Hitta diskussioner med liknande innehåll

Hur farligt är det att köra bil i Thailand?

#25 2016-03-31, 17:47
mangan74orebro
Ursprungligen postat av StoffeSvensson
Har gjort lite research och enligt andra resenärer så är tuk tuk dyrare än taxi men dock är båda väldigt billiga. Buss är ännu billigare men alla dessa färdsätt i Bangkok är värdelösa vardagar mellan 08:00-10:00 samt 15:00-20:00 pga trafikköer så det snabbaste är Skytrain eller tunnelbana vilket kostar från 20 bath men kan går upp emot 100 bath beroende hur långt du ska.


Tackar för svaret...
Kan vara bra att känna till..
Tunnelbana är det säkert, eller som typ London, Paris, Moskva, New York (vara lite mer uppmärksam)?
Skytrain går snabbare, men mindre stationer?


Lusigt att tuk tuk var dyrare än taxi (men kanske inte fastnar i trafiken som ex. Taxi kanske gör)..
#26 2016-04-01, 11:01
StoffeSvensson
Ursprungligen postat av mangan74orebro
Tackar för svaret...
Kan vara bra att känna till..
Tunnelbana är det säkert, eller som typ London, Paris, Moskva, New York (vara lite mer uppmärksam)?
Skytrain går snabbare, men mindre stationer?


Lusigt att tuk tuk var dyrare än taxi (men kanske inte fastnar i trafiken som ex. Taxi kanske gör)..


Vet ej hur tunnelbanan är men den byggdes för 15 år sedan så den bör väl vara ganska modern.

Tuk tuken är väl dyr för att alla korkade turister tycker att det är roligt att åka den så de blir lurade rätt av.
#27 2016-04-09, 07:01
Processbaserad
Ursprungligen postat av StoffeSvensson
Har hört nu ifrån flera håll att om en turist smäller med en Thailändare så är det turisten som får betala oavsett vems felet är eftersom det är turisten som har pengar. Polisen skall tydligen se till så att den seden följs.

Skulle detta praktiseras så är det inte bara stor risk för att krock utan även ett riskfyllt projekt rent ekonomiskt.


Nej praxis är det inte direkt, men det är ju ofta så att farangen inte fattar hur det funkar i Thailand.

"Han blinkade inte!!" - Ja, och du körde in i honom.
"Han körde ju bara ut!" - Ja, och du körde in i honom.
"Han körde ju på fel sida!" - Ja, och du körde in i honom.
"Han stannade i mörkret utan bakljus eller lysen!" - Ja, och du körde in i honom.

Däremot är det så att om du gör någonting som är under "criminal-law", då kommer du få hosta stålar. Eftersom du inte vill följa thailändska rättsprocessen. Du kan om du vill, men du vill inte så det är inte ens ett alternativ.
(Sitta i en apbur med 25 andra och bajsa i en hink i veckor och vänta på rättegång osv...)

Är det något som inte är kriminellt utan "civil" så är det mildare, eftersom du inte har gjort något faktiskt brott. Krocka är inte brottsligt, att smita är brottsligt. Krockar man så har man försäkring, och ja, du får säkert betala. Men har du bra trafikförsäkring och körkort så blir det ju bara självrisk.

Har du inte körkort kanske inte försäkringen gäller, då kan du få betala hela eller delvis reparation. Då kan det bli förhandling först med försäkringsbolagen och sen mellan advokater. Det kan kosta.

Inte så otroligt mycket annorlunda än västvärlden, skillnaden att det inte är en ursäkt att någon annan gjorde fel om det var du som körde på typ.

Är det osäkert, ja då var det nog ditt fel ändå, det väger ju mer åt det i alla fall. Men något praxis vill jag ju inte påstå. Snarare så att man bedömer vem det är mest synd om eller med mest inflytande, så gör de ju även mellan thailändare.
#28 2016-11-16, 09:18
StoffeSvensson
Dags att uppdattera tråden nu när jag har avverkat över 100 mil på de Thailändska vägarna.
Hämtade ut en stor jävla jeep på Suvvan. Extra plus för att det var en diesel med inbyggd GPS.

Lite ovant att sitta på vänster sida i bilen och det kändes hela tiden som att jag hade noll koll på min vänstra sida och det hjälper inte att landsvägarna är smalare uppe i bergen och vissa mötande fartdårar kör över mittlinjen i kurvor.

Annars har det gått ganska lugnt och det var motorväg hela vägen mellan Bangkok och Cumphon. 45 mil tog ca 5 timmar. Ville inte köra i mörker första dagen. Dag två mellan Chumphon och Khao Lak var 30 mil men även det tog 5 timmar då det är uppe i bergen och mycket kurvor så man snittar nog inte mycket mer än 60-70 km/h. Dag 3 blev det en tur till Phuket och det var de värsta vägarna som jag någonsin färdats på. Säkert 100 kurvor på 10 mil. Vägarna är dessutom smala och man håller på att köra ner scooterförare hela tiden.

