Hitta diskussioner med liknande innehåll

"All Ryanair flights will be free in 5-10 years", vad tror ni?

#25 2016-11-26, 00:01
constant
Ursprungligen postat av Neksnor
Den enda som sagt "gratis" är en en utlänning i en utländsk och översatt intervju. Finns ingen anledning att blanda in svenska juridiska definitioner i det.
(FB) "All Ryanair flights will be free in 5-10 years", vad tror ni?

Okej?
#26 2016-11-26, 00:02
constant
Ursprungligen postat av Neksnor
Jo, det är gratis. Köp A, få B gratis. Att priset på A är orimligt högt ska du skita i.
Eller så är jag dum. Eller så är det kanske så att inget är gratis, även om man påstår att det är det.
Eller ditt egna inlägg.
#27 2016-12-02, 18:54
ulvvf
Ursprungligen postat av Neksnor
Jo, jag vet. Att någon lyckas köpa en biljett som kostar en halv kaffelatte är ganska ointressant. Givetvis skulle flygbolag kunna ge bort enstaka biljetter (antagligen på jävligt obekväma tider, så att folk köper en dyr ena vägen), men det intressanta är hur mycket medelpassageraren betalar. I Ryanairs fall ca 40-45 euro per enkelresa. Sedan tillkommer ombordförsäljning mm.


Är ombordsförsäljningen dyrare i ryanair än hos andra flygbolag? Det är väl dyrt hos alla.
#28 2016-12-02, 21:58
Ursprungligen postat av ulvvf
Är ombordsförsäljningen dyrare i ryanair än hos andra flygbolag? Det är väl dyrt hos alla.

Vet ej. Men om ett bolag ger alla passagerare en macka så lär det bolaget sälja färre mackor än exempelvis Ryanair. Sedan beror det också på hur mycket personalen jobbar med säljandet.
#29 2016-12-03, 02:19
Dom kan säkert sälja någon enstaka gratisbiljett per flygning för att kunna skryta med "Från 0 kronor" men eftersom flygplatsskatterna kostar ett par hundralappar så innebär ju detta att Ryanairs intäkt blir negativ. Flyg som är helt gratis utan krav på t ex dyr hotellövernattning kan man ju glömma. Vad skall dom då betala flygbränslet, landningsavgifter, flygplatsskatterna, personalens löner osv. med?
#30 2016-12-14, 04:28
ulvvf
På sätt och viss är många flyg redan gratis hos de flesta flygbolag. Har ni inte märkt att det ofta blir billigare om du flyger med byten med långa omvägar, flygtiden kan i många fall bli mer än dubbelt så lång. Du får därmed en extra flygbiljett, du betalar med din tid. Men om man gillar sitta på flygplatser och på flygplanen så är det ju jättebra, du får ju även en extra måltid.
#31 2016-12-14, 09:01
tobes
Ursprungligen postat av Jonas1968
Dom kan säkert sälja någon enstaka gratisbiljett per flygning för att kunna skryta med "Från 0 kronor" men eftersom flygplatsskatterna kostar ett par hundralappar så innebär ju detta att Ryanairs intäkt blir negativ. Flyg som är helt gratis utan krav på t ex dyr hotellövernattning kan man ju glömma. Vad skall dom då betala flygbränslet, landningsavgifter, flygplatsskatterna, personalens löner osv. med?


Kring- och uppselling såklart. För att ta ett exempel från en annan bransch med stenhård konkurrens så är det många datortillverkare som säljer sina produkter t.o.m. med rejäla minusmarginaler. Det som man förlorar på att sälja en dator räknar man med att tjäna in på att t.ex. sälja kringutrustning (kablar, skärmar, tangentbord o.s.v.) och tjänster (installationer, konsultering). I slutändan så går man på vinst, trots att själva huvudprodukten är en ren förlustaffär. I andra fall säljer man på minus bara för att vinna marknadsandelar, när man väl bundit kunder till ett visst märke är chansen rätt stor att de även i forsättningen köper samma trots att priserna kanske är högre nästa gång.

Om alla flygresor är gratis kan de ju dock inte förlita sig på det sista, men det första är absolut något som de redan idag sysslar med. På lågprisbolagen kostar ju i stort sett allt något. Extra bagage, mat på flyget, snabbare check-in, möjlighet att själv välja plats, prioritykö i säkerhetskontrollen o.s.v. o.s.v. Lägg till att de givetvis får någon slags kickback på alla hotellnätter och hyrbilar som bokas i samband med resan och de kan mycket väl gå på plus trots att flygresan är "gratis".