Hitta diskussioner med liknande innehåll

Bila genom Tyskland

#13 2017-05-14, 18:04
bragoden
Stort tack!
Vad bra att du sa det där om olika miljözon, det hade jag ingen aning om.
Vi tänker inte åka in i stora stöder i frankrike, är det då mening att beställa klistremärke?
#14 2017-05-14, 23:22
BAB7
Ursprungligen postat av bragoden
Stort tack!
Vad bra att du sa det där om olika miljözon, det hade jag ingen aning om.
Vi tänker inte åka in i stora stöder i frankrike, är det då mening att beställa klistremärke?

För att förtydliga:
I Frankrike behöver du ansöka om miljömärke om du ska köra in i Paris, Lyon eller Grenoble.
Tyskland har betydligt fler miljözoner, här krävs miljömärke i c:a 100 städer.
#15 2017-05-15, 20:01
Ursprungligen postat av bragoden
Haha, ja stavningen är inte min starkaste sida 😉..
Bra, då bokar jag inga hotell i förväg.
Vi tar det som kommer att finnas i närheten.

Hur är det med brottsligheten i dom länder?
Bör vi ha med oss euro eller räcker att vi ta med våra bankkort.

Vilken sida av tyskland har finast landskap att bjuda på? Typ fina vägar, mysiga byar o lite sånt?
Stora städer vill vi helst undvika att besöka

Eurouttag får inte kosta mer än ett vanligt uttag hemma i Sverige. Det finns även några Eurobankomater i Sverige, se bankomat.se. Tänk på att kolla vad kursen är innan du tar ut pengar utomlands, du kan få en fråga om du vill acceptera automatoperatörens kurs, men den kan vara onödigt hög. Lite som att binda räntor...
Forex är användbart, men inte alltid billigt. Fördelen är att du kan växla tillbaka utan avgift, så det kan vara värt att växla kanske 1000 kr innan resan. Men åker du ofta (någon gång per år) till Euroland så kan du spara överblivna kontanter.
#16 2017-05-24, 10:36
Shurik
Ursprungligen postat av Pfaltz
Tio dagar känns väldigt kort för den långa rutten, men folk är väl olika. Det går utmärkt att hitta boende efterhand längs vägen, men det kan vara dyrt som sagt. För det mindre vägnätet bör man veta vad det förhatliga "Umleitung" betyder. I Tyskland stänger man av hela vägar i flera mil i båda riktningar vid underhåll. Det innebär att man måste improvisera och hitta en helt annan väg.


Jag tycker att bilkörning i Tyskland är stressigare än i Sverige. Mycket trafik och hetsig körstil, som svensk blir man snabbt trött. Det är svårt med parkering, vanligt med bommar och p-automater på ställen som skulle ha varit gratis i Sverige, tex. utanför snabbköp och bostadsområden. Parkeringsgaragen är trånga. Motorvägarna är slitna, det är vanligt med vägarbeten. Hastighetsbegränsningarna ändras ofta från 70 till 90 och 120, sen fri fart och så 70 igen. Överlag känns Tyskland väldigt slitet, smutsigt och nedgånget på sina håll.

Det känns skönt när man kommer tillbaka, rullar av färjan i Trelleborg och upptäcker hur grönt, lugnt och stillsamt Sverige är.

Bilen innebär naturligtvis frihet när man reser, men vill du ha krafter över till att promenera och titta på sevärdheter, så skulle jag rekommendera tåget istället.


Ursprungligen postat av bragoden


Hur är det med brottsligheten i dom länder?
Bör vi ha med oss euro eller räcker att vi ta med våra bankkort.

Vilken sida av tyskland har finast landskap att bjuda på? Typ fina vägar, mysiga byar o lite sånt?
Stora städer vill vi helst undvika att besöka


Jag skulle åka till Bayern, det är det riktiga Tyskland för mig. Bayern har gemytet med ölhallar, folk i lederhosen, vackra landskap och fina välbevarade städer som tex. Rothenburg. Ludwig den II:s sagoslott Neuschwanstein ligger i Bayern.

Jag har varit mycket i norra Tyskland och städer som Lubeck, Hamburg, Flensburg känns väldigt moderna och tråkiga i jämförelse. Det enda undantaget är Rostock, som har charm, öststats-vibbarna finns kvar till viss del. Även Celle är att rekommendera.
#17 2017-06-11, 11:22
Ursprungligen postat av Shurik
Jag tycker att bilkörning i Tyskland är stressigare än i Sverige. Mycket trafik och hetsig körstil, som svensk blir man snabbt trött. Det är svårt med parkering, vanligt med bommar och p-automater på ställen som skulle ha varit gratis i Sverige, tex. utanför snabbköp och bostadsområden. Parkeringsgaragen är trånga. Motorvägarna är slitna, det är vanligt med vägarbeten. Hastighetsbegränsningarna ändras ofta från 70 till 90 och 120, sen fri fart och så 70 igen. Överlag känns Tyskland väldigt slitet, smutsigt och nedgånget på sina håll.


