Hitta diskussioner med liknande innehåll

Väglivet i Tyskland -sunkigt intryck

#25 2017-09-19, 06:57
Mentat57
Ursprungligen postat av BAB7
A24 är fin.
Bra väg och inga större vägarbeten just nu vad jag vet.

Jag måste ju säga att det förvånar mig att vägen mellan Berlin och Hamburg bara har 2 filer i vardera riktningen med tanke på hur mycket de har byggt ut till 3 filer i övriga Tyskland. Så länge det är måttligt med trafik är vägen i sig fin, ja, men det är väldigt lätt hänt att det uppstår stockningar.
#26 2017-09-22, 10:06
Shurik
Ursprungligen postat av Mentat57
Jag måste ju säga att det förvånar mig att vägen mellan Berlin och Hamburg bara har 2 filer i vardera riktningen med tanke på hur mycket de har byggt ut till 3 filer i övriga Tyskland. Så länge det är måttligt med trafik är vägen i sig fin, ja, men det är väldigt lätt hänt att det uppstår stockningar.


Motorvägen Hamburg-Berlin går till största delen genom en för Tyskland rätt glesbefolkad del av landet, så 2 filer räcker möjligen några år till.
#27 2017-09-22, 14:42
Problemet på A24 är inte så mycket trafikmängden i sig som att lejonparten av lastbilstrafiken från Tjecken/Polen till Hamburg går där. Då Hamburg är den stora destinationen för i princip allt gods i norra Tyskland p.g.a. hamnen och den stora godsbangården ska väldigt mycket tung trafik passera där. Alternativvägarna är inte vansinnigt många p.g.a. någonstans måste Elbe korsas om du kommer söderifrån, och A7/A1 är inte stort bättre de heller utan flera gånger värre.

2015 gjordes den senaste stora trafikräkningen på hela Autobahn-nätet vilket kan ses här:
http://www.autobahnatlas-online.de/Verkehrsmengenkarte2015.pdf med teckenförklaring: http://www.autobahnatlas-online.de/LegendeVerkehrsmengenkarte.pdf


Det är alltså ganska mycket trafik närmast Hamburg och Berlin liksom Wittstock-Berlin (ca 40 000 fordon/dygn där trafiken från Rostock går samman med Hamburg) men inte trafikmängder som i sig motiverar en utbyggnad till trefiligt enligt tysk standard. Exempelvis kan nämnas att A7 mellan Kassel-Hamburg med minst 55k i ÅDT inte är helt trefiligt än. Byggs A14 någonsin färdigt mellan Magdeburg-Schwerin tippar jag dessutom att mycket av trafiken från Rostocks/Lübecks/Hamburgs hamnar kommer att söka sig dit istället för att som idag köra över Berlin söderut mot Bayern/Sachsen-Tjeckien.


En anledning till att många infrastrukturprojekt tar tid i Tyskland är att det är upp till respektive delstatsmyndigheter att behandla och godkänna planerna. Eftersom ekonomin på denna nivå är ungefär lika god(dvs usel) som på svensk landstingsnivå har många delstater skurit ned på antalet planerare som kan förbereda och behandla planärenden. Går vägen igenom flera delstater måste dessutom båda delstaterna vara med på banan vilket skapar ett koordinationsproblem av Guds nåde. Därtill är det förstås överklaganden etc. som i Sverige kan sträcka sig över många år innan ärendet är färdigbehandlat. Sen när denna process är överstånden ska pengar skakas fram, projektet upphandlas bit för bit etc etc. Det är inte ovanligt att ett simpelt nybygge kan ta uppåt 5-10 år p.g.a. utdragna upphandlingar för att spara in kostnader och ekonomi (kolla in A30 vid Bad Oeynhausen exv. Bygget började 2008 efter sådär 40 års planeringsprocess, planerades stå klart 2014 men är nu uppskjutet till 2019. Detta för en ny motorväg på 8,5 km. Nästan 60 år har då gått från börja planera till färdigställd väg ). Östtyskland har varit förskonat från detta för att de haft ett behov av att "komma ikapp" efter 1990 och de flesta medborgarna inte varit vana vid att föra sin talan i civilrättsliga ärenden men de håller på att komma ikapp där med.
#28 2017-10-02, 12:55
TierraDelFuego
TS skriver att det är sunkig mat på tyska vägkrogar.

Jag vill nog påstå att de tyska vägkrogarna serverat bättre mat än motsvarande ställen i Sverige. Åtminstone de jag varit på.

Svenska kedjor som tex Rasta serverar sunkig, knappt ätlig mat, även om det kanske varierar från plats till plats. Så kan det även varit i Tyskland. Du kanske haft otur?
Mitt intryck är också att toaletterna generellt sett är bättre städade i Tyskland än på motsvarande ställen i Sverige.
#29 2017-10-06, 12:14
Bud Fox
Någon som vet status på arbetena med att bredda A5/A7 från två till tre filer?

