Bila i Europa, bra eller dålig rutt?

#1 2015-06-16, 20:29
gibbe-33
Hej flashbackare,

Det är så att jag och tre andra kompisar har planerat att bila ner i Europa. Städerna och sträckan mella de är taget av Google karta. Vår resa ska vara i 14 dagar. Avgång och ankomst.

Här kommer planeringen.

Malmö - Hamburg 400 km (sova över)

Hamburg - Amsterdam 500 km (sova över)

Amsterdam - Brussel 200 km (middag kolla lite runt och vidare)

Brussel - Paris 320 km (sova över)

Paris - Madrid 1300 km (sova över)

Madrid - Barcelona 620 km (sova över)

Barcelona - Marseille 1100 km (sova över)

Marseille - Milano 520 km (sova över)

Milano - Zürich - Berlin 1030 km (sova över)

Berlin - Malmö 470 km


6460 km MINST

Vad säger ni om detta? Blir detta svårt? Något vi borde tänka på innan? Diesel kostnader? Vägavgifter? Vi har hyrt bilen vi ska åka med och det är en diesel med minst 2.0.

Två chaufförer ifall ni undrar.

Tips, förslag, något man bör tänka på, skulle verkligen uppskattats.
#2 2015-06-16, 21:07
Juggenaut
Ursprungligen postat av gibbe-33
Hej flashbackare,

Det är så att jag och tre andra kompisar har planerat att bila ner i Europa. Städerna och sträckan mella de är taget av Google karta. Vår resa ska vara i 14 dagar. Avgång och ankomst.

Här kommer planeringen.

Malmö - Hamburg 400 km (sova över)

Hamburg - Amsterdam 500 km (sova över)

Amsterdam - Brussel 200 km (middag kolla lite runt och vidare)

Brussel - Paris 320 km (sova över)

Paris - Madrid 1300 km (sova över)

Madrid - Barcelona 620 km (sova över)

Barcelona - Marseille 1100 km (sova över)

Marseille - Milano 520 km (sova över)

Milano - Zürich - Berlin 1030 km (sova över)

Berlin - Malmö 470 km


6460 km MINST

Vad säger ni om detta? Blir detta svårt? Något vi borde tänka på innan? Diesel kostnader? Vägavgifter? Vi har hyrt bilen vi ska åka med och det är en diesel med minst 2.0.

Två chaufförer ifall ni undrar.

Tips, förslag, något man bör tänka på, skulle verkligen uppskattats.


Nu har jag inte bilat 6500km men ca 2000km enkel ner till Bosnien/Kroatien. 4000km retur. För mig är det inga problem, dit du skall är säkert vägarna bättre än nere på balkan. Vägtullar, Tunnelavgifter, Broavgifter kommer ni stöta på. Slovenien har t.ex Vignettesystem, man köper ett klistermärke 7 dagars som man sätter i rutan. Vet inte om de länder ni kommer köra genom har detta. Men brukar oftast hittas på bensinmackar. Annars är väl diesel/Bensin billigare i Europa än i Norden.

Kom ihåg att Tyskland inte längre har lika stora sträckor som är "Fri fart" utan de är även ganska begränsade nu för tiden. Köp även "vägassistanspaket" finns på olika försäkringssidor, typ solid försäkring etc. Ganska bra att ha, kostar ca 600kr, täcker en del.
#3 2015-06-16, 21:22
gibbe-33
Ursprungligen postat av Juggenaut
Nu har jag inte bilat 6500km men ca 2000km enkel ner till Bosnien/Kroatien. 4000km retur. För mig är det inga problem, dit du skall är säkert vägarna bättre än nere på balkan. Vägtullar, Tunnelavgifter, Broavgifter kommer ni stöta på. Slovenien har t.ex Vignettesystem, man köper ett klistermärke 7 dagars som man sätter i rutan. Vet inte om de länder ni kommer köra genom har detta. Men brukar oftast hittas på bensinmackar. Annars är väl diesel/Bensin billigare i Europa än i Norden.

