Viamichelin eller google maps för att planera en Europaresa?

#1 2016-02-23, 11:31
Inför en Europaresa sitter jag och planerar rutten och jag inser nu att viamichelin och google maps skiljer sig jävligt mycket vad gäller hur lång tid de anser att sträckorna tar. Är det någon som har erfarenhet kring vilken som stämmer bäst med verkligheten.

Min egen erfarenhet från bilande i Europa tidigare är att Viamichelin överdriver tiden det tar och att google maps underdriver tiden, men skillnaderna verkar större än jag trodde.

Det gäller alltså samma rutter, samma avstånd men en tidsskillnad på exempelvis:

Sträcka = 33 mil (ort i Polen till ort i Tjeckien); Google maps = 4 h 19 min, Viamichelin = 5 h 47 min
Sträcka = 23 mil (ort i Slovakien till ort i Ungern); Google maps = 2 h 40 min, Viamichelin = 3 h 58 min.

Det förvånar mig en aning att det är stor skillnad.

Framför allt verkar det skilja om man ska åka runt i Polen, Tjeckien, Slovakien, Ungern, Kroatien. Något bättre (mer lika) i Italien, Östrerrike, Tyskland.

Vilken kan man lita mest på? Ta ett medelvärde av de båda?

Vad säger ni?
#2 2016-02-23, 11:36
SkateBlind
Ursprungligen postat av najas
Inför en Europaresa sitter jag och planerar rutten och jag inser nu att viamichelin och google maps skiljer sig jävligt mycket vad gäller hur lång tid de anser att sträckorna tar. Är det någon som har erfarenhet kring vilken som stämmer bäst med verkligheten.

Min egen erfarenhet från bilande i Europa tidigare är att Viamichelin överdriver tiden det tar och att google maps underdriver tiden, men skillnaderna verkar större än jag trodde.

Det gäller alltså samma rutter, samma avstånd men en tidsskillnad på exempelvis:

Sträcka = 33 mil (ort i Polen till ort i Tjeckien); Google maps = 4 h 19 min, Viamichelin = 5 h 47 min
Sträcka = 23 mil (ort i Slovakien till ort i Ungern); Google maps = 2 h 40 min, Viamichelin = 3 h 58 min.

Det förvånar mig en aning att det är stor skillnad.

Framför allt verkar det skilja om man ska åka runt i Polen, Tjeckien, Slovakien, Ungern, Kroatien. Något bättre (mer lika) i Italien, Östrerrike, Tyskland.

Vilken kan man lita mest på? Ta ett medelvärde av de båda?

Vad säger ni?


Det låter ju onekligen som att google maps utgår enbart från sträckans längd och hastigheten man får köra där. Viamichelin kanske har tagit hänsyn till hur bra det generella vägnätet är. Det är bara rena gissningar från min sida, men med tanke på den rätt så omfattande skillnaden det är mellan tiderna så kan jag tänka mig att det har något med det att göra.
#3 2016-02-23, 11:46
Ursprungligen postat av SkateBlind
Det låter ju onekligen som att google maps utgår enbart från sträckans längd och hastigheten man får köra där. Viamichelin kanske har tagit hänsyn till hur bra det generella vägnätet är. Det är bara rena gissningar från min sida, men med tanke på den rätt så omfattande skillnaden det är mellan tiderna så kan jag tänka mig att det har något med det att göra.


Fast det är väl egentligen tvärtom om något. I alla fall om man får tro vad de själva påstår. Google maps kör ju med systemet att tidsberäkningen bygger på data från folk som faktiskt kör sträckorna och har plats identifikation/appen påslagen. Det är i alla fall vad de själva påstår, och det funkar väl antagligen hyfsat på sträcker runt befolkningscentra med bra trafik.

Det är dock inte sådana platser jag reser till vanligtvis och därför hjälper det inte mig. Kanske är Googlem maps sämre utanför städerna?

Samtidigt så när jag kollar Viamichelin på sträckor jag kört massor av gånger så uppger de faktiskt rejält mycket längre tid än vad det tar i verkligheten.

Fan vet vilken av dem man kan lita mest på i Europas avfolkningsbygder.
#4 2016-02-23, 11:51
SkateBlind
Ursprungligen postat av najas
Fast det är väl egentligen tvärtom om något. I alla fall om man får tro vad de själva påstår. Google maps kör ju med systemet att tidsberäkningen bygger på data från folk som faktiskt kör sträckorna och har plats identifikation/appen påslagen. Det är i alla fall vad de själva påstår, och det funkar väl antagligen hyfsat på sträcker runt befolkningscentra med bra trafik.

Det är dock inte sådana platser jag reser till vanligtvis och därför hjälper det inte mig. Kanske är Googlem maps sämre utanför städerna?

Samtidigt så när jag kollar Viamichelin på sträckor jag kört massor av gånger så uppger de faktiskt rejält mycket längre tid än vad det tar i verkligheten.

Fan vet vilken av dem man kan lita mest på i Europas avfolkningsbygder.


