Ursprungligen postat av Neksnor
Från
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2560346-experter-till-goteborg-city-...
"...
Bakgrunden är en färsk analys som visar att mätvärdena för taxibanans bärighet inte stämmer överens med tidigare mätningar.
- Eftersom analysen och de siffrorna som vi hade sedan tidigare inte stämmer överens så tog vi detta på största allvar och har därför beslutat att begränsa flygtrafiken för tyngre flygplan, säger Annika Nyberg, vd för Göteborg City Airport.
..."
Jag tolkar det, utan kunskap i ämnet, som att de har fått nya mätdata, som avviker mycket från det väntade resultatet, vilket kan bero på exempelvis att banan har kass eller att man mätt/analyserat fel. Alltså, utgå från det värsta samt gör om, gör rätt.
Min helt ovetenskapliga hobbyanalys.
Nu jobbar jag inte på något sätt direkt med den här typen av saker men jag håller med i din analys. Det låter som att man har gjort en kontroll och insett att värdena inte stämmer.
Ursprungligen postat av sven33
Du presenterar inte direkt något skräckscenario här. Det värsta som kan hända är alltså precis som jag tänkte att ett flygplan fastnar. Det innebär visserligen en del kostnader och lite dålig PR men det är ingenting mot vad det kostar i både PR och pengar att panikstänga en flygplats på det här sättet och sedan bussa över resenärer till Landvetter under flera dagar.
Dessutom lär man kunna undvika att taxibanan ger vika såsom på bilden. De här flygplanstyperna har åkt runt på banorna i flera år utan problem. Jag misstänker att extrem sprickbildning inte kommer över en natt utan går att förutse om man håller det under noggrann uppsikt.
Logiken är alltså "Vi panikstänger flygplatsen nu med allmänt kaos som följd därför att det kanske finns en risk för att vi måste stänga den senare."
Det resonemanget hade varit rimligt om det fanns risk för någons liv eller hälsa men när det nu inte finns det blir aktionen bara löjlig.
Fast du förutsätter nu att det på något sätt är billigt ifall det går fel och man måste bärga flygplanet. Helt bortsett från att flygplatsen sannolikt riskerar saftiga böter eller indragen licens om man medvetet opererar på ytor som inte är i korrekt skick.
http://www.eurocontrol.int/sites/default/files/content/documents/sesar/b...
På sidan 13 ser du en graf med data på kostnad för en försening. En längre markförsening för ett flygplan i storleksordningen B738 (som ryan flyger) är cirka EURO100 per minut!
På detta ska du sen lägga kostnaden för bärgning av planet, inspektion av tekniker, reparation av taxivägen, samt alla ruttstörningar som orsakas. Ifall morgonflyget går igenom taxivägen kommer alla andra flyg med den individen att få störningar, ett bolag som ryanair kan ha upp till 4 tur och retur-flygningar om dagen. Det handlar snabbt om väldigt stora summor.
Visst är det kass PR och dyrt att bussa pax till Landvetter, men jag tror fortfarande inte man hade något egentligt val i frågan.
Sen vet man inte vad effekten hade kunnat bli om ett flygplan gick igenom taxivägen. Nu är det förvisso lite typiskt flygbranschen att "måla fan på väggen" i vissa lägen, och se dom värsta scenariona. Men samtidigt för det också att vi har en väldigt säker flygindustri.