Ursprungligen postat av Lukazz
Nu åkte jag ju från Europa, det är möjligt att det är skillnad åt andra hållet. Men säkerheten var obefintlig! Ingen koll av väskor eller nåt sånt överhuvudtaget. I Tilbury gick vi in och ut från hamnen utan att nån kollade ID eller biljett.
Min nästa båt blir mellan Colombia och Nya Zeeland, jag får återkomma med rapport efter det.
Ska bli kul att läsa
En väninna till mig gifte sig med en rik amerikan, köpte sig en stor segelbåt, hyrde besättning och seglade runt en hel del, VästIndien, Sydamerika, VästIndien - Spanien/Portugal flera resor mm, men efter en resa med dåligt väder och hård vind så tappade de sugen, Tror att båten går numera i chartertrafik lite varstans. De reste sedan med vanliga kryssningsbåtar lite runt om i världen,
Men hon sa att det var ganska tråkigt, hon tog med sig rätt så många böcker på varje resa, för gubbarna var inga roliga att prata med, rika mumier, mer döa än levande.
Lyxfruarna var bara så korkade att det var tråkigt att prata med dem.
Antingen kunde man spela bridge, poker, black jack, roulette osv och/eller dricka sig full varje dag.
När de kom i hamn så låg båten bara typ några timmar i hamn så man hann inte åka runt med bussarna och se så mycket. Det blir dock mycket dyrt att åka omkring så
Tyvärr blev de skilda pga att gubben vart knasig.
En annan jag känner ville inte flyga så han åkte tåg till Rom, Italien och tog kryssningsbåt därifrån till USA/Florida, - det blir dock mycket dyrt att åka omkring så. Fast han är inte direkt fattig heller så det spelar ju ingen roll.
Nej fraktbåtar är inget bra alternativ alltid pga att de behöver ju inte hålla sin tidtabell så som ett kryssningsfartyg måste göra. Rätt som det är så bestämmer Kaptenen att välja en annan hamn än vad som först var tänkt mm. Bäst är ju att kolla rederiets rykte innan man åker.
En sak som man inte kan räkna med är ett fungerande Internet ombord, ibland köper rederierna bara nödvändig satellitkapacitet att kunna se väderkartorna och inte mycket mera, du kan knappast använda tex Facebook, streama film osv på en ordinär fraktbåt. Det är sjukt dyrt för rederierna att köpa så mycket Internet-kapacitet.
Just den här lösningen med att ha betalande passagerare ombord på en fraktbåt är ibland en försäkringsfråga. Tex man släpper nog knappast ombord främlingar på tex en gastanker som har 100 000 ton LPG i lasten. Så somliga rederier lär inte ta några passagerare alls, det bara är så.
Jag har själv luffat omkring på fraktbåtar allt ifrån flytande likkistor, mindre skorvar till större - men det kan ibland vara tråkigt om man hamnar i någon tråkig hamn där det inte finns något att göra, och bli sittande där en vecka tex pga dåligt väder att båten är försenad mm. Maten kan ju också variera rätt mycket, hygienstandarden också mm.
Man är ju också tvungen att lyda Kaptenens order, om det nu skulle vara aktuellt. Man får ju aldrig bete sig korkat på sjön, då kan man bli avsatt i närmsta hamn och akterseglad...