Vätska i flygplanet

#13 2014-11-14, 19:27
WaltherVonKnopf
Ursprungligen postat av Timpsiii
Man kan dock betydligt lättare döda någon med en krossad flaska, än med ett skosnöre t.ex. Åter igen, tyvärr måste något allvarligt ske för att det ska bli en åtgärd på det. Dessutom så stämmer inte det om flytande ämnen alltid 100% - finns produkter vars ämne ej får bäras med på flygplanet som går att köpa på taxfreen på flera flygplatser, vilket är helt absurt.

Du verkar inte förstå. Alla säkerhetsfrågor är avvägningsfrågor. Man skulle kunna göra säkerheten enormt mycket högre men det skulle bli både enormt obekvämt och dyrt.

Så nej, några glasflaskor, alkohol eller annat kommer inte tas bort - även om något skulle hända.
#14 2014-11-14, 23:00
Ursprungligen postat av Timpsiii
Detta har jag undrat över många gånger. Man kan, som du säger, enkelt ta en flaska som tillhygge och hugga ihjäl någon med. Nu kanske det inte händer ofta men det gör inte kapningar heller. Man behöer nödvändigtvis inte ta sig in i cockpit utan vem som helst på flygplatsen eller flygplanet kan vara i fara. Märkligt resonemang egentligen, synd att det måste hända något innan man tar tag i det bara. Money talks...



Fast med det resonemanget är du ju alltid i fara, på stan, i ditt hem, på bussen, etc etc.

Som WaltherVonKnopf säger, all säkerhet är avväganden. I det här fallet tror jag att risken att någon ska använda en flaska som tillhygge, och orsaka mer än lättare personskador, är så liten att det inte är värt besväret att ändra. Det är en acceptabel risk.
#15 2014-11-14, 23:18
oratio
Vätskeförbudet kanske kan vara borta någon gång 2016, då man på flygplatser över hela EU testar utrustning som kan kontrollera vätskor utan att öppna dess behållare.
#16 2014-11-14, 23:58
Ursprungligen postat av Hefaiston


Fast med det resonemanget är du ju alltid i fara, på stan, i ditt hem, på bussen, etc etc.

Som WaltherVonKnopf säger, all säkerhet är avväganden. I det här fallet tror jag att risken att någon ska använda en flaska som tillhygge, och orsaka mer än lättare personskador, är så liten att det inte är värt besväret att ändra. Det är en acceptabel risk.

Hmm! vad hade 11.9-kaparna för vapen?
#17 2014-11-15, 00:43
Ursprungligen postat av Hapoel
Hmm! vad hade 11.9-kaparna för vapen?

När jag var liten handlade flygplanskapningar om att man gick ombord på ett flygplan med skjutvapen, gick in till piloterna och bad dem landa i öknen. Sedan sköt man någon gisslan och kastade ut liket under diverse förhandlingar.
Som en följd av det började man kontrollera att passagerarna inte hade skjutvapen med sig. Man kunde fortfarande se öppen dörr in till flygbesättningen.

11/9-2001 gick några tomtar ombord på flygplan med små löjliga miniknivar, de tog sig in till piloterna, men tvingade dem inte att landa. Istället tog de över flygplanen och använde dem som flygbomber, vilket var ovanligt inom flygkaparbranschen.

Då insåg diverse organisationer att även skurkar kan köra, eller hjälpligt styra, flygplan. Alltså infördes låsbara dörrar in till flygbessättningen. Man insåg även att det fanns/finns flygplanskapare som inte har några problem med att dö på jobbet, därför förbjöd man vissa vattenflaskor.

Men vad kan dagens flygplanskapare göra, även om hen har tillgång till en hel taxfreebutik? Krossa lite flaskor, slå ihjäl fem personer i kabinen och elda en skvätt vodka. Göra lite kaoz med medresenärerna.
Samtidigt kan den flygande besättningen i mer eller mindre lugn och ro landa och invänta byns arga sheriff.