Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Jag vet verkligen inte mycket om sådan militär utrustning mer än att jag arbetade tilsammans med en som hade gjort svensk värnplikt som ung, och just lärt sig att skjuta ner flygplan.
Om man lärde sig det i svenska värnplikten och en "vanlig Svenne-Banan" på jobbet eller hur man ska säga utan låta nervärderande eller nått sånt klarar av det så finns den kunskapen med största sannolikhet även hos de som har onskefulla syften sådan kunskap.
Det handlar mer om vilken utrustning som man tror kan finnas tillgänglig.
Talibanerna anses inte ha tillgång till den typen av luftvärnsrobotar som krävs för att ta ner ett passagerarflygplan på marschhöjd.
Malaysian Airlines Flight 17 sköts ner av en rysk
Buk. Som synes en ganska tung och avancerad historia och inte direkt något terrorister kan inhandla på svarta marknaden.
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Tack för info!
Om denna kartan på Flightradar 24 fungerar:
https://www.flightradar24.com/38.26,28.43/5 så ser det ut som Libyen, möjligen undantag för Tripoli, är något de flesta undviker.
Syrien likaså och Iraq verkar bara flyg som avgår från Bagdad.
Vilka länder är ni har rådet att undvika att landa i? Om inte det är någon hemlighet?
Min arbetsgivare har ett antal länder på listan där rådet är att det är okej att flyga över, men att vi helst ska undvika att mellanlanda där om det inte gäller något nödläge.
Dessa länder är Afghanistan, Etiopien, Iran, Kenya, Somalia, Sudan/Sydsudan och Yemen.
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Är det nån skillnad på sådana här instruktioner beroende på flygbolag? Eller är de regler som gäller alla?
Det är bolagsspecifikt. Hade ju blivit svårt för Ethiopian Airlines att operera alls annars.
Men jag tror att de flesta västerländska bolag gör en liknande bedömning. Jag skulle också gissa att amerikanska bolag undviker Iran, då de riskerar bli mindre vänligt bemötta där en ett svenskt bolag.
Det är väl sällan en enkel svartvit bedömning, såvida det inte handlar om ett land i krig eller inbördeskrig.
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
EDIT: Kan passa på och fråga också om frågan är OK, hade du tagit en flygning Stockholm - Kiev eller hade det känts osäkert?
Ja, det tror jag.
Kiev finns på listan över flygplatser vi får gå till om vi av någon anledning behöver diverta (mellanlanda oplanerat).