Hitta diskussioner med liknande innehåll

Roadtrip - Köpa egen bil och sen ta med den hem?

#13 2016-12-31, 01:19
peller
Ursprungligen postat av peatedsoul
Just nu är ju dollarn väldigt hög, så vinsterna är inte så extremt höga.
Äldre muskelbilar har ökat i pris men är fortfarande billigare i USA än här hemma. Nya bilar däremot kan man tjäna mycket på. Nya bilar (eller snarare nyare begagnad) kan dock vara knepiga att registrera i Europa om den modellen inte redan finns inregistrerad/typad i
Enklast är nog att snacka med någon som sysslar med import av USA-bilar.

Går dollarn ner på normal nivå igen så är det lätt värt att ta hem en fin bil därifrån!
Hittar man någon som går under radarn, som inte är extremt populär så kan man få dom till bra pris.

Absolut enklast vore om man kände någon på plats som kan fixa med alla papper.
Vad försäkringar, frakt, tull/skatt hamnar på i slutändan har jag ingen aning om. Men någon annan kanske har bättre koll på det.


Vicket svammel......Du har alldeles ratt i att du inte har nagon aning...
Satt dig ner med papper&penna och rakna.

Inkopspris
Landfrakt
Sjofrakt
12% moms pa totalen
Hamtning i hamn
Ev reparationer + ombyggnad och intyg efter 1972 ars modell Instansning chassinummer efter 1968 ars modell
Reg och kontroll bes
Skyltavgift

Ovan galler 30 ar eller aldre fordon

Nyare ska du dessutom betala 10% tull och full moms pa.

Vilka bilar blir nu billigare an du kan kopa dessa for i Sverige sa du?
Snarare ar det som sa att det ar sa snorbilligt i sverige sa manga fina bilar av eftertraktade modeller ga tillbaka till Usa och aven Tyskland.
Nedsupna raggarbilar doda modeller och bilar i fint bruksskick ar det ingen brist pa i sverige heller...

Men visst ska du ha nagon modell som inte finns i sverige skiter i vad det kostar och vad du forlorar den dag du saljer sa handla pa.
Det kostar att aka ny volvo ocksa.

Mvh
#14 2016-12-31, 01:28
Pe4r
Alltid intressant att se hur det funkar, tänkte tanken att man ska göra en resa dit
och se bilen på plats själv, ta en road trip och sen tar man hem bilen, sen om man tjänar
på det eller - man tjänar aldrig pengar på en bil.

Men då har man provat ta hem en egen bil,
nej folk brukar inte ha så bra koll......

Därför försöker jag lära mig grejer varje dag.
#15 2016-12-31, 01:28
peatedsoul
Ursprungligen postat av peller
Vicket svammel......Du har alldeles ratt i att du inte har nagon aning...
Satt dig ner med papper&penna och rakna.

Inkopspris
Landfrakt
Sjofrakt
12% moms pa totalen
Hamtning i hamn
Ev reparationer + ombyggnad och intyg efter 1972 ars modell Instansning chassinummer efter 1968 ars modell
Reg och kontroll bes
Skyltavgift

Ovan galler 30 ar eller aldre fordon

Nyare ska du dessutom betala 10% tull och full moms pa.

Vilka bilar blir nu billigare an du kan kopa dessa for i Sverige sa du?
Snarare ar det som sa att det ar sa snorbilligt i sverige sa manga fina bilar av eftertraktade modeller ga tillbaka till Usa och aven Tyskland.
Nedsupna raggarbilar doda modeller och bilar i fint bruksskick ar det ingen brist pa i sverige heller...

Men visst ska du ha nagon modell som inte finns i sverige skiter i vad det kostar och vad du forlorar den dag du saljer sa handla pa.
Det kostar att aka ny volvo ocksa.

Mvh


'Exakt vad är det som är svammel?
#16 2016-12-31, 01:29
Pe4r
Folk snackar för mycket, klampar ner på andra, inte första gången.....

EDIT: Försöker förstå hur privatimport funkar,
vet att man kan hitta mycket information här från andras erfarenheter
och utgår man från detta har man lite på fötterna innan man går vidare.

Sen om det är svårt att förstå för mig så är det väl så,
ska sätta mig in i det mer senare.

Alltid lär man sig nått nytt......
#17 2016-12-31, 02:35
peller
Ursprungligen postat av peatedsoul
'Exakt vad är det som är svammel?


Muskelbilar billigare i usa. Knappast. Bra mycket dyrare ha an Sverige.
Du kanske bara ser vad bilen kostar i USD och glommer transport och importkostnader till Sverige.
Annars far du garna visa exempel pa en muskelbil som blir billigare att ta hem an att kopa nyckelklar pa plats i sverige.