Kom ihåg att Tyskland inte längre har lika stora sträckor som är "Fri fart" utan de är även ganska begränsade nu för tiden. Köp även "vägassistanspaket" finns på olika försäkringssidor, typ solid försäkring etc. Ganska bra att ha, kostar ca 600kr, täcker en del.


Från Milano in till Berlin kommer vi passera Österrike. De har vignettsysten. 10 dagar för ungefär 9EURO.

Skönt o höra att det inte ska vara några problem. Ska kolla med biluthyrningen om de har vägassistanspaket, kanske något liknande.

Men annars vad tycker du om planeringen? Bra, dålig? Vad bra att du nämnde det med Autobahn. Vi hade tänkt Max hastighet 120-130km. Får hoppas på att det håller.
#4 2015-06-16, 21:32
Havrekalas
Om ni ska vara borta i 14 dagar , och åka till 10 ställen... Då hinner ni ju knappt "besöka" städerna?
Det blir ju nästan som att åka bil konstant? Är det inte bättre att skippa något av resemålen och stanna lite längre på något annat? Det skulle iaf jag uppskatta!
#5 2015-06-16, 21:39
revodneb
Kolla upp om bilen har km-avgift eller fria mil, kan bli dyrt annars.
#6 2015-06-16, 22:04
gibbe-33
Ursprungligen postat av Havrekalas
Om ni ska vara borta i 14 dagar , och åka till 10 ställen... Då hinner ni ju knappt "besöka" städerna?
Det blir ju nästan som att åka bil konstant? Är det inte bättre att skippa något av resemålen och stanna lite längre på något annat? Det skulle iaf jag uppskatta!


Ja faktist det har du helt rätt i. Vi får nog ta och planera om det kanske och prioritera saker och ting.

Roligt med lite feedback. Mycket annat man får tänka på. Så det uppskattas verkligen..

Ursprungligen postat av revodneb
Kolla upp om bilen har km-avgift eller fria mil, kan bli dyrt annars.


Fria mil har vi, allt sånt är inräknat förutom att jag ska kolla om vi också har vägassistans.
#7 2015-06-16, 22:16
MrChow
Jag hade skippat både Spanien och Italien om ni bara har 14 dagar. Kör från Paris till Zürich och sen norröver igen. Då hinner ni med 2 dagar (3 nätter) i både Amsterdam, Paris och Berlin utan att spendera hela dagarna i bilen. Personligen hade jag aldrig kört de sträckorna ni planerat bara för att sova över en natt på varje ställe.

Ingen jättemerit att bara precis hunnit med att käka frukost i tio städer under 14 dagar.
#8 2015-06-16, 22:25
Juggenaut
Ursprungligen postat av MrChow
Jag hade skippat både Spanien och Italien om ni bara har 14 dagar. Kör från Paris till Zürich och sen norröver igen. Då hinner ni med 2 dagar (3 nätter) i både Amsterdam, Paris och Berlin utan att spendera hela dagarna i bilen. Personligen hade jag aldrig kört de sträckorna ni planerat bara för att sova över en natt på varje ställe.

Ingen jättemerit att bara precis hunnit med att käka frukost i tio städer under 14 dagar.


Ja det stämmer faktiskt lite. Jag personligen är inte människa 2 dagar efter att ha kört 200mil+ i sträck.
#9 2015-06-16, 22:30
gibbe-33
Ursprungligen postat av MrChow
Jag hade skippat både Spanien och Italien om ni bara har 14 dagar. Kör från Paris till Zürich och sen norröver igen. Då hinner ni med 2 dagar (3 nätter) i både Amsterdam, Paris och Berlin utan att spendera hela dagarna i bilen. Personligen hade jag aldrig kört de sträckorna ni planerat bara för att sova över en natt på varje ställe.

Ingen jättemerit att bara precis hunnit med att käka frukost i tio städer under 14 dagar.


Om vi säger Hamburg, från Malmö till hamburg är inte så lång väg, sen är man där under hela dagen samt dagen därpå fram till eftermiddag kanske.

Amsterdam 2-3 nätter. Brussel är vi inte alls sugna på att övernatta. Mer eller mindre kolla lite runt, käka och iväg till Paris. Paris 2-3 nätter.

Berlin en natt också. Alla har varit där innan.