Var många och långa sträckor där man höll på med detta för ett par år sedan. Det var rätt drygt att ligga och köra miltals i 50-70 km/h i smala provisoriska filer med en decimeter till godo till lastbilar till höger och mitträcke till vänster.
#30 2017-10-06, 21:03
BAB7
Ursprungligen postat av Bud Fox
Någon som vet status på arbetena med att bredda A5/A7 från två till tre filer?

Var många och långa sträckor där man höll på med detta för ett par år sedan. Det var rätt drygt att ligga och köra miltals i 50-70 km/h i smala provisoriska filer med en decimeter till godo till lastbilar till höger och mitträcke till vänster.


Utbyggnad till 3-filiga motorvägar ligger ganska lågt.
I budgeten för vägar prioriteras nu främst underhåll av befintliga vägar samt reparationer av broar och viadukter, samt ett fåtal planerade större byggen som tex A7-tunneln vid Hamburg.

Annars när det gäller vägarbete så håller de fortfarande på med A7 Flensburg-Hamburg, där är det långa och dryga sträckor med smala filer. Hastighetsbegränsning 60/80 km/h.
Maxbredd är 2,1 meter i vänster körfält här, så tänk på att du inte får köra där om du har en större bil, typ e klass/ 5 serie etc.
Sedan en tid tillbaks håller de på med något på A1 vid Bremen-Osnabrück också, alltid extremt drygt där med långa köer nuförtiden, jag kör därför alltid A7 till Hannover och sedan A2, när jag ska till NRW.
A5 kör jag nästan aldrig på, så det vet jag inte.
#31 2017-10-20, 11:17
Ursprungligen postat av Bud Fox
Någon som vet status på arbetena med att bredda A5/A7 från två till tre filer?


En bra och aktuell sida om man vill hålla sig á jour hur motorvägsnätet ser ut utan att behöva titta på varje delstats hemsida:
http://www.autobahnatlas-online.de/

Strecken-->önskat vägnummer. Under "Legenden"--> Legenden Streckenseite hittar du teckenförklaringarna till kartorna. Pågående utbyggnader med planerat invigningsdatum står direkt i kartorna.
#32 2017-12-29, 09:39
Mentat57
Ursprungligen postat av Bud Fox
Någon som vet status på arbetena med att bredda A5/A7 från två till tre filer?

Status på utbyggnader hittar du här: http://www.bmvi.de/SharedDocs/DE/Anlage/VerkehrUndMobilitaet/Strasse/neu...
#33 2018-05-10, 15:26
Challenger-74
Har lite samma intryck som TS av biltrafiken i Tyskland. Mellan Hamburg och Bremen hade jag konstant dödsångest trots att jag anser mig vara en relativt god förare (körkort i 20+ år och aldrig involverad i någon omycka). Ruhr påminde mest om Mordor. Belgien är om möjligt ännu värre. Fy fan vilket sunkigt ställe att köra bil på. Uselt väglag och sjukt bisarra vägkrogar med usel service och dålig mat. Holland var rena drömmen i jämförelse. Särskilt när man kör längs den konstgjorda vallen mot Nordsjön.
#34 2018-07-28, 08:12
bimman
Ursprungligen postat av Challenger-74
Har lite samma intryck som TS av biltrafiken i Tyskland. Mellan Hamburg och Bremen hade jag konstant dödsångest trots att jag anser mig vara en relativt god förare (körkort i 20+ år och aldrig involverad i någon omycka). Ruhr påminde mest om Mordor. Belgien är om möjligt ännu värre. Fy fan vilket sunkigt ställe att köra bil på. Uselt väglag och sjukt bisarra vägkrogar med usel service och dålig mat. Holland var rena drömmen i jämförelse. Särskilt när man kör längs den konstgjorda vallen mot Nordsjön.


vad var sa kasst mellan hamburg och bremen?? jag kör minst 10 mil omdagen i tyskland och ofta längre sträckor. det som e lite jobbigt e alla jävla vägbyggen och alla lastbilar. Har du semester och kan planera är detn bästa tidpunkt söndag morgon att resa pa. da kan man avverka 50 mil väldigt snabbt.

med tiden lär man sig läsa trafiken med, det finns olika kategorier av förare tex de som alltid kör vänster o blir förbannad om nagon rakar köra langsammare än vederbörande. sen finns det de som alltid ligger i mitten o kör ca 140, sedan finns det de som anser att mitten skall alltid vara fri och att 140 akarna skall ligga till höger. mittenakarna vägrar ofta pga alla lastbilar till höger. Irriterande för alla är lastbilar som kör om andra lastbilar där en omkörning ibland kan ta en evighet. Osv osv

Tat lugnt och hall avstand, om du gör det blir du lugnare. Om du blir nervös vid vägbyggena där det e trangt sa lägg dig till höger bakom lastbilarna, sedan när vägbygget e slut e det bara att gasa pa.