Likadant med de nyare bilarna. Vilka modeller blir billigare kopa har och ta hem&bygga om an att kopa fardiga i Sverige?

Visst kan du lattare gora ett tokfynd pa en usabil i usa likaval som det ar enklare hitta ett volvofynd i Sverige,men overlag ar Sverige oforskamt billigt.
En dollar pa 7kr och det ser annorlunda ut. Tyvarr tror jag kursen snarare gar upp till tio kronor an ner till sju.

Mvh
#18 2016-12-31, 07:02
Pe4r
Jag fokuserar på inköpspris + transportkostnad,
då har man kanske tagit de stora kostnaderna.

Om då säger en bil runt 30,000 för enkelhetens skull.....
Då är det väl inte så stora pengar utöver dessa 2 kostnaderna?
#19 2017-01-02, 10:48
peatedsoul
Ursprungligen postat av peller
Muskelbilar billigare i usa. Knappast. Bra mycket dyrare ha an Sverige.
Du kanske bara ser vad bilen kostar i USD och glommer transport och importkostnader till Sverige.
Annars far du garna visa exempel pa en muskelbil som blir billigare att ta hem an att kopa nyckelklar pa plats i sverige.

Likadant med de nyare bilarna. Vilka modeller blir billigare kopa har och ta hem&bygga om an att kopa fardiga i Sverige?

Visst kan du lattare gora ett tokfynd pa en usabil i usa likaval som det ar enklare hitta ett volvofynd i Sverige,men overlag ar Sverige oforskamt billigt.
En dollar pa 7kr och det ser annorlunda ut. Tyvarr tror jag kursen snarare gar upp till tio kronor an ner till sju.

Mvh


Har inget konkret exempel, har bara kollat på plats när jag varit där. Vissa är dyrare och andra är billigare. Med dagens dollarpriser så har det nog jämnat ut sig ganska mycket.

Du kanske har rätt.. har dålig koll på hur priserna ser ut i Sverige just nu. Vi är ju ganska bortskämda med utbudet här, och de som rullar här är ju i det stora hela i bättre skick än på många platser i USA... Så det är också en faktor att ta hänsyn till.

Men köper du t.ex. en lite nyare bil så kan det skilja sig 200.000,- i inköpspris.
Pickuper kan du få riktigt billigt. Kollade ett tag på att importera en nyare Challenger eller Cadillac och där var det enorma prisskillnader. Men jag antar att TS inte är ute efter att hämta hem en bil för en/ett par hundra tusen.
#20 2017-01-02, 20:03
peller
[QUOTE=peatedsoul|59468206]Har inget konkret exempel, har bara kollat på plats när jag varit där. Vissa är dyrare och andra är billigare. Med dagens dollarpriser så har det nog jämnat ut sig ganska mycket.

Du kanske har rätt.. har dålig koll på hur priserna ser ut i Sverige just nu. Vi är ju ganska bortskämda med utbudet här, och de som rullar här är ju i det stora hela i bättre skick än på många platser i USA... Så det är också en faktor att ta hänsyn till.

Men köper du t.ex. en lite nyare bil så kan det skilja sig 200.000,- i inköpspris.
Pickuper kan du få riktigt billigt. Kollade ett tag på att importera en nyare Challenger eller Cadillac och där var det enorma prisskillnader. Men jag antar att TS inte är ute efter att hämta hem en bil för en/ett par hundra tusen.[/QUOTE

Aterigen. Prisskillnad pa 200k i usa eller i Sverige nar du raknar ihop totalen?]
Da far du jattegarna skicka pm om vilken modell detta ar. Lovar dig 50k i tipspengar om jag kan gora 150k.

Raknade sjalv pa en 2016 mustang gt premium cab. Kostar har ca 48k Du far ca 20% kontantrabatt. Sa sag ungefar 40. Plus processing fee 600 TTL ca 1700.
Summa 42300.
Kor sjalv till lastare.
Sjofrakt till gbg 1600.

Hamnavgifter ca 10000sek

10% tull pa 43900usd 4390usd
25% moms pa 48290usd ca 11000usd

Ombyggnad ca 20000sek

Totalt ca 520.000sek ......Jag kopte min hos svensk af for 423000sek.

Visst kan du justera kvitton etc....men du ser pa mitt exempel att det inte ar nagra smasummor du forlorar pa en usa import av ny bil.

TS undrar pa en bil for ca 30sek. Han kor till lastare sjalv och givetvis gratis. Tar roro for 1k
Har nu 39 svenska.
Har nyare bil sa 10% tull och 25% moms. Har nu ca 53 i bilen

Hamnavgifter ca 10 till. Nu 63 i bilen

Ombyggnad och intyg minimum 10 om ts gor allt jobb sjalv och givetvis gratis.
Leja bort minst en tia till.
Har nu 83 i bilen.