Men om du tar en känd sträcka vilken är mest rätt av dem två? Jag brukar själv använda google maps för jag tycker den brukar ge mig ganska så rättvis bedömning på tid. Men å andra sidan har jag inte använt den utanför Sverige, utan där brukar jag förlita mig på en app som heter maps.me, jag vet dock inte hur tillförlitlig den är, men den brukar visa mig rätt väg och jag kommer fram.
#5 2016-02-23, 12:03
Ursprungligen postat av SkateBlind
Men om du tar en känd sträcka vilken är mest rätt av dem två? Jag brukar själv använda google maps för jag tycker den brukar ge mig ganska så rättvis bedömning på tid. Men å andra sidan har jag inte använt den utanför Sverige, utan där brukar jag förlita mig på en app som heter maps.me, jag vet dock inte hur tillförlitlig den är, men den brukar visa mig rätt väg och jag kommer fram.


Just det, det skrev jag ju inte. Jo, när jag testar med kända sträckor/tider så vinner Google maps. Viamichelin verkar av någon anledning lägga på en halvtimme på en dryg timmes körning så en sträcka som tar 1 h 15 min tycker de ska ta 1 h och 45 min. Google maps stämmer dock ganska bra. Detta gäller E6:an på västkusten i Sverige.

Tar jag däremot en sträcka ute i skobygden i Mellansverige så är Viamichelin mer rätt (fast skillnaden är ganska liten)

Frågan är ju då som sagt om detta förhållande även gäller i Europa utanför allfartsvägarna där skillnaderna verkar vara större mellan de båda varianterna. Det faktum att skillnaden inte är konstant förbryllar mig en del.
#6 2016-02-23, 12:24
Ursprungligen postat av najas
Vilken kan man lita mest på?


Jag har bilat rätt mycket i Europa senaste åren, bland annat följande resor:

Gdansk -> Warszawa -> Kiev -> Lviv -> Krakow -> Gdansk

Stockholm -> Köpenhamn -> Hamburg -> Berlin -> Gdansk

Rom -> Neapel -> Amalfikusten -> Pisa -> Venedig -> Milano


Alla gånger vi varit ute så har vi uteslutande använt oss av Google Maps och det har funkat hur bra som helst. Nu har vi inte hållit koll på exakt hur lång tid diverse resor tagit, men dom gångerna Google Maps inte stämt så har det varit på grund av externa faktorer och inte vägarna i sig. Typ olyckor och liknande, men sånt kan man inte uppskatta i förväg då en olycka måste ske för att Google Maps ska bli medveten om den.

Så lita ni på Google Maps, det kommer funka prima
#7 2016-02-23, 13:21
Ursprungligen postat av Kausti
Jag har bilat rätt mycket i Europa senaste åren, bland annat följande resor:

Alla gånger vi varit ute så har vi uteslutande använt oss av Google Maps och det har funkat hur bra som helst. Nu har vi inte hållit koll på exakt hur lång tid diverse resor tagit, men dom gångerna Google Maps inte stämt så har det varit på grund av externa faktorer och inte vägarna i sig. Typ olyckor och liknande, men sånt kan man inte uppskatta i förväg då en olycka måste ske för att Google Maps ska bli medveten om den.

Så lita ni på Google Maps, det kommer funka prima


Tusen tack för infon.

Jag har byggt in rejält med luft i tidsschemat för jag har tänkt att den här resan inte ska bli den vanliga "sträckköra-ner-till-medelhavet", utan den här gången är resan en del av målet och jag har därför bara tänkt köra 3-4 timmar om dagen på väg ner och ha 5 stopp både på väg upp och ner. Därför blev jag lite bekymrad när jag såg skillnaderna, för det vore tråkigt om det blev 5-6 timmar varje dag istället.
#8 2016-02-23, 14:22
problemformulerarn
Intressant! Kan det inte vara så att Google maps tar hänsyn till tiden på dygnet?
Om vi tar sträckan E6 från Kungsbacka till Kungälv måste det ju skilja enormt beroende på om du åker kl 03:00 på måndag morgon eller kl 15:00 fredag e.m. Flaskhalsen vid Tingstadstunneln märks nog inte alls på natten. Likadant Essingeleden i Sthlm.
Jag antar att enda sättet att få reda på det är att kolla sträckan mitt i natten vs. I rusningstid.
#9 2016-02-23, 15:46
Ursprungligen postat av najas
Tusen tack för infon.

Jag har byggt in rejält med luft i tidsschemat för jag har tänkt att den här resan inte ska bli den vanliga "sträckköra-ner-till-medelhavet", utan den här gången är resan en del av målet och jag har därför bara tänkt köra 3-4 timmar om dagen på väg ner och ha 5 stopp både på väg upp och ner. Därför blev jag lite bekymrad när jag såg skillnaderna, för det vore tråkigt om det blev 5-6 timmar varje dag istället.


Att köra 3-4 timmar per dag låter mycket? När vi var i USA så körde vi 25 mil per dag och det blev outhärdligt mycket i slutet. Dock var vi där i nästan 60 dagar, så vi åkte 130 mil vissa dagar och ingenting andra dagar. Men att köra 3-4 timmar per dag blir lätt 5-6 med tanke på oväntade saker. Då har du inte supermycket tid kvar.

