Flyttade/inställda flyg Göteborg City/Säve skiftet nov/dec 2014

#1 2014-11-29, 02:59
Tydligen så har flera flighter från flygplatsen flyttats till Landvetter flygplats (GOT) på grund av eventuellt fel på del av Säves bansystem. Just nu verkar det som att de flesta bolagens resenärer ska checka in/ passera säkerhetskontroll på Säve och därefter bussas till Landvetter.
Trafikerande bolag är bland annat Ryanair och Wizz air.
Antar att flygbolagen själva har information.
http://www.goteborgcityairport.se/index.php?lang=sv
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2560346-experter-till-goteborg-city-...
#2 2014-11-29, 03:16
sven33
Svensk byråkrati slår till igen? Jag kan inte ens tänka mig ett absolut worst case scenario där det här eventuella felet ens skulle kunna orsaka en liten säkerhetsrisk. Det värsta som kan hända är rimligen att banorna slits ut eller skadas betydligt tidigare än beräknat och då får man väl stänga flygplatsen då istället om det nu inträffar innan man hinner åtgärda det hela.

SuckÂ…
#3 2014-11-29, 11:20
Ursprungligen postat av sven33
Svensk byråkrati slår till igen? Jag kan inte ens tänka mig ett absolut worst case scenario där det här eventuella felet ens skulle kunna orsaka en liten säkerhetsrisk. Det värsta som kan hända är rimligen att banorna slits ut eller skadas betydligt tidigare än beräknat och då får man väl stänga flygplatsen då istället om det nu inträffar innan man hinner åtgärda det hela.

SuckÂ…


Fast en skadad taxiväg kan skapa nog så mycket problem.
http://www.cargolaw.com/images/disaster2000.Herc2.GIF

Man gör ju bärighetsberäkningar av en anledning, varenda bit taxiväg, apron och bana som används på en flygplats har en bärighetskod. Varje flygplanstyp har sedan också en klassifieringskod, alla ytor som används av typen måste vara starka nog att klara av det specifika flygplanet. Ifall man taxar för tunga saker över för svag yta kan det bli som ovan. Det blir då ett dyrt jobb att först få bort flygplanet och sen laga ytan efteråt. Sannolikt får du gräva upp hela taxivägen och göra om från grunden, vilket tar länge (veckor till månader sannolikt) och är dyrt.

Medan du gör detta sitter flygplanet först fast, sen ska det flyttas och på ett säkert sätt tas därifrån utan att man gör sönder ännu mer taxiväg. Alltmedan detta sker förlorar flygbolaget enorma pengar eftersom maskinen står still. Dessutom kan du tänka dig vad pressen skrivit om en flygplats vars taxibanor går i bitar under flygplanen, ingen bra PR för flygplatsen.

Om man bortser från regelverken så vore det en enorm risk för flygplatsen att fortsätta med taxivägar som inte har rätt bärighetsgrad, hade jag vart ansvarig hade jag gjort exakt samma sak.
#4 2014-12-01, 05:03
Asclepius
Fast Säve flygplats har ju använts för tunga flyg i tiotals år utan att något hänt med taxibanorna. Borde inte det om något visa att de håller för belastningen?
#5 2014-12-01, 08:14
Ursprungligen postat av Asclepius
Fast Säve flygplats har ju använts för tunga flyg i tiotals år utan att något hänt med taxibanorna. Borde inte det om något visa att de håller för belastningen?

Borde väl visa att de höll för belastningen. Frågan är väl hur länge till de håller för den.
#6 2014-12-01, 18:37
Ursprungligen postat av Asclepius
Fast Säve flygplats har ju använts för tunga flyg i tiotals år utan att något hänt med taxibanorna. Borde inte det om något visa att de håller för belastningen?


Nej, det är därför alla ytor på en flygplats kontinuerligt övervakas för olika brister. Man måste se till att man alltid är säker på att dom kommer att hålla, det är inte någonting som man chansar på. Vilket i sin tur beror på det jag pratade om ovan med kostnad, PR, etc.
#7 2014-12-01, 22:52
sven33
Ursprungligen postat av Hefaiston
Fast en skadad taxiväg kan skapa nog så mycket problem.
http://www.cargolaw.com/images/disaster2000.Herc2.GIF

Man gör ju bärighetsberäkningar av en anledning, varenda bit taxiväg, apron och bana som används på en flygplats har en bärighetskod. Varje flygplanstyp har sedan också en klassifieringskod, alla ytor som används av typen måste vara starka nog att klara av det specifika flygplanet. Ifall man taxar för tunga saker över för svag yta kan det bli som ovan. Det blir då ett dyrt jobb att först få bort flygplanet och sen laga ytan efteråt. Sannolikt får du gräva upp hela taxivägen och göra om från grunden, vilket tar länge (veckor till månader sannolikt) och är dyrt.

