Flygplatsen Arlanda Airport's flotta (Rubrik ändrad /Mod)

#1 2015-05-22, 09:14
GeorgeBush
Hej

Jag undrar lite vad Arlanda Airport har för flygplan eftersom det verkar lite svårt att få fram något sådant på nätet. Visst stämmer det att de har minst en Boeing 747, typ -4 i reguljär trafik, till Bangkok va? Vad flyger man med till New York från Arlanda, Airbus A340 eller något? Eller finns det två Boeing 747 i reguljär trafik? Jag skulle gissa att Arlanda Airport har kring 50 Airbus A320 och Boeing 737 i reguljär trafik och en blandad kompott av diverse andra plan. Finns det några källor på flottan? Åsikter?
#2 2015-05-22, 09:40
OttoWallen
Nu är det väl så att Arlanda själva inte har någon flotta. Det är flygbolagen som flyger till Arlanda som står för flygplanen.

Ang Boeing 747 till Bangkok så är det historia. Minns inte riktigt när Thai ändrade till Boeing 777-300 men det är gott och väl ett år sedan. Tror inte att det går någon 747 som reguljärtrafik från Arlanda längre men som cargo finns det säkert en och annan.

//Otto
#3 2015-05-22, 09:47
sq
Thai kör 777-300 nu istället för 747. Har för mig dock att Korean Air kör 747 cargo. De gjorde i alla fall det tidigare. Men du kanske endast syftar på passagerarplan? SAS flyger 330 till EWR/New Jersey samt Chicago. SAS har mest boeing på Arlanda och Gardemoen samt mer Airbus på Kastrup. Emirates flyger 777. Qatar 787 etc. Thomas cook 330 på långdistans och TUI 767 på långdistans. Norwegian kör 787 på långsistans och 737 på kortdistans .
#4 2015-05-22, 14:18
DieTrolle
Tror att Korean fortfarande kör en Boeing 747 cargokärra. Såg för en månad sedan att de skulle landa på ARN under natten mellan söndagen och måndagen.

Förutom tidigare nämnda modeller och bolag så fyller jag på med några fler

Airbus:

A300 : Iran Air
A32X : Standard med LH (från FRA, MUC), AF och BA
A33X : CA till Peking

Boeing:

B73X : SAS, KLM, Norwegian
B74X : Troligen Korean Cargo
B757 : Iceland Air och United
B767 : En daglig flight med BA (BA780) från London
B787 : Ethiopian
#5 2015-05-22, 21:21
Austrian flyger antingen med A320 eller Fokker F100.
LOT flyger med Embraer E170.

SAS använder ju även sina Atr72 på några linjer ifrån Arlanda.

Air Baltic flyger Boieng 737 classic (733/735).

Sedan finns det andra bolag som flyger Saab, ATP eller andra propellerkärror.
#6 2015-07-20, 16:21
kissemizz
från augusti kan A380 landa på Arlanda 😃👍

nån som har koll på datum och tid första kommer?!
#7 2015-07-20, 18:53
Axell
Ursprungligen postat av kissemizz
från augusti kan A380 landa på Arlanda 😃👍

nån som har koll på datum och tid första kommer?!

Det har landat A380 plan på Arlanda tidigare, för några månader sedan nödlandade ett plan från Emirates på Arlanda med ett sjukt barn som tyvärr inte gick att rädda livet på.

Tror inte vi kan förvänta oss någon reguljärflygning med A380 den närmaste tiden då underlaget inte finns helt enkelt. Är det dock något man kan hoppas på i framtiden som inte är helt orealistiskt så är det att något av Gulfbolagen sätter in planet på sin Arlanda rutt.
#8 2015-07-25, 00:12
Beaumont
Ursprungligen postat av kissemizz
från augusti kan A380 landa på Arlanda 😃👍

nån som har koll på datum och tid första kommer?!


Den första kom 15 september 2010.
#9 2015-07-25, 01:00
Ursprungligen postat av Beaumont
Den första kom 15 september 2010.

Tror nog att frågan handlar om A380 på reguljär basis. Att landa har väl inte varit något problem så länge A380 funnits för 3.3 km landningsbana borde ju räcka utan det har ju snarare handlat om terminalkapacitet att kunna lasta på och av passagerare och bagage inom rimlig tid.
#10 2015-07-25, 14:20
Beaumont
Ursprungligen postat av Jonas1968
Tror nog att frågan handlar om A380 på reguljär basis. Att landa har väl inte varit något problem så länge A380 funnits för 3.3 km landningsbana borde ju räcka utan det har ju snarare handlat om terminalkapacitet att kunna lasta på och av passagerare och bagage inom rimlig tid.


Ok, men "ombyggnationen" som är klart i augusti har inget med terminalkapacitet att göra. Den anpassningen är, enligt den tidplan jag har sett, någonstans vid årsskiftet 2016/2017.
#11 2015-07-25, 15:01
Ursprungligen postat av Jonas1968
Tror nog att frågan handlar om A380 på reguljär basis. Att landa har väl inte varit något problem så länge A380 funnits för 3.3 km landningsbana borde ju räcka utan det har ju snarare handlat om terminalkapacitet att kunna lasta på och av passagerare och bagage inom rimlig tid.

Arbetet handlar väl delvis om att anpassa bansystemet, alltså även taxibanor mm, lite för A380. Så att man inte bara kan landa med den, utan också bedriva effektiv verksamhet med den.
#12 2015-07-25, 15:09
SilentVictory
Ja ni som hoppas på en A380 på reguljär basis på Arlanda hoppas nog på för mycket.

Det är knappast ekonomiskt hållbart att flyga upp till lilla Sverige när Köpenhamn bara finns ett litet stenkast bort.

Utöver det så går det lite trögt på marknaden för A380, några nya ordar kom dessutom inte in på kärran under Paris Air Show.

Nu kan jag ju inte se in i framtiden, men jag har svårt att tänka mig att något sådant här kommer ske inom de närmaste åren.