Ursprungligen postat av Ankarbarn
Du vet väl att SAS smällde tre plan på sex veckor för ett par år sedan. Det är tätare mellan olyckorna än vad något afrikanskt inrikesbolag med 50 år gamla flygplan klarat sv.
Jag är fullt medveten om det och jag har läst rapporten.
Nu är väl diskussionen tänkt att handla om aeroflot och inte SAS, men som sagt, jag jobbar inom flyget och jag har igenom det bildat mig en uppfattning om vad jag anser om en del saker. En av dom är att den dagen skiten träffar fläkten så litar jag på att den genomsnittlige SASpiloten har koll på sitt flygetyg och vad som ska göras. Flertalet konversationer jag har haft med SAS piloter styrker också den uppfattningen, man har en god inställning till säkerhet och till säkerhetsarbete.
Min uppfattning om Aeroflot och ryssland i allmänhet är att termen "Just culture" inte överhuvudtaget existerar och att säkerhetsarbetet antingen är undermåligt eller i helt obefintligt. Om du placerar dig i ett flygplan med en brinnande motor, är det då SAS eller aeroflot du litar på mest? För min del är det SAS alla dagar i veckan.