Medan du gör detta sitter flygplanet först fast, sen ska det flyttas och på ett säkert sätt tas därifrån utan att man gör sönder ännu mer taxiväg. Alltmedan detta sker förlorar flygbolaget enorma pengar eftersom maskinen står still. Dessutom kan du tänka dig vad pressen skrivit om en flygplats vars taxibanor går i bitar under flygplanen, ingen bra PR för flygplatsen.

Om man bortser från regelverken så vore det en enorm risk för flygplatsen att fortsätta med taxivägar som inte har rätt bärighetsgrad, hade jag vart ansvarig hade jag gjort exakt samma sak.


Du presenterar inte direkt något skräckscenario här. Det värsta som kan hända är alltså precis som jag tänkte att ett flygplan fastnar. Det innebär visserligen en del kostnader och lite dålig PR men det är ingenting mot vad det kostar i både PR och pengar att panikstänga en flygplats på det här sättet och sedan bussa över resenärer till Landvetter under flera dagar.

Dessutom lär man kunna undvika att taxibanan ger vika såsom på bilden. De här flygplanstyperna har åkt runt på banorna i flera år utan problem. Jag misstänker att extrem sprickbildning inte kommer över en natt utan går att förutse om man håller det under noggrann uppsikt.

Logiken är alltså "Vi panikstänger flygplatsen nu med allmänt kaos som följd därför att det kanske finns en risk för att vi måste stänga den senare."

Det resonemanget hade varit rimligt om det fanns risk för någons liv eller hälsa men när det nu inte finns det blir aktionen bara löjlig.
#8 2014-12-02, 00:57
Ursprungligen postat av sven33
Du presenterar inte direkt något skräckscenario här. Det värsta som kan hända är alltså precis som jag tänkte att ett flygplan fastnar. Det innebär visserligen en del kostnader och lite dålig PR men det är ingenting mot vad det kostar i både PR och pengar att panikstänga en flygplats på det här sättet och sedan bussa över resenärer till Landvetter under flera dagar.

Dessutom lär man kunna undvika att taxibanan ger vika såsom på bilden. De här flygplanstyperna har åkt runt på banorna i flera år utan problem. Jag misstänker att extrem sprickbildning inte kommer över en natt utan går att förutse om man håller det under noggrann uppsikt.

Logiken är alltså "Vi panikstänger flygplatsen nu med allmänt kaos som följd därför att det kanske finns en risk för att vi måste stänga den senare."

Det resonemanget hade varit rimligt om det fanns risk för någons liv eller hälsa men när det nu inte finns det blir aktionen bara löjlig.

Från http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2560346-experter-till-goteborg-city-...
"...
Bakgrunden är en färsk analys som visar att mätvärdena för taxibanans bärighet inte stämmer överens med tidigare mätningar.

- Eftersom analysen och de siffrorna som vi hade sedan tidigare inte stämmer överens så tog vi detta på största allvar och har därför beslutat att begränsa flygtrafiken för tyngre flygplan, säger Annika Nyberg, vd för Göteborg City Airport.
..."
Jag tolkar det, utan kunskap i ämnet, som att de har fått nya mätdata, som avviker mycket från det väntade resultatet, vilket kan bero på exempelvis att banan har kass eller att man mätt/analyserat fel. Alltså, utgå från det värsta samt gör om, gör rätt.

Min helt ovetenskapliga hobbyanalys.
#9 2014-12-02, 14:33
Ursprungligen postat av Neksnor
Från http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2560346-experter-till-goteborg-city-...
"...
Bakgrunden är en färsk analys som visar att mätvärdena för taxibanans bärighet inte stämmer överens med tidigare mätningar.

- Eftersom analysen och de siffrorna som vi hade sedan tidigare inte stämmer överens så tog vi detta på största allvar och har därför beslutat att begränsa flygtrafiken för tyngre flygplan, säger Annika Nyberg, vd för Göteborg City Airport.
..."
Jag tolkar det, utan kunskap i ämnet, som att de har fått nya mätdata, som avviker mycket från det väntade resultatet, vilket kan bero på exempelvis att banan har kass eller att man mätt/analyserat fel. Alltså, utgå från det värsta samt gör om, gör rätt.