Sammanfattningsvis så är det betydligt lättare körning än vad jag föreställde mig. Att folk dör är pga de kör som idioter och ska köra om hela tiden där det inte är lämpligt. Sedan om man kör en scooter på natten utan ljus och hjälm så ber man om det.

En duktig svensk förare klarar detta galant om man tar det lugnt.
#29 2016-11-16, 22:59
Novus4212
"Han blinkade inte!!" - Ja, och du körde in i honom.
"Han körde ju bara ut!" - Ja, och du körde in i honom.
"Han körde ju på fel sida!" - Ja, och du körde in i honom.
"Han stannade i mörkret utan bakljus eller lysen!" - Ja, och du körde in i honom.

You nailed it.

Kan även lägga till:

"Men motorcykeln körde rakt in i mig på fel sida av vägen!" - Ja, men du har en bil som är större än en motorcykel.

Ovan brukar dock endast gälla när det sitter en farang bakom ratten.
#30 2016-11-19, 07:52
alienfin
Ursprungligen postat av Processbaserad
Nej praxis är det inte direkt, men det är ju ofta så att farangen inte fattar hur det funkar i Thailand.

"Han blinkade inte!!" - Ja, och du körde in i honom.
"Han körde ju bara ut!" - Ja, och du körde in i honom.
"Han körde ju på fel sida!" - Ja, och du körde in i honom.
"Han stannade i mörkret utan bakljus eller lysen!" - Ja, och du körde in i honom.

Däremot är det så att om du gör någonting som är under "criminal-law", då kommer du få hosta stålar. Eftersom du inte vill följa thailändska rättsprocessen. Du kan om du vill, men du vill inte så det är inte ens ett alternativ.
(Sitta i en apbur med 25 andra och bajsa i en hink i veckor och vänta på rättegång osv...)

Är det något som inte är kriminellt utan "civil" så är det mildare, eftersom du inte har gjort något faktiskt brott. Krocka är inte brottsligt, att smita är brottsligt. Krockar man så har man försäkring, och ja, du får säkert betala. Men har du bra trafikförsäkring och körkort så blir det ju bara självrisk.

Har du inte körkort kanske inte försäkringen gäller, då kan du få betala hela eller delvis reparation. Då kan det bli förhandling först med försäkringsbolagen och sen mellan advokater. Det kan kosta.

Inte så otroligt mycket annorlunda än västvärlden, skillnaden att det inte är en ursäkt att någon annan gjorde fel om det var du som körde på typ.

Är det osäkert, ja då var det nog ditt fel ändå, det väger ju mer åt det i alla fall. Men något praxis vill jag ju inte påstå. Snarare så att man bedömer vem det är mest synd om eller med mest inflytande, så gör de ju även mellan thailändare.


Kvalificerad skitsnack,kanske var det så längesen. Händer det ngt så kommer en representant från vårt försäkringbolag ut på plats och ser efter vems felet var. De tänker inte betala om felet är motpartens. Sist hade vi en liten parkeringsincident där en granne var med oss och hon råkade öppna dörren på vår bil så att den repade en annan som var på väg ut.
De ville ha cash för allt möjligt så sa bara att vänta en stund så får försäkringsbolaget lösa det. De kom ut och fixa alla papper då gapar den andra bilens kärring rabiat om att de vill ha cash för förlorad tid. Försäkringsmannen sa att vi behöver inte betala ett skit utan hon får lämna in en ansökan till bolaget och förklara för vad hon förlorat tid för
Det blev inte ens självrisk för våran del.
#31 2016-11-19, 16:56
Horknullarn
Ursprungligen postat av alienfin
Kvalificerad skitsnack,kanske var det så längesen. Händer det ngt så kommer en representant från vårt försäkringbolag ut på plats och ser efter vems felet var. De tänker inte betala om felet är motpartens. Sist hade vi en liten parkeringsincident där en granne var med oss och hon råkade öppna dörren på vår bil så att den repade en annan som var på väg ut.
De ville ha cash för allt möjligt så sa bara att vänta en stund så får försäkringsbolaget lösa det. De kom ut och fixa alla papper då gapar den andra bilens kärring rabiat om att de vill ha cash för förlorad tid. Försäkringsmannen sa att vi behöver inte betala ett skit utan hon får lämna in en ansökan till bolaget och förklara för vad hon förlorat tid för
Det blev inte ens självrisk för våran del.



Men då krävs det väl att man har ett försäkringsbolag i Thailand?
Eller hur menar du att försäkringsbolaget kommer till platsen?

Hur agerar man som 2 veckors turist då vid hyrning av bil?
#32 2016-11-19, 17:13
postkran
Ursprungligen postat av Horknullarn
Men då krävs det väl att man har ett försäkringsbolag i Thailand?
Eller hur menar du att försäkringsbolaget kommer till platsen?

