Hitta diskussioner med liknande innehåll

Fråga ang. Frequent flyer-program

#1 2015-04-19, 16:02
Fredas
Goddagens!

Har under de senaste åren börjat resa en hel del, vilket har inneburit en hel del flygresor.
Jag har förstått att de s.k. frequent flyer-program som finns ska innebära en del fördelar,
när man börjar uppnå en viss poäng, och har funderat över om man bör gå med i denna "klubb".
Det jag dock inte kommit fram till är vilkas program det är man ska gå med i.

Någon som har några tips angående detta? Vilket program ska man gå med i?
Hur fungerar det egentligen?
#2 2015-04-19, 16:11
Det beror helt på vilka sträckor som du kommer att flyga. Berätta lite mer om ditt resande så blir det lättare att tipsa.
#3 2015-04-19, 17:43
iconicatab
Ursprungligen postat av Fredas
Det jag dock inte kommit fram till är vilkas program det är man ska gå med i.

Någon som har några tips angående detta? Vilket program ska man gå med i?
Hur fungerar det egentligen?


Det är ju en "trogen kund"-belöning direkt underställt de olika flygbolagen, så kolla vilka du öht har att välja mellan. Och kolla/jämför sedan deras egna webbplatser för ffl-info och villkor.

Sen är ju då avsikten att du i framtiden gärna gör lite "krystade" reseplaner/bokningar, bara för att få åka minst några sträckor med "ditt" bolag, vart du än ska.

"Whats in it for you" börjar väl sedan med en påse jordnötter, via VIP-lounge med benefits till automatisk upgrade till 1:a klass när du flyger då det finns lediga stolar. Ren återbäring eller rabatter aktar de sig för i det längsta...
#4 2015-04-19, 18:11
Savoy
Mycket sammanfattat:
Vad gäller användbar status (dvs guld) är de enklaste programmen att nå denna nivå,

Aegean Miles&Bonus i Star Alliance (det var ännu lättare förr men är fortf relativt lätt, tror det är 24 000 miles varav 4 Aegean-sträckor, typ Sverige-grekisk ö via Aten och tillbaka)
Air France/KLM Flying Blue i Skyteam, 30 segment på ett år (varje t.or. via Amsterdam eller Paris ger dig då 4 st.)
Air Berlin topbonus i Oneworld, via statusmatch eller statuschallenge från ovanstående.

Detta gäller alltså om du egentligen inte flyger så vansinnigt mycket, t.ex. i jobbet. Gör du 50 segment per år eller mer finns det många program att välja bland.
#5 2015-04-19, 19:02
Fredas
Förra året flög jag 10 sträckor ungefär. Allt sker privat, och jag samlar således inte ihop en massa poäng via jobbet, tyvärr.
Eftersom allt sker privat betalar jag således allt själv, vilket alltid är det billigaste alternativet, och således alltid olika flygbolag.
Air China och Turkish Airlines är de flygbolag jag använt mig av mest de senaste resorna, men hade väl helst inte velat "binda" mig vid enskilt bolag?

Några tankar?
#6 2015-04-19, 19:13
Savoy
10 *resor* per år måste inte vara för lite, men om du menar 10 flygsegment är det alldeles för lite.

Jag har lite svårt att se nyttan med program för dig om du redan nu inte vill binda dig till en viss allians (även om dina båda exempel är samma allians, Star) och att du alltid tar billigaste biljett.

Vart planerar du att åka det kommande året? Är du beredd att lägga in byten på resor du annars hade kunnat åka direkt? Om inte, tror jag inte programmen är något för dig.

Om du kan tänka dig att välja SAS Plus på samtliga dina resor istf SAS Go så kan du nog fixa Aegean även på ett fåtal resor.
Om du kan tänka dig att flyga med Air France/KLM under ett år kan du nog nå deras guldstatus på 30 segment (8 resor totalt på ett år med 4 segment på varje resa blir ju 32 segment).
#7 2015-04-19, 20:29
Ursprungligen postat av Fredas
Förra året flög jag 10 sträckor ungefär. Allt sker privat, och jag samlar således inte ihop en massa poäng via jobbet, tyvärr.
Eftersom allt sker privat betalar jag således allt själv, vilket alltid är det billigaste alternativet, och således alltid olika flygbolag.
Air China och Turkish Airlines är de flygbolag jag använt mig av mest de senaste resorna, men hade väl helst inte velat "binda" mig vid enskilt bolag?

Några tankar?