Det känns skönt när man kommer tillbaka, rullar av färjan i Trelleborg och upptäcker hur grönt, lugnt och stillsamt Sverige är.


Man ska komma ihåg att väldigt mycket av det som byggdes på 1950-1960talen i samband med återuppbyggnaden och Wirtschaftswunder nu närmar sig sin tekniska livslängd. Det är detta man märker av i gamla väst framförallt inte minst eftersom man lagt pengarna på att bygga om och totalrenovera ex-DDR de senaste årtiondena. Vad man glömmer bort är att även i gamla väst finns gott om gamla industristäder och bruksorter som inte är särskilt märkvädiga eller gått så lysande för de senaste årtiondena.

Med det sagt finns det som svensk bilist ändå en del rutter man kan köra för att undvika den värsta trafiken. Kör så mycket som möjligt genom gamla DDR där det i genomsnitt fortfarande är fräscht (och jämfört med 1990-talet har även östeuropéerna vettiga bilar) om än att Rügen kan vara ett Verkehrschaos på somrarna. Bortsett från Hamburg och Berlin går det ofta att köra så att man slipper storstäderna (man kan välja A7 söder om Kassel istf A5 över Frankfurt om man ska till södra Tyskland exempelvis), och A10 förbi Berlin flyter trafiken alltsomoftast på väldigt bra jämfört med A1/A7 i Hamburg där det ofta blir stopp och köer.


Jag skulle åka till Bayern, det är det riktiga Tyskland för mig. Bayern har gemytet med ölhallar, folk i lederhosen, vackra landskap och fina välbevarade städer som tex. Rothenburg. Ludwig den II:s sagoslott Neuschwanstein ligger i Bayern.

Jag har varit mycket i norra Tyskland och städer som Lubeck, Hamburg, Flensburg känns väldigt moderna och tråkiga i jämförelse. Det enda undantaget är Rostock, som har charm, öststats-vibbarna finns kvar till viss del. Även Celle är att rekommendera.


Jag tyckte lite samma sak som du, inte minst att maten var/är bättre i de katolska vinpimplande delarna av landet, men även i norra Tyskland finns en del skönheter.
Rügen är den stora semesterön numer, av goda skäl då stränderna är fantastiska, utsikt över havet från Königsstuhl etc. Och längs kusten i Mecklenburg-Vorpommern finns många goda fiskrätter att välja på.

Vad gäller städerna är Lüneburg (gammal salthandlarstad), Wismar och Stralsund (UNESCO-status), Schwerin m.fl. städer klart mycket bättre än Lübeck som tyvärr känns som ganska på dekis och slitet. Tror även det har att göra med att Lübeck var den enda större östersjöstaden Västtyskland hade, så man satsade allt krut på återuppbyggnad av denna hansastad.
#18 2017-06-13, 08:23
Shurik
Ursprungligen postat av Hurrit

Med det sagt finns det som svensk bilist ändå en del rutter man kan köra för att undvika den värsta trafiken. Kör så mycket som möjligt genom gamla DDR där det i genomsnitt fortfarande är fräscht (och jämfört med 1990-talet har även östeuropéerna vettiga bilar) om än att Rügen kan vara ett Verkehrschaos på somrarna.


Rugen är trevligt resmål, nära och bra för oss svenskar. Binz är den största orten på ön med fina stränder, bra utbud på restauranger, affärer och nöjen. Trafiken kan vara tät, men det är rätt lugnt att köra där. För omväxlings skull kan man ställa bilen och åka ångtåg istället.

Som du skriver är östsidan mycket trevligare att köra igenom. Jag körde från Binz-Rostock t.or. på motorvägen som var i mycket bra skick. Det var fri fart nästan hela vägen och jag höll 170km/h med min V70. Det fanns en bensinmack med Burger King strax söder om Stralsund som höll hög standard. Modernt, rent, fräscht och städat. Men glöm gratis wifi och om det erbjuds är det totalkasst.