Regbes ca 2500 Sa ts 30sek bil kommer kosta honom nanstans runt 80 innan den ar klar mer om den behover repareras for att klara sbp.
Detta baserat pa 29ar eller yngre bil.

Hur var det nu igen.....vilka (nyare) bilar kan man ta hem och iallafall inte direkt forlora 40sek pa?

Mvh
#21 2017-01-03, 09:04
peatedsoul
Ursprungligen postat av peller
[QUOTE=peatedsoul|59468206]Har inget konkret exempel, har bara kollat på plats när jag varit där. Vissa är dyrare och andra är billigare. Med dagens dollarpriser så har det nog jämnat ut sig ganska mycket.

Du kanske har rätt.. har dålig koll på hur priserna ser ut i Sverige just nu. Vi är ju ganska bortskämda med utbudet här, och de som rullar här är ju i det stora hela i bättre skick än på många platser i USA... Så det är också en faktor att ta hänsyn till.

Men köper du t.ex. en lite nyare bil så kan det skilja sig 200.000,- i inköpspris.
Pickuper kan du få riktigt billigt. Kollade ett tag på att importera en nyare Challenger eller Cadillac och där var det enorma prisskillnader. Men jag antar att TS inte är ute efter att hämta hem en bil för en/ett par hundra tusen.[/QUOTE

Aterigen. Prisskillnad pa 200k i usa eller i Sverige nar du raknar ihop totalen?]
Da far du jattegarna skicka pm om vilken modell detta ar. Lovar dig 50k i tipspengar om jag kan gora 150k.

Raknade sjalv pa en 2016 mustang gt premium cab. Kostar har ca 48k Du far ca 20% kontantrabatt. Sa sag ungefar 40. Plus processing fee 600 TTL ca 1700.
Summa 42300.
Kor sjalv till lastare.
Sjofrakt till gbg 1600.

Hamnavgifter ca 10000sek

10% tull pa 43900usd 4390usd
25% moms pa 48290usd ca 11000usd

Ombyggnad ca 20000sek

Totalt ca 520.000sek ......Jag kopte min hos svensk af for 423000sek.

Visst kan du justera kvitton etc....men du ser pa mitt exempel att det inte ar nagra smasummor du forlorar pa en usa import av ny bil.

TS undrar pa en bil for ca 30sek. Han kor till lastare sjalv och givetvis gratis. Tar roro for 1k
Har nu 39 svenska.
Har nyare bil sa 10% tull och 25% moms. Har nu ca 53 i bilen

Hamnavgifter ca 10 till. Nu 63 i bilen

Ombyggnad och intyg minimum 10 om ts gor allt jobb sjalv och givetvis gratis.
Leja bort minst en tia till.
Har nu 83 i bilen.

Regbes ca 2500 Sa ts 30sek bil kommer kosta honom nanstans runt 80 innan den ar klar mer om den behover repareras for att klara sbp.
Detta baserat pa 29ar eller yngre bil.

Hur var det nu igen.....vilka (nyare) bilar kan man ta hem och iallafall inte direkt forlora 40sek pa?

Mvh


Vad är det för ombuggnader du behöver göra på en USA-bil?
#22 2017-01-04, 22:08
Broward-county
Tror TS menade att besöka USA ta en roadtrip köpa en bil för att det är KUL och en Upplevelse - inte för att han skulle konkurera med Exclusive cars och dra in 100.000 tals kronor i vinster

i stället för att hyra en Suburban för 20.000kr kanske han ser ett alternativ i att köpa en gammal Caprice för att ta hem och vem vet, det kanske kostar han 10.000kr eller vinner 10.000kr på en försäljning sen, vad fan vet jag tycker det låter som en kul grej mest

När det gäller jänke import så dräller väl hela landet av importörer som (ja hör och häpna) tjänar pengar på att importera bilar så någon typ av ekonomisk framgång borde ändå finnas eller?
#23 2017-01-06, 10:57
Pe4r
Vad tror ni om en gammal A-ford typ 1920 eller liknande?
Finns inte många i Sverige men där borta finns väl ett bra utbud.

Det är ett alternativ, men om man sen går ner i storlek och kostnad
och tänker sig köpa MC där borta och ta hem, mycket mindre kostnader
men man får en fin hoj kanske och man lär sig nått om import och hur
det funkar, för att senare kanske ta hem en bil.


Jo det är precis upplevelsen, ta en roadtrip, gärna ta med bilen med sig hem sen.
Eller om man tittar på nyare bilar som man sägs kunna tjäna en del på att ta hem själv.