Hitta diskussioner med liknande innehåll

Flygplan undviker luftrummet över Ukraina

#13 2017-03-16, 19:08
Ursprungligen postat av ImTheMan
vapensystemen som når såna höjder är inget några fattiga milsgrupper sitter på direkt, så det är sällan ett problem

Jag vet verkligen inte mycket om sådan militär utrustning mer än att jag arbetade tilsammans med en som hade gjort svensk värnplikt som ung, och just lärt sig att skjuta ner flygplan.
Om man lärde sig det i svenska värnplikten och en "vanlig Svenne-Banan" på jobbet eller hur man ska säga utan låta nervärderande eller nått sånt klarar av det så finns den kunskapen med största sannolikhet även hos de som har onskefulla syften sådan kunskap.

(kan jag tänka mig, jag vet som sagt ingenting om det här och jag vet inte om min flygfobi spelar in här men jag tror inte det)


Ursprungligen postat av ksv
Afghanistan anses vara säkert förutsatt att man flyger över på hög höjd.

Exakt hur det ser ut kan nog variera något både mellan bolag och länder.
Där jag jobbar har vi totalt flygförbud över östra Ukraina (öster om longitud 30 grader ost), Irak, Libyen, Syrien och norra Sinai i Egypten.
Därtill är det ett antal länder vi får flyga över men har rådet att undvika att landa i.

Tack för info!
Om denna kartan på Flightradar 24 fungerar: https://www.flightradar24.com/38.26,28.43/5 så ser det ut som Libyen, möjligen undantag för Tripoli, är något de flesta undviker.
Syrien likaså och Iraq verkar bara flyg som avgår från Bagdad.

Vilka länder är ni har rådet att undvika att landa i? Om inte det är någon hemlighet?
Är det nån skillnad på sådana här instruktioner beroende på flygbolag? Eller är de regler som gäller alla?
(jag hör mkt om hur lågprisflyg inte är lika säkra som tex. SAS, FinnAir, KLM osv)

EDIT: Kan passa på och fråga också om frågan är OK, hade du tagit en flygning Stockholm - Kiev eller hade det känts osäkert?
#14 2017-03-16, 20:12
ksv
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Jag vet verkligen inte mycket om sådan militär utrustning mer än att jag arbetade tilsammans med en som hade gjort svensk värnplikt som ung, och just lärt sig att skjuta ner flygplan.
Om man lärde sig det i svenska värnplikten och en "vanlig Svenne-Banan" på jobbet eller hur man ska säga utan låta nervärderande eller nått sånt klarar av det så finns den kunskapen med största sannolikhet även hos de som har onskefulla syften sådan kunskap.
Det handlar mer om vilken utrustning som man tror kan finnas tillgänglig.

Talibanerna anses inte ha tillgång till den typen av luftvärnsrobotar som krävs för att ta ner ett passagerarflygplan på marschhöjd.
Malaysian Airlines Flight 17 sköts ner av en rysk Buk. Som synes en ganska tung och avancerad historia och inte direkt något terrorister kan inhandla på svarta marknaden.


Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Tack för info!
Om denna kartan på Flightradar 24 fungerar: https://www.flightradar24.com/38.26,28.43/5 så ser det ut som Libyen, möjligen undantag för Tripoli, är något de flesta undviker.
Syrien likaså och Iraq verkar bara flyg som avgår från Bagdad.

Vilka länder är ni har rådet att undvika att landa i? Om inte det är någon hemlighet?
Min arbetsgivare har ett antal länder på listan där rådet är att det är okej att flyga över, men att vi helst ska undvika att mellanlanda där om det inte gäller något nödläge.
Dessa länder är Afghanistan, Etiopien, Iran, Kenya, Somalia, Sudan/Sydsudan och Yemen.

Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Är det nån skillnad på sådana här instruktioner beroende på flygbolag? Eller är de regler som gäller alla?
Det är bolagsspecifikt. Hade ju blivit svårt för Ethiopian Airlines att operera alls annars.
Men jag tror att de flesta västerländska bolag gör en liknande bedömning. Jag skulle också gissa att amerikanska bolag undviker Iran, då de riskerar bli mindre vänligt bemötta där en ett svenskt bolag.

Det är väl sällan en enkel svartvit bedömning, såvida det inte handlar om ett land i krig eller inbördeskrig.
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
EDIT: Kan passa på och fråga också om frågan är OK, hade du tagit en flygning Stockholm - Kiev eller hade det känts osäkert?
Ja, det tror jag.
Kiev finns på listan över flygplatser vi får gå till om vi av någon anledning behöver diverta (mellanlanda oplanerat).
#15 2017-03-17, 01:16
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Jag vet verkligen inte mycket om sådan militär utrustning mer än att jag arbetade tilsammans med en som hade gjort svensk värnplikt som ung, och just lärt sig att skjuta ner flygplan.
Om man lärde sig det i svenska värnplikten och en "vanlig Svenne-Banan" på jobbet eller hur man ska säga utan låta nervärderande eller nått sånt klarar av det så finns den kunskapen med största sannolikhet även hos de som har onskefulla syften sådan kunskap.

