endast 1 h 10 min mellanlandning (2 olika bolag)

#13 2015-11-21, 00:07
Ursprungligen postat av tobes
Du missar poängen. Om första flyget är inom EU och slutdestinationen är utanför EU så borde det vara så att han måste gå genom ytterligare en till passkontroll.

Om jag nu inte missat något vitalt, jag bokar alltid direktflyg då jag inte orkar med byten. Men genom att man när man åker iväg måste först gå igenom en säkerhetskontroll och sedan ytterligare en passkontroll om man reser utanför EU så borde rimligen samma gälla när man byter flyg.


Ja så är det ju, inom Schengen (inte EU) så behöver man normalt inte visa pass, ska man sedan vidare till ett land utanför Schengen så är det passkontroll.

Nu trodde jag vi pratade om säkerhetskontroller, alltså röntgen av handbagage. Dessa kontroller är svårare att förutsäga om man inte vet exakt resväg. Om man flyger från Malmö till Stockholm och sedan till Helsingfors så är det en säkerhetskontroll på Arlanda terminal 5 beroende på terminalbyte.
#14 2015-11-21, 01:25
tobes
Ursprungligen postat av Lobengula
Ja så är det ju, inom Schengen (inte EU) så behöver man normalt inte visa pass, ska man sedan vidare till ett land utanför Schengen så är det passkontroll.

Nu trodde jag vi pratade om säkerhetskontroller, alltså röntgen av handbagage. Dessa kontroller är svårare att förutsäga om man inte vet exakt resväg. Om man flyger från Malmö till Stockholm och sedan till Helsingfors så är det en säkerhetskontroll på Arlanda terminal 5 beroende på terminalbyte.


Ja precis, om man vill punktnulla så inom Schengen då

Frågan gällde absolut säkerhetskontroller, men, enligt erfarenhet så känner mindre vana resenärer sällan till skillnaden. Passkontroll, säkerhetskontroll, what's the difference? :'(

Så om vi sammanfattar scenariona då

1h 10 minuter mellanlandning (och nu bortser vi från hur köerna vanligtvis ser ut på flygplats 'x' o.s.v.)

1. Bytesflyg inrikesflyg till inrikesflyg -> Inga problem.
2. Bytesflyg inrikesflyg till utrikesflyg ->
2b) Till annat land inom Schengen -> Generellt sett inga problem
2c) Till annat land utanför Schengen -> Kan bli tight

Sen beror det på hur man bokat, om allt är på samma bokning borde väskorna automatiskt flyttas till nästa flyg. Är det inte det, ja då måste man hämta ut skiten och gå genom säkerhetskontrollen och då blir 1h 10m väldigt tight oavsett om man ska fortsätta in- eller utrikes.
#15 2015-11-21, 04:21
CDG terminal 2 delar väl upp (olika våningar) resenärerna i ankommande och avgående, när man landar kan man alltså inte gå direkt in till avresande? Fast det måste ju inte innebära ny säkerherhetskontroll.
#16 2015-11-21, 10:40
Cykelpump61
När man bokar med byte så skall väl systemen veta hur kort tid som accepteras och inte boka med för kort transfertid?
Om man exempelvis skall vidare inrikes från CDG så skall man väl till en annan terminal med buss och i så fall måste man gå igenom ny säkerhetskontroll?
Men som sagt, om man har allt på en bokning så blir man kostnadsfritt ombokad till nästa flight om det blir förseningar.


Om man däremot själv bokar två separata biljetter så får man stora problem, och måste själv lösa problemet.
http://www.vk.se/1325189/ingen-ersattning-for-missad-thailandsresa
#17 2015-11-22, 06:53
Enligt hans andra tråd: "Jag är i malaga /../ Vill flyga till köpenhamn"

Så det är ingen fara. Och som Cykelpump skriver så känner systemet till alla kombinationer med inrikes/utrikes/schengen/etc och biljetter säljs inte där bytestiden är för kort.



Tack för länken! Illustrerar väl riskerna med att boka separata biljetter, och vikten av att i så fall tillåta nog med tid mellan flygen.