Min helt ovetenskapliga hobbyanalys.


Nu jobbar jag inte på något sätt direkt med den här typen av saker men jag håller med i din analys. Det låter som att man har gjort en kontroll och insett att värdena inte stämmer.

Ursprungligen postat av sven33
Du presenterar inte direkt något skräckscenario här. Det värsta som kan hända är alltså precis som jag tänkte att ett flygplan fastnar. Det innebär visserligen en del kostnader och lite dålig PR men det är ingenting mot vad det kostar i både PR och pengar att panikstänga en flygplats på det här sättet och sedan bussa över resenärer till Landvetter under flera dagar.

Dessutom lär man kunna undvika att taxibanan ger vika såsom på bilden. De här flygplanstyperna har åkt runt på banorna i flera år utan problem. Jag misstänker att extrem sprickbildning inte kommer över en natt utan går att förutse om man håller det under noggrann uppsikt.

Logiken är alltså "Vi panikstänger flygplatsen nu med allmänt kaos som följd därför att det kanske finns en risk för att vi måste stänga den senare."

Det resonemanget hade varit rimligt om det fanns risk för någons liv eller hälsa men när det nu inte finns det blir aktionen bara löjlig.



Fast du förutsätter nu att det på något sätt är billigt ifall det går fel och man måste bärga flygplanet. Helt bortsett från att flygplatsen sannolikt riskerar saftiga böter eller indragen licens om man medvetet opererar på ytor som inte är i korrekt skick.

http://www.eurocontrol.int/sites/default/files/content/documents/sesar/b...

På sidan 13 ser du en graf med data på kostnad för en försening. En längre markförsening för ett flygplan i storleksordningen B738 (som ryan flyger) är cirka EURO100 per minut!

På detta ska du sen lägga kostnaden för bärgning av planet, inspektion av tekniker, reparation av taxivägen, samt alla ruttstörningar som orsakas. Ifall morgonflyget går igenom taxivägen kommer alla andra flyg med den individen att få störningar, ett bolag som ryanair kan ha upp till 4 tur och retur-flygningar om dagen. Det handlar snabbt om väldigt stora summor.

Visst är det kass PR och dyrt att bussa pax till Landvetter, men jag tror fortfarande inte man hade något egentligt val i frågan.


Sen vet man inte vad effekten hade kunnat bli om ett flygplan gick igenom taxivägen. Nu är det förvisso lite typiskt flygbranschen att "måla fan på väggen" i vissa lägen, och se dom värsta scenariona. Men samtidigt för det också att vi har en väldigt säker flygindustri.
#10 2014-12-03, 08:21
Problemen på GSE beräknas fortsätta veckan ut.

Under perioden torsdag - söndag ska Ryanairs och Wizz airs resenärer hanteras på Landvetter flygplats
http://www.goteborgcityairport.se/index.php?lang=sv
#11 2014-12-05, 22:34
johan66
Fick mail från RYAN idag:

Kära kund,

Ryanair har fått information av Göteborg City flygplats (GSE) att på grund av nödvändiga reparationer på start- och landningsbanorna kommer alla flygningar till/från flygplatsen mellan torsdagen 4 december och fredag 12 december att ske till/från Göteborg Landvetter flygplats som är belägen 44 km öst om Göteborg City flygplats.

Observera att din flygtid inte har ändrats utan endast flygplatsen, se informationen nedan.


Så tyvärr måste jag åka den långa vägen ända ut till Landvetter i veckan som kommer.

Lite längre ned stavar dom fel till Landvetter ...


UTRESA
From Gothenburg Lanvetter (GOT) ...

ÅTERRESA
... to Gothenburg Lanvetter (GOT)
#12 2014-12-16, 16:47
johan66
http://www.goteborgcityairport.se/index.php?lang=sv

"Till följd av att fortsatta utredningar på Göteborg City Airport är nödvändiga förlängs hänvisningen av tyngre flygtrafik till Göteborg Landvetter Airport fram till den 31 januari 2015. Flygtrafiken till och från Bromma med Sparrow Aviation fortsätter som vanligt från Göteborg City Airport."

Låter allvarligt.
Nån som vet vad som händer på Säve?
Åtgärder planerade eller igångsatta?