCT
Avgång: 08:35
Ankomst: 09:25
Senast check-in: 07:50
Flygtid: 00:50
Terminal 3
#2 2014-10-19, 06:03
trattfan
Fast du checkar ju aldrig in när du mellanlandar?


Har du beställt via sas.se/com så har jag väldigt svårt att tro att något skulle fuckas upp. Utan antingen så blir det som så att planet väntar på connectade flyg skall landa eller så fixar de ett annat flyg.
#3 2014-10-19, 06:28
Messijah
Ursprungligen postat av trattfan
Fast du checkar ju aldrig in när du mellanlandar?


Har du beställt via sas.se/com så har jag väldigt svårt att tro att något skulle fuckas upp. Utan antingen så blir det som så att planet väntar på connectade flyg skall landa eller så fixar de ett annat flyg.



Nej precis, men det kan ju ta ett tag att hitta rätt gate eller att mitt första plan är lite försenat. Men tack för infon, den lugnade lite
#4 2014-10-19, 06:52
Ursprungligen postat av Messijah
Nej precis, men det kan ju ta ett tag att hitta rätt gate eller att mitt första plan är lite försenat. Men tack för infon, den lugnade lite


Det där ska vara lungt, jag har haft halvtimmesbyten några gånger och det kan lätt bli tight.

Samtidigt är det så att är du bokad på en biljett så kommer SAS boka om dig ifall du missar ditt byte, och det går gott om flyg mellan CPH och GOT så det borde inte ta länge.

Oavsett bör du hinna det där bytet utan problem.
#5 2014-10-19, 07:13
Rolle55vakt
Att checka in bagaget och att kliva på planet är två olika saker. Mellanlandar du behöver du inte gå och hämta bagaget för att sedan lämna in det igen, detta sker per automatik. DU behöver endast uppsöka den nya gaten och med dem 45 minuterna du har är det inga problem.
#6 2014-10-19, 10:25
Äsch, det där är lugnt så länge planet är i tid. SAS brukar vänta in dig om du har landat med första planet innan nästa plan ska avgå (så kliver du ur första planet före 08:30 så lär dom vänta in dig, även om du får springa).

Skulle ni bli extremt sena bokar dom om dig till nästa flyg bara. Men det ska som sagt vara lugnt
#7 2014-10-19, 12:35
a0rta
Sas har så många flighter som passerar Köpenhamn så även om du missar din anslutning så är det inte problem. Sas sätter dig på första flighten efter. Du kanske får vänta en halvtimme till en timma.

Om du å andra sidan hade bokat biljetterna själv med två olika bolag och haft för lite tid emellan så hade du kunnat få lite problem.
#8 2014-10-19, 13:13
MartinStLouis
Kolla om du kan hitta en översiktskarta över terminalen innan du landar så att du snabbt kan ta dig till ditt andra flyg.
#9 2014-10-19, 14:56
Mula
Jag skulle säga att det är 50-50 chans att du blir av med ditt bagage. De har en kort minsta anslutningstid på CPH (MCT=30 min) men de förbannade danskarna som kastar väskor drar benen efter sig nåt otroligt ibland. Jag har blivit av med mina väskor där flera gånger.

Förutsatt att ditt plan landar i tid så kommer du dock inte ha några problem att hinna själv, det brukar gå smidigt att byta där.
#10 2014-10-19, 15:32
Ursprungligen postat av MartinStLouis
Kolla om du kan hitta en översiktskarta över terminalen innan du landar så att du snabbt kan ta dig till ditt andra flyg.


Fast problemet (och en av fördelarna) med Kastrup är att alla terminalerna sitter ihop. Var ditt flyg parkerar beror på vart det ska nästa flygning.

T.ex., ska flyget vidare inrikes är det nästan alltid en A-gate, ska det utrikes är det oftast B-piren. Är du ifrån Schengen men flyget sen ska till utanför schengen blir det oftast en D-gate.

Däremot är Kastrup normalt bra på bytesinfo, så oftast får man info om nästa flyg på planet men utanför varje gate finns skärmar med info om vilka gater anslutande flyg går ifrån.

Däremot slipper du normalt buss (vilket jag alltid verkar få på Oslo) och att byta terminal med ny säkerhetskontroll (Arlanda när du går ifrån utrikes till inrikes).
#11 2014-10-19, 15:47
Ursprungligen postat av Messijah
Nej precis, men det kan ju ta ett tag att hitta rätt gate eller att mitt första plan är lite försenat. Men tack för infon, den lugnade lite


Flög samma sträcka med liknande bytestid i somras, med endast handbagage. Parkerade vid B-piren, när vi kom in så fanns det nästan direkt skärm med bytesinfo, nästa flyg gick lite längre ut på andra sidan samma pir. Ingen säkerhetskontroll, gott om tid.

C-piren tror jag är irrelevant, den verkar vara avsedd för resor utanför Schengen. I övrigt verkar SAS hålla till runt B.

Och som vanligt, fixa alla boardingkort i Paris och kontrollera att de fattar att dina väskor ska till Göteborg.

http://www.cph.dk/Images/For-rejsende/Før%20rejsen/Transferpassag...
#12 2014-10-19, 18:23
Ursprungligen postat av Neksnor
Flög samma sträcka med liknande bytestid i somras, med endast handbagage. Parkerade vid B-piren, när vi kom in så fanns det nästan direkt skärm med bytesinfo, nästa flyg gick lite längre ut på andra sidan samma pir. Ingen säkerhetskontroll, gott om tid.

C-piren tror jag är irrelevant, den verkar vara avsedd för resor utanför Schengen. I övrigt verkar SAS hålla till runt B.

Och som vanligt, fixa alla boardingkort i Paris och kontrollera att de fattar att dina väskor ska till Göteborg.

http://www.cph.dk/Images/For-rejsende/Før%20rejsen/Transferpassag...


Om jag minns rätt:

A är inrikes
B är schengen
C är icke-Schengen
D är både och (finns Schengengater på nedre plan och icke-schengen på övre, används mycket för flighter till och från UK)


Sen tror jag att E är low cost (har jag för mig, aldrig använt loco ifrån Kastrup)

Gateplaceringen beror normalt på vart planet ska näst, t.ex.

Planet ska vidare till Ålborg, A-gate
Planet ska vidare till Frankfrut, B-gate
Planet kommer ifrån UK, ska vidare till Arlanda, D-gate (eller vice versa, kommer ifrån Arlanda, ska till Heathrow)

Planet kommer ifrån UK och ska tillbaka dit (typ BA) C-gate