När jag körde runt i sverige sa var ju problemet vägkrogarna med äcklig dyr mat o skitiga toaletter. I tyskland är det i princip samma äckligt o dyrt men toaletterna är alltid städade (om inga zigenare varit där minuten innan). Det finns i sverige som i tyskland sa klart smultronställen, sa har du medpassagerare som hinner googla kan ni ju hitta nagot som e bra. annars e ju säkra kortet alltid burger king eller mcdonalds. Ofta har de blandat burger king subway o tyskt käk sa samma vägkrog.

annars e ju tipset att köra av och aka in i de mindre städerna och söka upp en riktig restaurant, eller köpa varm mat hos en slaktare som för det mesta har bra korv leberkäse osv. vill du handla billigt välj aldi rewe eller liknande
#35 2018-07-28, 12:16
Challenger-74
Ursprungligen postat av bimman
vad var sa kasst mellan hamburg och bremen?? jag kör minst 10 mil omdagen i tyskland och ofta längre sträckor. det som e lite jobbigt e alla jävla vägbyggen och alla lastbilar. Har du semester och kan planera är detn bästa tidpunkt söndag morgon att resa pa. da kan man avverka 50 mil väldigt snabbt.

med tiden lär man sig läsa trafiken med, det finns olika kategorier av förare tex de som alltid kör vänster o blir förbannad om nagon rakar köra langsammare än vederbörande. sen finns det de som alltid ligger i mitten o kör ca 140, sedan finns det de som anser att mitten skall alltid vara fri och att 140 akarna skall ligga till höger. mittenakarna vägrar ofta pga alla lastbilar till höger. Irriterande för alla är lastbilar som kör om andra lastbilar där en omkörning ibland kan ta en evighet. Osv osv

Tat lugnt och hall avstand, om du gör det blir du lugnare. Om du blir nervös vid vägbyggena där det e trangt sa lägg dig till höger bakom lastbilarna, sedan när vägbygget e slut e det bara att gasa pa.

När jag körde runt i sverige sa var ju problemet vägkrogarna med äcklig dyr mat o skitiga toaletter. I tyskland är det i princip samma äckligt o dyrt men toaletterna är alltid städade (om inga zigenare varit där minuten innan). Det finns i sverige som i tyskland sa klart smultronställen, sa har du medpassagerare som hinner googla kan ni ju hitta nagot som e bra. annars e ju säkra kortet alltid burger king eller mcdonalds. Ofta har de blandat burger king subway o tyskt käk sa samma vägkrog.

annars e ju tipset att köra av och aka in i de mindre städerna och söka upp en riktig restaurant, eller köpa varm mat hos en slaktare som för det mesta har bra korv leberkäse osv. vill du handla billigt välj aldi rewe eller liknande


Just Hamburg-Bremen-sträckan minns jag som särskilt ångestfull eftersom jag dels var trött, dels körde en obekant hyrbil (VW Polo) och dessutom hamnade i någon slags rusningstrafik mitt i slutet av veckan bland vad jag upplevde var tusentals lastbilar.

Sist jag åkte till Frankrike stannade jag i Osnabruck och käkade på en liten lokal restaurang. Det var jäkligt fint. Bra mat, bra service och överkomliga priser. Samma sak i Frankrike, om man nu hittar en restaurang som är öppen dagtid.
#36 2018-07-28, 12:31
bimman
Ursprungligen postat av Challenger-74
Just Hamburg-Bremen-sträckan minns jag som särskilt ångestfull eftersom jag dels var trött, dels körde en obekant hyrbil (VW Polo) och dessutom hamnade i någon slags rusningstrafik mitt i slutet av veckan bland vad jag upplevde var tusentals lastbilar.

Sist jag åkte till Frankrike stannade jag i Osnabruck och käkade på en liten lokal restaurang. Det var jäkligt fint. Bra mat, bra service och överkomliga priser. Samma sak i Frankrike, om man nu hittar en restaurang som är öppen dagtid.


ok ja rusningstrafiken kan va lite jobbig, och att dra in till en stad som du gjorde e melodin om man vill ha bra käk som inte kostar skjortan. Jag bor vid gränsen mellan tyskland schweiz och frankrike och sist jag körde in i frankrike tyckte jag det var mycket obehagligt jämfört med tyskland. lastbilar som inte haller avstand och ligger i 120 1 meter bakom arslet pa framförvarande. i schweiz gar jag i princip aldrig in pa vägkrogarna da det e för dyrt. i österrike sa tycker jag nog de har bäst vägkrogar, hyfsade priser och faktiskt god mat.

Pa aautobahn kör jag alltid med tempomat. ställer oftast in den pa 160 beroende pa trafikläge och sen bromsar min bil av sig själv pga avstandssensorn. jag har sparsensor med sa behöver inte ens styra själv skönt att käka frukost samtidigt som bilen kör själv