Här anser jag att du ska tänka om lite om du är intresserad av FFP. Som du redan har blivit tipsad om så är Aegean Miles&Bonus ett bra val för dig. Men det innebär även att du blir bunden till Star Alliance när du ska boka flyg. Samt att du är tvungen till att göra 4 segment med bolaget ifråga. Men i gengäld så får du statusfördelar som lounge, extra bagage, prio bording, fast track etc.

Sen när man jagar poäng eller miles så kan det vara värt att se över eventuella resvägar. Alltid försöka boka en mellanlandning om man kan. Framförallt i ditt fall när du inte gör så värst många flygresor per år. Som exempel så det är dyrare att flyga med SAS än med Norwegian men i gengäld så får du poäng till ditt bonuskort.

Men om du tänker mer långsiktigt så kanske du ändå ska satsa på SAS Eurobonus. Då det är enkelt att samla extrapoäng genom kringtjänster. Och med poäng så kan du sedan uppdatera din resa med antingen SAS eller annat tar Alliance bolag. Visst det krävs mer för att få status än med Aegean men och andra sidan så är det ju extrapoängen som man får möjlighet till. Dock är inte dessa statusgrundande.

Om du är intresserad av ett Eurobonus Silverkort så har jag ett över (det är en förmån som Eurobonusguld medlem att man kan förmedla ett Silverkort). Skicka ett PM om du är intresserad så tar vi det därifrån då jag inte vill bryta regel 1.01
#8 2015-04-25, 12:04
Fredas
Tack samtliga för bra svar!
Tror att jag inte varit helt med på vad FFP inneburit, men har sannerligen fått mig
några tankeställare av er kunskap!
#9 2015-04-26, 19:10
Halshuggning
Ursprungligen postat av Savoy
Mycket sammanfattat:
Vad gäller användbar status (dvs guld) är de enklaste programmen att nå denna nivå,

Aegean Miles&Bonus i Star Alliance (det var ännu lättare förr men är fortf relativt lätt, tror det är 24 000 miles varav 4 Aegean-sträckor, typ Sverige-grekisk ö via Aten och tillbaka)
Air France/KLM Flying Blue i Skyteam, 30 segment på ett år (varje t.or. via Amsterdam eller Paris ger dig då 4 st.)
Air Berlin topbonus i Oneworld, via statusmatch eller statuschallenge från ovanstående.

Detta gäller alltså om du egentligen inte flyger så vansinnigt mycket, t.ex. i jobbet. Gör du 50 segment per år eller mer finns det många program att välja bland.

Ska man satsa på MIles & bonus eller eurobonus, eller ha båda?
#10 2015-04-27, 01:16
Ursprungligen postat av Halshuggning
Ska man satsa på MIles & bonus eller eurobonus, eller ha båda?


Är du ute efter guldstatus eller poänguppdateringar från t.ex. ekonomistol till business class på långresor? Eller kanske båda? Hur mycket flyger du på ett år?
#11 2015-04-27, 03:16
Halshuggning
Ursprungligen postat av WLHS
Är du ute efter guldstatus eller poänguppdateringar från t.ex. ekonomistol till business class på långresor? Eller kanske båda? Hur mycket flyger du på ett år?

Jag flyger inte särskilt mkt, 3-4 t/r resor ner till europa per år på ett ungefär.
Jag vet inte vad jag är ute efter egentligen. Guldstatus kommer jag nog inte nå eftersom att jag inte flyger så ofta, men poänguppdateringar hade varit bra. Vill gärna åka business class nån gång.
#12 2015-04-27, 09:11
Savoy
Ursprungligen postat av Halshuggning
Jag flyger inte särskilt mkt, 3-4 t/r resor ner till europa per år på ett ungefär.
Jag vet inte vad jag är ute efter egentligen. Guldstatus kommer jag nog inte nå eftersom att jag inte flyger så ofta, men poänguppdateringar hade varit bra. Vill gärna åka business class nån gång.


Jag kan nog direkt säga att det bästa i ditt fall vore att hålla utkik efter bra erbjudanden i business istället. Dessa blir bättre för varje år som det verkar hittills och att ta omvägen över forcerad poänginsamling kommer inte att bli billigare.

Med bra erbjudande i business menar jag 10-15000 kr för en tur och retur till någon ort långt borta (Japan, Kina, Thailand, Sydafrika, Brasilien, USA osv). Kommer att bli mycket billigare för dig än att samla poäng om du inte ökar ditt resande rejält, och dessutom ge en bättre upplevelse.

Qatar Airways har just nu en 2-för-1-kampanj på business som är ett klipp om ni är två som flyger, men kampanjen upphör 29 april.