Hur snabbt kan passagerarflygplan flyga på låg höjd?

#1 2016-04-12, 23:27
axelsten1
All vanlig trafik går ju på höjden runt 10 000 m pga bäst kombination av luftmotstånd och mängd syre väl? Teoretiskt, hur snabbt skulle ett vanligt passagerarflygplan kunna flyga om det flög som snabbast vid höjden 100 m?
#2 2016-04-12, 23:34
Gas-pedal
Ursprungligen postat av axelsten1
All vanlig trafik går ju på höjden runt 10 000 m pga bäst kombination av luftmotstånd och mängd syre väl? Teoretiskt, hur snabbt skulle ett vanligt passagerarflygplan kunna flyga om det flög som snabbast vid höjden 100 m?

Inte så snabbt att de kan flyga spikrakt in i höga skyskrapor av Cessna-icke-certifierade piloter i alla fall, om det är det du undrar.
#3 2016-04-12, 23:54
Arne.Anka
World trade center, 430 respektive 510 knop.
#4 2016-04-13, 14:04
axelsten1
Ursprungligen postat av Arne.Anka
World trade center, 430 respektive 510 knop.

Men då hade väl dem en dykning före som borde höja hastigheten?
#5 2016-04-13, 19:14
Du kan ju kolla hur snabbt de flyger. Ex: https://www.flightradar24.com/data/flights/sk1
Klicka på en flight och sedan på diagramknappen.
200 knop på lägre än 500 meter vid stigning efter start. Tvivlar då att det är i närheten av vad flygplanet kan prestera och överleva.
#6 2016-04-13, 19:23
SilentVictory
Ursprungligen postat av Gas-pedal
Inte så snabbt att de kan flyga spikrakt in i höga skyskrapor av Cessna-icke-certifierade piloter i alla fall, om det är det du undrar.

Varför skulle dom inte kunna? Flygplanet är fortfarande ett flygplan som styrs av samma roder oavsett om du flyger på 100 meter eller 10.000 meter.

Problemet blir väl att det kan uppstå strukturella skador om du försöker nå VNE på såpass låg höjd.
#7 2016-04-13, 19:48
Arne.Anka
Ursprungligen postat av Neksnor
200 knop på lägre än 500 meter vid stigning efter start. Tvivlar då att det är i närheten av vad flygplanet kan prestera och överleva.

Det som sätter gränsen är hur mycket fartvind flygplanet kan hantera, har för mig boeing 787 har maxfart på 360 knop på 1000 fot just för att minska risken för skador.

Ursprungligen postat av axelsten1
Men då hade väl dem en dykning före som borde höja hastigheten?
Den biten har jag inte tittat på.
#8 2016-04-13, 20:09
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Det som sätter gränsen är hur mycket fartvind flygplanet kan hantera, har för mig boeing 787 har maxfart på 360 knop på 1000 fot just för att minska risken för skador.

Den biten har jag inte tittat på.

Om det stämmer så borde det väl gå att mata in siffrorna i https://en.wikipedia.org/wiki/Max_Q för att få fram Q och sedan kolla vad hastigheten blir om man istället matar in låg höjd?
#9 2016-04-13, 21:45
axelsten1
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Det som sätter gränsen är hur mycket fartvind flygplanet kan hantera, har för mig boeing 787 har maxfart på 360 knop på 1000 fot just för att minska risken för skador.

OK, var det där svaret jag sökte efter.
#10 2016-04-14, 13:19
Ursprungligen postat av Arne.Anka
World trade center, 430 respektive 510 knop.
Det är dock stor skillnad på vad det max går att få upp ett flygplan i och hur snabbt planet är certifierat att flyga. 510 knop på så låg höjd är ju långt över vad planet får köras i och i sådant fart kan planet ta skada. Bode vingar, roder och liknande är inte byggda för att operera i den fartvind som det blir frågan om. Speciellt om man håller den farten under en längre tid. Är ju i allafall i t ex Flight simulator inget problem att få upp t ex en jumbojet i den hastigheten men planet varnar då hela tiden om "Overspeed".
#11 2016-04-14, 18:50
Finns en video på youtube där Bruce Dickinson testar just det...
#12 2016-04-18, 17:19
Vad som händer när ett flygplan träffar en byggnad är ett bra exempel på sådant som inte diskuteras i den här tråden.

/Mod