(kan jag tänka mig, jag vet som sagt ingenting om det här och jag vet inte om min flygfobi spelar in här men jag tror inte det)

Ett av syftena med värnplikten var att lära svenska gossar att döda i grupp med hjälp av olika vapensystem. Gällande de svenska luftvärnssystemen så skulle jag gissa att det krävs minst fem personer, varav minst två behöver vara systemutbildade eller motsvarande, för att kunna få iväg något som har praktisk möjlighet att träffa. Dessutom ska utrustning transporteras och placeras, system med lång räckvidd kräver mer och tyngre utrustning. Det där malaysiska flyget sköts som sagt ner av ett system som man inte direkt döljer under rocken. Om jag minns rätt så missade de ändå (alltså ingen direktträff), vilket jag tycker låter ganska dåligt då de sköt på ungefär världens största luftmål, som inte gjorde något undanmanöver eller liknande. Missilen small ovanför/vid sidan av cockpit, se slutet av https://www.youtube.com/watch?v=vUYFksNGx9g
#16 2017-03-17, 03:48
Jag vill mest tacka för dina svar, det är guld värt att ha en pilot inom branschen som svarar på frågor som du gör så stort tack för det!

Ursprungligen postat av ksv

Min arbetsgivare har ett antal länder på listan där rådet är att det är okej att flyga över, men att vi helst ska undvika att mellanlanda där om det inte gäller något nödläge.
Dessa länder är Afghanistan, Etiopien, Iran, Kenya, Somalia, Sudan/Sydsudan och Yemen.

Kenya var lite av en överraskning, har de varit så länge? Tom. jag har flygit både från Mombasa och Nairobi. Och nu är jag möjligen lite väl frågvis men hur agerar man som pilot om man kommer från exempelvis Dubai och in över Afrikas horn https://www.flightradar24.com/6.32,45.5/5 och behöver landa? När man befinner sig över Somalia, söder om Yemen, nära Etiopien och Kenya?
Jag antar att det är en fråga om hur akut landningen behöver göras och liknande såklart.

Ursprungligen postat av ksv
Det är bolagsspecifikt. Hade ju blivit svårt för Ethiopian Airlines att operera alls annars.
Men jag tror att de flesta västerländska bolag gör en liknande bedömning. Jag skulle också gissa att amerikanska bolag undviker Iran, då de riskerar bli mindre vänligt bemötta där en ett svenskt bolag.

Det är väl sällan en enkel svartvit bedömning, såvida det inte handlar om ett land i krig eller inbördeskrig.
Ja, det tror jag.
Kiev finns på listan över flygplatser vi får gå till om vi av någon anledning behöver diverta (mellanlanda oplanerat).

Igen, tusen tack för dina svar!

Ursprungligen postat av Neksnor
Ett av syftena med värnplikten var att lära svenska gossar att döda i grupp med hjälp av olika vapensystem. Gällande de svenska luftvärnssystemen så skulle jag gissa att det krävs minst fem personer, varav minst två behöver vara systemutbildade eller motsvarande, för att kunna få iväg något som har praktisk möjlighet att träffa. Dessutom ska utrustning transporteras och placeras, system med lång räckvidd kräver mer och tyngre utrustning. Det där malaysiska flyget sköts som sagt ner av ett system som man inte direkt döljer under rocken. Om jag minns rätt så missade de ändå (alltså ingen direktträff), vilket jag tycker låter ganska dåligt då de sköt på ungefär världens största luftmål, som inte gjorde något undanmanöver eller liknande. Missilen small ovanför/vid sidan av cockpit, se slutet av https://www.youtube.com/watch?v=vUYFksNGx9g

Jag tycker det är obehagligt måste jag säga, men jag har fobi för de där jävla flygplanen vilket spelar in också, men att höra en vanlig svensk gubbe berätta att han lärde sig skjuta ner flygplan i svenska värnplikten hade inga positiva bieffekter på min flygfobi iallafall.
Men de stämmer nog som du säger, att de krävs flera än en person. Samtidigt hör man hur Islamiska Staten är mer High Tech än man tror och sånt.

Då gäller det att blunda, räkna till 10 och försöka lura i sig själv att det är farligare att köra bil till flygplatsen än själva flygningen.
Tack för YouTube-länken, informativ! :thumbsup:
#17 2017-03-17, 11:27
ksv
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Kenya var lite av en överraskning, har de varit så länge? Tom. jag har flygit både från Mombasa och Nairobi.
Vet faktiskt inte. Jag flyger själv inte till den regionen.

Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Och nu är jag möjligen lite väl frågvis men hur agerar man som pilot om man kommer från exempelvis Dubai och in över Afrikas horn https://www.flightradar24.com/6.32,45.5/5 och behöver landa? När man befinner sig över Somalia, söder om Yemen, nära Etiopien och Kenya?
Jag antar att det är en fråga om hur akut landningen behöver göras och liknande såklart.
Man väljer förstås någon av de stora flygplatserna om man kan.

Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Då gäller det att blunda, räkna till 10 och försöka lura i sig själv att det är farligare att köra bil till flygplatsen än själva flygningen.
Nu vet jag att statistik inte hjälper särskilt mycket, men jag länkar ändå till posten jag gjorde härom dagen.
#18 2017-03-27, 01:02
Ursprungligen postat av Neksnor
Ett av syftena med värnplikten var att lära svenska gossar att döda i grupp med hjälp av olika vapensystem. Gällande de svenska luftvärnssystemen så skulle jag gissa att det krävs minst fem personer, varav minst två behöver vara systemutbildade eller motsvarande, för att kunna få iväg något som har praktisk möjlighet att träffa. Dessutom ska utrustning transporteras och placeras, system med lång räckvidd kräver mer och tyngre utrustning. Det där malaysiska flyget sköts som sagt ner av ett system som man inte direkt döljer under rocken. Om jag minns rätt så missade de ändå (alltså ingen direktträff), vilket jag tycker låter ganska dåligt då de sköt på ungefär världens största luftmål, som inte gjorde något undanmanöver eller liknande. Missilen small ovanför/vid sidan av cockpit, se slutet av https://www.youtube.com/watch?v=vUYFksNGx9g


Här avfyras en FIM-92 Stinger Missile: https://www.youtube.com/watch?v=vANN-eP0x9I
..den är ju lika mobil som såndär gammal Ericsson Mobiltelefon som man fick bära
Jag vet inte hur högt den når, men flygplan går ju vid landning både upp och ner. Eller hur pass svårt det är att träffa/träningstid och sådant på FIM-92

Vet man vad som sköt ner MH17 btw? Baserat på youtube-videon du länka så ser de ut att vara större, avfyras annorlunda och lite sånt.
Mer High-Tech om inte annat (OBS: Jag vet ytterst lite om både missiler, high-tech stuff etc om det inte redan framkommit tydligt nog) .. men får man en sådan efter sig när man är på ett flygplan så är nog goda råd dyra.
Ändå är det inte en "fullträff" det håller jag med om vad märkligt.
#19 2017-03-27, 10:30
ksv
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Vet man vad som sköt ner MH17 btw?
Jag skrev det ovan:
Ursprungligen postat av ksv
Malaysian Airlines Flight 17 sköts ner av en rysk Buk. Som synes en ganska tung och avancerad historia och inte direkt något terrorister kan inhandla på svarta marknaden.
Det är som tur inte någon lättanvänd utrustning, utan kräver utbildning från landet den kommer från.
#20 2017-03-27, 11:06
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Här avfyras en FIM-92 Stinger Missile: https://www.youtube.com/watch?v=vANN-eP0x9I
..den är ju lika mobil som såndär gammal Ericsson Mobiltelefon som man fick bära
Jag vet inte hur högt den når, men flygplan går ju vid landning både upp och ner. Eller hur pass svårt det är att träffa/träningstid och sådant på FIM-92

Vet man vad som sköt ner MH17 btw? Baserat på youtube-videon du länka så ser de ut att vara större, avfyras annorlunda och lite sånt.
Mer High-Tech om inte annat (OBS: Jag vet ytterst lite om både missiler, high-tech stuff etc om det inte redan framkommit tydligt nog) .. men får man en sådan efter sig när man är på ett flygplan så är nog goda råd dyra.
Ändå är det inte en "fullträff" det håller jag med om vad märkligt.

En Stinger antar jag skulle gå att avfyra relativt enkelt. Nu chansar jag rejält, men jag är inte övertygad om att en träff med sådan på ett modernt stort landande trafikflygplan skulle innebära en krasch. Sprängladdningen är liten och missilen går mot värme, alltså motorerna. Med tanke på hur stora motorer exempelvis en B777 har så skulle jag inte bli förvånad om den träffade motorn slås ut men att vingen skyddas av motorn.
Den sortens vapen behöver inte nödvändigtvis skjuta ner sitt mål, det räcker långt om man kan hindra målet att utföra sitt uppdrag, alltså skadeskjuta.
#21 2017-03-27, 17:56
trattfan
Fan varje gång jag går in på en flightradar-länk så tycker jag att det är så jävla sjukt att vi inte får vara med om fler olyckor. Det är fan helt sinnessjukt mycket flygplan i luften.
#22 2017-03-29, 18:01
fassback
när jag åkte till sverige från thailand med norwegian så åkte planet över istanbul.
#23 2017-03-29, 18:27
ksv
Ursprungligen postat av fassback
när jag åkte till sverige från thailand med norwegian så åkte planet över istanbul.
Det verkar som att Norwegian saknar överflygningstillstånd över Ryssland för flygningar till och från Sverige.
#24 2017-03-29, 23:16
Ursprungligen postat av ksv
Det verkar som att Norwegian saknar överflygningstillstånd över Ryssland för flygningar till och från Sverige.

Norwegians vd Bjørn Kjos vill få infrastrukturminister Anna Johansson att pressa Ryssland så att det norska lågprisbolaget får flyga över landet. Om hon lyckas kan Stockholm bli Norwegians nav med 10 000 fler jobb.

http://www.dn.se/ekonomi/norwegian-vill-gora-stockholm-till-nav/
Ett åt gammal länk, men jag tror att jag har sett nyare länkar på samma tema.