Är det inte bättre att titta på att hyra en bil nere i t.ex. Italien? Så gjorde vi när vi var till Italien och det underlättar ju otroligt mycket. Du får ju köra i alla normala i-länder med Hertz-bilarna så det bör inte begränsa dig speciellt mycket.

Bättre att fokusera på att njuta av semestern än att stressköra hela tiden.
#10 2016-02-23, 16:24
Ursprungligen postat av Kausti
Att köra 3-4 timmar per dag låter mycket? När vi var i USA så körde vi 25 mil per dag och det blev outhärdligt mycket i slutet. Dock var vi där i nästan 60 dagar, så vi åkte 130 mil vissa dagar och ingenting andra dagar. Men att köra 3-4 timmar per dag blir lätt 5-6 med tanke på oväntade saker. Då har du inte supermycket tid kvar.

Är det inte bättre att titta på att hyra en bil nere i t.ex. Italien? Så gjorde vi när vi var till Italien och det underlättar ju otroligt mycket. Du får ju köra i alla normala i-länder med Hertz-bilarna så det bör inte begränsa dig speciellt mycket.

Bättre att fokusera på att njuta av semestern än att stressköra hela tiden.


Jo, flyg + hyrbil har jag använt massor av gånger och det är ju smidigt och dessutom billigare, men det är inte den sortens resa vi vill göra nu.

När jag har kört långa sträckor tidigare har jag kommit fram till att jag gillar konceptet med ca 4 timmars körning per dag och många övernattningar (under en begränsad tid givetvis, typ några dagar). Jag brukar lägga upp kördagarna så att jag tar det lugnt på morgonen, går en promenad, och lämnar stället vid 10 och kör ett par timmar innan det är dags för långlunch på ett intressant ställe (2-3 timmar). Sedan kör jag ett pass igen (15-17) och är framme vid nästa destination sen eftermiddag och har hyfsat lång sommarkväll på mig att undersöka stället (+ morgonen därefter). Gillar man ett ställe extra mycket så stannar man där nästan hela dan och kör till nästa destination senare på eftermiddagen/kvällen istället.

Det är ju dessutom bara en liten del av hela resan som är bilkörning. Vi är 2 veckor på en plats vid Medelhavet och knappt 1 vecka i alperna då vi inte kör nått alls i princip.

Då tycker jag inte det känns betungande alls att transportera sig rätt långa sträckor och man får uppleva och se väldigt mycket på vägen. Eftersom jag är biolog så är rutten planerad för att maximera naturupplevelser och jag har valt en östlig båge på vägen ner och en västlig båge på vägen upp. Jag gör dessutom aldrig några stopp vid rastplatser längs motorvägar eller liknande utan stoppen är upplevelser i sig. Annars blir det för trist.

Denna gången ville vi dessutom köra bil som en grej i sig, för att ge ungarna lite känsla för Europa. Detta just eftersom vi alltid tidigare har använt oss av flyg + hyrbil och vi märker hur skev uppfattning de får om Europas geografi.

Resan är alltså en del av målet här.
#11 2016-02-23, 16:36
Ursprungligen postat av najas
Resan är alltså en del av målet här.


Det lät bara som att du kanske inte riktigt koll på vad det innebär att köra mycket en längre tid, men uppenbarligen misstog jag mig. Du har koll på grejerna. Så jag har inget att tillägga, ni kommer få det magiskt och ha en grym semester
#12 2016-05-01, 10:01
Nu är jag helt utan erfarenhet av "Viamichelin" men av namnet att döma så låter de som kartornas gourméversion.
Men jag har erarenhet av europa-trips planeringar med Google Maps, som flygrädd är det så jag tar mig fram.
..och jag har varje gång varit lika nöjd Google Maps. Trots ibland ganska långa sträckor och vägolycka på Autobahn eller vad det än nu är så har Google Maps aldrig visat direkt fel förutom en gång och det var i landet du nämner, Polen när jag korsade polen, från tjeckiska gränsen tvärs upp till Sopot mellan Gdansk och Gdynia. Men jag tror ingen kan räkna rätt när man hamnar i Polen. De är den sjukaste och märkligaste jag någonsin kört bil i.
23 mil så är det absolut vägen som avgör, de har tre filig motorväg via EU-bidrag och de tar vägtull på den, men allt är bättre än polska 70-vägar.
Ett förslag som jag alltid ger när folk ska in i Polen av diverse anledningar,går de undvika så gör det!

Jag är inget överdrivet fan av Google men just Google Maps är de bästa de gjort. Du kan ju kolla allt. Hur lång tid en viss körsträcka tar, exempelvis Hamburg - Berlin, och de som trafikerar med tåg & buss visas info om.
Även gångavstånd i städer, hur lång tid det tar för tunnelbanan i nån europeisk huvudstad.
Men framförallt Google Street View - planera en semestertripp har aldrig varit bättre. Att komma till en okänd stad så känner man ändå igen vägen från en viss t-station eller liknande.