Jag vet inte vad tycker du?
#10 2015-06-16, 22:30
gubben85
Är just hemkommen från en bil semester i sverige och körde drygt 2800 km på en vecka själv allt beror ju på hur mycket ni vill se längst med vägen, 400 km per dag är ganska lagom att kör t:ex själv så hinner man se nåt också är ju inte så skoj att sitta vid ratten i 800 km varje dag och köra från morgon till senn kväll. En viktig sak jag skulle kolla hur det är med just bärgning vem som täcker sånt om det händer kollade just med mitt försäkrings bolag på min privata bil innan jag åkte och dom täckte sånt och vilken tur jag hade för min bil gav upp.
#11 2015-06-16, 22:38
gibbe-33
Så problemet är inte själva resen utan den begränsade tiden tycker ni? Hur hade ni planerat detta bättre? Vi kan väl plus några dagar isåfall.
#12 2015-06-17, 00:04
BAB7
Först och främst, planera inga dagsetapper på mer än 60 mil, under högsommaren är det oerhört mycket trafik ute på vägarna, framför allt i sydeuropa, där ni kan få tillbringa flera timmar i bilköer varje dag om ni har otur.

Motorvägsavgifterna i Frankrike, Spanien och Italien är jättedyra!
Man betalar för körda km, blir alltså lätt höga summor om ni ska köra många mil motorväg i dessa länder.


TYSKLAND
Tänk också på att det i Tyskland är krav på att bilen har en godkänd avgasrening för att få köra in i många av Tysklands städer, för närvarande gäller detta i ca 100 städer, är det en bensindriven bil så måste den bla ha katalysator, en dieseldriven bil måste ha partikelfilter etc, annars har ni körförbud och får inte köra in i städerna med bilen.
Uppfyller er bil miljökraven så kan ni beställa ett miljömärke Online, eller hos Dekra i Sverige, märket fäster på insidan av vindrutan längst ner till höger.
Brott mot miljöreglerna kostar ca 800 kronor per gång, det kontrolleras både av p-vakter och polis.

Tänk också på att i Tyskland använder man sig väldigt mycket av fartkameror.
Nu är det också lättare att driva in p-böter och hastighetsböter mellan EU-länder, ett nyligen utökat polissamarbete ligger till grund för detta.
I Tyskland finns det ingen varningsskylt som visar att det finns en fartkamera, fartkameror är också mycket vanligt i Tyskland, man använder inte bara vanliga fasta kameror utan också en stor mängd mobila dolda kameror som placeras i fordon utmed vägkanten exempelvis.
Man ska veta att ca 14000 fartkameror är aktiverade dagligen i hela Tyskland, av dessa är ca 4000 fasta kameror och 10.000 mobila fartkameror som flyttas runt till nya platser varje dag!

ÖSTERRIKE
Glöm inte att köpa vignette för motorvägen, märket måste fästas på rutans insida, det duger alltså inte att ha märket liggandes i handskfacket eller på intrumentpanelen!

I Österrike på Inntalautobanhn gäller numera en maxhastighet på 100 km/h, på denna motorväg är böterna mycket högre än på andra vägar, med anledning av att hastigheten är sänkt pga överskridna utsläppsregler räknas detta enligt österrikisk lag som miljöbrott och därför kan böterna bli mycket dyra, det maximala bötesbeloppet ligger på 5000 euro.
Dolda fartkameror finns på denna väg.

SCHWEIZ
I Schweiz gäller även krav på motorvägsvignette, även här måste märket klistras fast på rutan!

I schweiz skojar man inte heller.. den som kör över 80 km/h för snabbt på motorväg, (tex 200 km/h på en 120-väg) eller över 50 km/h för fort inom tättbebyggt område (tex över 100 km/h på 50-väg) döms till fängelsestraff!
Därtill döms föraren ifråga till dyra dagsböter, oftast blir böterna någonstans mellan 50.000 - 200.000:- (svenska kronor).
Och inte nog med detta! - Schweiziska staten beslagtar bilen på plats, (gäller även hyrbilar), bilen anses därmed förverkad och staten säljer bilen på auktion och pengarna tillfaller sedan den schweiziska staten!