Hur agerar man som 2 veckors turist då vid hyrning av bil?



Chansen är rätt liten att någon som är på semester 2 veckor skulle ta sig tiden att fixa internationellt eller thailändskt körkort. Är nog detta som är det vanligaste problemet när folk kör och är med om en olycka i Thailand, dom får enligt lagen inte lov att köra fordon från första början och därav finns det ingen försäkring som kan täcka det. Dom som faktiskt tagit sig tiden att fixa lämpligt körkort är ju oftast dom som vistas här längre tid, och då ligger det på en själv att se till att fixa försäkring.
#33 2016-11-19, 17:27
alienfin
Ursprungligen postat av postkran
Chansen är rätt liten att någon som är på semester 2 veckor skulle ta sig tiden att fixa internationellt eller thailändskt körkort. Är nog detta som är det vanligaste problemet när folk kör och är med om en olycka i Thailand, dom får enligt lagen inte lov att köra fordon från första början och därav finns det ingen försäkring som kan täcka det. Dom som faktiskt tagit sig tiden att fixa lämpligt körkort är ju oftast dom som vistas här längre tid, och då ligger det på en själv att se till att fixa försäkring.


Sant sant,därför skräms många till att pröjsa på plats
Men d går också att lösa med rätt vänner,en bekant lämna en hyrhoj tillbaka och de sa att den var repad. Kom ett par Thai dit och fråga var reporna var,då var det inga nya repor visst längre
#34 2016-11-19, 19:50
Flashcash
Ursprungligen postat av postkran
Chansen är rätt liten att någon som är på semester 2 veckor skulle ta sig tiden att fixa internationellt eller thailändskt körkort. Är nog detta som är det vanligaste problemet när folk kör och är med om en olycka i Thailand, dom får enligt lagen inte lov att köra fordon från första början och därav finns det ingen försäkring som kan täcka det. Dom som faktiskt tagit sig tiden att fixa lämpligt körkort är ju oftast dom som vistas här längre tid, och då ligger det på en själv att se till att fixa försäkring.


Om dom inte ändrar regler nyligen så fungerar ditt svenska körkort galant i 3 månader efter det krävs ett thai körkort. Så när man hyr som turist är det själva bilfirmans försäkring. Äger du bilen själv behövs självklar en egen försäkring.

Självklart är det Nice med internationellt körkort men inget måste så som du säger. Rätta mig om jag har fel !!!!
#35 2016-11-19, 21:07
svensk körkort gäller inte i Thailand, det skall vara intrenationellt.
Men vissa uthyrare säger att det gäller men händer olycka så gäller inte försäkringen
#36 2016-11-20, 09:15
Flashcash
Ursprungligen postat av 1claes
svensk körkort gäller inte i Thailand, det skall vara intrenationellt.
Men vissa uthyrare säger att det gäller men händer olycka så gäller inte försäkringen


According to the UN Traffic Act of 1949 and the Thai Traffic Act of 1979, an IDP is not required if you are a tourist/visitor in Thailand as long as your license is in English, has a photo, and your country is a contracting state of the 1949 treaty, which most are. (See motoring law below) If you are a resident, however, you require a Thai drivers license. As a tourist, rental car companies, insurance companies and police will all accept your home license. Still, it not a bad idea to obtain a legitimately issued INTERNATIONAL DRIVING PERMIT (IDP) before you leave your home country.

International Driving Permit's are easily obtained from your local Automobile Association (RAC, RACQ, NRMA, AAA etc) for a nominal fee .

This permit acts as a transcription of your national drivers licence credentials. It has your current photo affixed, and should be carried together with your national drivers licence.

To drive or lease a car in Thailand as a tourist or visitor it is necessary to have either a Thai driving licence or a valid foreign driving licence with a photograph. The foreign licence must either be in English, or be accompanied by an official translation into English or Thai. The licence needs to have been issued by a country that has a treaty with the Thai government allowing the mutual acceptance of driving licences. Most countries, including Australia, Canada, New Zealand, the UK and the USA have this agreement with Thailand under the 1949 Geneva Convention on Road Traffic or the 1968 Vienna Convention on Road Traffic. Those in doubt should contact their embassy for advice: Click here

An International Driver's License/Permit (IDL/IDP) is also valid in Thailand, and available from a government department or authorized auto club at a small expense. A foreign driving licence valid under the 1949 or 1968 Conventions qualifies the licence holder to apply for the IDL/IDP, and its holders may find that it is more often recognised and accepted by police and civil service officials. Beware of the many IDP/IDL websites that are not legitimate.

If the driver is not a tourist or visitor but is a resident with a non-immigrant visa, then it is necessary to have a Thai driver's licence. However, those with a foreign licence as described above or an International Drivers Licence are excused from doing the practical driving test when applying for a Thai driving license.

Note: Although International Driving Licences are valid for up to one year after arrival in Thailand, after three months many comprehensive insurance policies are made void if still driving on a foreign licence.