Hitta diskussioner med liknande innehåll

SAS A330 eller Norwegian 787

#1 2016-04-07, 03:21
Uniqed
Hej!

Sitter och tittar på flyg till Los Angeles senare i år.

Fantastiskt att nu både Norwegian och SAS erbjuder direktflyg till Kalifornien!

Ser att Norwegian flyger med 787:or och SAS A330:or.

Min fråga är om någon har erfarenhet utav båda dessa plan?
Om man bortser från åsikter om Norwegian vs SAS i stort, vilket plan är trevligare/fräschare att spendera 11+ timmar i?

Ekonomi som är aktuellt.

Stort tack på förhand och ber om ursäkt om tråden är felplacerad!
#2 2016-04-07, 06:07
Ursprungligen postat av Uniqed
Hej!

Sitter och tittar på flyg till Los Angeles senare i år.

Fantastiskt att nu både Norwegian och SAS erbjuder direktflyg till Kalifornien!

Ser att Norwegian flyger med 787:or och SAS A330:or.

Min fråga är om någon har erfarenhet utav båda dessa plan?
Om man bortser från åsikter om Norwegian vs SAS i stort, vilket plan är trevligare/fräschare att spendera 11+ timmar i?

Ekonomi som är aktuellt.

Stort tack på förhand och ber om ursäkt om tråden är felplacerad!

Norwegians maskiner är nya, SAS har ny inredning och en del nya maskiner. Stolsplacering i 787 är 3+3+3. Stolsplacering i 330 är 2+4+2.
Om du är två eller fyra så kan ni välja en egen stolsgrupp hos SAS. Om ni är tre så kan ni göra det hos Norwegian.
#3 2016-04-07, 07:21
mung
Jag skulle helt klart välja 787! Helt nytt plan, längtar efter att få prova den modellen!
#4 2016-04-07, 07:49
LilleVarg
Scandinavian Airlines System nya inredning är världsklass!
#5 2016-04-07, 11:16
Goldmann
Sjalvklart 787. Nya suverana plan. Tystare, mer luft i kabinen o frashare.
Men, allt beror pa vilken klass du skall aka. Apklass ar skit pa bade SAS o Norwegian. Apklass pluss ar faktiskt bra pa SAS, faktiskt battre an Borwegian. Klart vart pengarna om man skall sitta mer an 6h, dessutom far man mat o sprit. Business ar inte vart pengarna om man inte flyger natt och ngn annan betalar.
Sa kontentan ar att jag nog hade tagit SAS i detta fallet.
#6 2016-04-07, 14:58
Nu har jag ingen egen erfarenhet av Norwegians Dreamliner, Men spontant så känns de kärrorna rätt så bekväma även i ekonomi. Men jag har desto mer erfarenhet av SAS 330or både i nya och gamla kabinen. Och den nya kabinen håller riktigt hög klass även i ekonomikabinen. Men som det redan har skrivits i tråden så är seatingen i Dreamlinern 3+3+3 medan den är 2+4+2 i 330:a. Så om du reser ensam skulle jag ha valt SAS direkt och försökt få en fönsterplats. Om jag hade sällskap på två personer så hade jag nog i ditt fall övervägt Norwegian för att få en egen rad med mitt sällskap.
#7 2016-04-08, 02:09
Uniqed
Stort tack för alla svar!

Förstår jag det rätt att SAS har ny inredning på alla deras plan som flyger till Los Angeles, eller kan man ha otur och hamna i ett med äldre inredning?

Känns dock som att båda alternativen är trevliga, så blir att jämföra priser och tider.

Igen, stort tack!
#8 2016-04-08, 02:57
Ursprungligen postat av Uniqed
Stort tack för alla svar!

Förstår jag det rätt att SAS har ny inredning på alla deras plan som flyger till Los Angeles, eller kan man ha otur och hamna i ett med äldre inredning?

Känns dock som att båda alternativen är trevliga, så blir att jämföra priser och tider.

Igen, stort tack!


Hela SAS 330-flotta är uppgraderad till dem nya kabinen så du kommer resa med wifi och hela baletten.

Bonustips: Nu är jag inte heller ett dugg insatt i Norwegians bonusprogram. Men om du kollar på SAS Eurobonus så får du 9.000 poäng vilket ger en inrikesresa för 6.000 poäng eller en tur och retur för 10.000. Du kan med lite planering nå minst Eurobonus Silver nivå ganska enkelt.
#9 2016-04-09, 12:38
mjulven
Ursprungligen postat av Uniqed
Stort tack för alla svar!

Förstår jag det rätt att SAS har ny inredning på alla deras plan som flyger till Los Angeles, eller kan man ha otur och hamna i ett med äldre inredning?

Känns dock som att båda alternativen är trevliga, så blir att jämföra priser och tider.

Igen, stort tack!


Se till att följa upp när de olika bolagen har rea på sträckan, SAS har en pågående rea just nu. Beroende på när du åker så kommer hela SAS långdistansflotta att vara uppgraderad till den nya kabinen. Alla A330 är redan det.

Om man nu ska jämföra sätena i ekonomi så anser jag att SAS nya säten är bättre och sannolikheten att man blir försenad är lägre.

Norwegian har bättre entertainment system (större filmutbud och bättre kartor). Som jag minns det har man möjlighet att välja mellan 2 alternativ mat med Norwegian (SAS har bara 1).

Personligen skulle jag ha valt att flyga med SAS av den enkla anledningen att jag är garanterad att komma dit och tillbaka i hyfsat rätt tid. Med Norwegian är det inte lika säkert.
#10 2016-04-09, 14:34
Phantom042
När det gäller interkontinentala flygningar, helt klart SAS.

Först och främst flyger SAS varje dag, om någonting skulle gå fel får du ett hotellrum och blir ombokad till dagen efter, alternativt med annat bolag via NY, Chicago, London eller Frankfurt.
Med Norwegian kan du bli lämnad på flygplatsen under flera dagar. Hände i Dubai för bara några dagar sedan. 50 timmar på en flygplats fick de spendera.

Mer plats i ekonomiklass, stor del av 787ans besparingar kommer genom att man tryckt in fler säten än aldrig förr i en maskin.

Saker som vatten, filt ombord, kudde, mat, väska ingår i priset.

Eurobonuspoäng, på en resa till LA får du tillräckligt med poäng för en enkel inrikes. Eller spara poängen.

Möjligheten till uppgradering, om PLUS eller Business inte är fullbokad får du möjlighet någon dag innan avgång, eller på Arlanda möjlighet att uppgradera till ett väldigt förmånligt pris.

Ifall ekonomidelen är överbokad blir folk ibland uppgraderade helt gratis till plus eller business.
Du kan mycket väl bli placerad i PLUS väl på avresedagen även om du bokat GO.
#11 2016-04-09, 16:43
Airbus är tystare än Boeing, det är min erfarenhet.
#12 2016-04-09, 18:03
Ursprungligen postat av Tajger66
Airbus är tystare än Boeing, det är min erfarenhet.

Fast har du flugit med 787? Kan nog skilja sig en del mot äldre Boeingmodeller. Sedan beror del också mycket på var i planet man sitter.