Västsidan ligger 50 år framåt i utvecklingen på ett negativt sätt, dvs mer tättbefolkat, högre tempo, slitet, nedgånget, fler skumma typer, mer multikulti och sämre luft.
#19 2017-08-19, 22:00
BBBJCIM
Ett tips är att köra lör-sön på sommarmånaderna. Då är tung trafik bannlyst. Ett annat tips är att avverka norra delen och ner till norra Bayern natte-tid. Är sjukt segt runt Hamburg och Kassel-backarna med mycket trafik. Från nurnberg och söderöver kör man lämpligen små bundes/Landes-Straßen genom små gemytliga byar med billigt boende och fantastisk mat
#20 2017-08-23, 14:14
Granny-Smith
Ursprungligen postat av bragoden
Hej!
Jag o frugan funderar på att åka bil genom europa.
Vi tänkte åka i ca 10 dagar och vi planerar åka igenom danmark, tyskland, österike, shweits, frankrike, belgien, holland och tillbaka till sverige.
Vad tycker ni blir det för lite med 10dagar då 2 dagar går bara åt åka genom sverige.
Vi planerar undvika stora motorvägar i samtliga europa vägar och vill helst åka vanliga vägar för att se runt omkring sig.

Hur funkar det med när man paserrar gräns mellan olika länder? Står man o väntar i timmar?

Vart o när går färjan till tyskland?

Tacksam för alla tips!


Hur vill ni se runt omkring er i alla dessa länder i enbart 8 dagar?
#21 2018-07-23, 19:54
surikat77
Funderar på att åka vidare över danska gränsen till tyskland Kiel och Lübeck. Jag har försökt och googla på alla meningar jag kan komma på, eldningsförbud. Vi hade tänkt ta med oss ett gasolkök och laga mat, på rastplatser. Men är de eldningsförbud som i Sverige kan vi nog glömma detta.
Är de någon som vet om detta är ok?
#22 2018-07-23, 23:53
BAB7
Ursprungligen postat av surikat77
Funderar på att åka vidare över danska gränsen till tyskland Kiel och Lübeck. Jag har försökt och googla på alla meningar jag kan komma på, eldningsförbud. Vi hade tänkt ta med oss ett gasolkök och laga mat, på rastplatser. Men är de eldningsförbud som i Sverige kan vi nog glömma detta.
Är de någon som vet om detta är ok?


Det råder både eldningsförbud och grillförbud i många kommuner just nu.
Tänk också på att rökning är förbjudet i skog och mark.
#23 2018-07-24, 00:11
Savoy
Ursprungligen postat av bragoden

Vad tycker ni blir det för lite med 10dagar då 2 dagar går bara åt åka genom sverige.


Det låter som ni bor långt norrut? Fundera på nån av nattfärjorna till Kiel från Göteborg eller Oslo så gör ni lite mer semester av det. Thüringen och norra/östra Bayern är fint och ger en bra känsla för tyska landsbygden, finns mycket fint att se på. Alternativt en kombination av Rhen/Mosel och Alsace i Frankrike, där finns också väldigt mycket på liten yta.

10 dagar totalt gör att ni får välja ett område och upptäcka det för att få någon semesterkänsla. Men det beror mycket på varifrån ni åker i Sverige när ni har så lite tid.
#24 2018-07-24, 01:09
KamratBlue
Om ni har en (eller om det var två dagar ner till Skåne så kan ni med fördel boka in er på TT-line Trelleborg-Travemünde, då kan ni sova och samtidigt färdas till Tyskland vilket sparar runt 30 mil. Om ni vill kan ni titta i Lübeck vilket ligger precis efter Travemünde som är en gammal Hansastad.

Moseldalen är fin på småvägar bland vinodlingar i Tyskland och sedan Bayern längre ner. I Tyskland bor man och äter med fördel på gasthaus ute i småbyar längs vägen, vilket även gäller i Österrike.

Om ni tänker på Alperna i Österrike och Schweiz så är de ganska lika men det är dyrare i Schweiz. Frankrike är lite speciellt då de inte gärna vill prata andra språk men det kan ju ha ändrats med nya generationer. Kan inte mycket om Frankrike men ska ni till Paris så är det som alltid i storstäder lättare att åka tunnelbana där.

Belgien är som två länder där en del är fransk och en del flamländsk. I Holland kommer ni upptäcka att er GPS visar minus på höjd över havet vilket betyder att ni faktiskt kör under havsytan. Vet inte riktigt nu men på våren är där otroliga tulpanodlingar i Holland. Mycket kanalbåter, vindmöllor samt husbåter inne i Amsterdam.

Danmark på landsbyggden är som en blandning av Holland och Skåne. Här kan ni även välja att köra rakt upp till Jylland från Tyskland och längst upp för att sedan ta färjan direkt till Göteborg. Möjligheterna är många på en sådan här resa men kör inte för långt om dagen och glöm inte att uppleva det ni annars bara passerar!