Ursprungligen postat av Xer0
Det går naturligtvis att ha olika pris på samma biljettyp. Det var populärt förr att åka standby, och sissta minuten för att få samma biljettyp till billigare pris.
Det är inte lika vanligt längre, vad jag vet.
När man köpte inrikes ungdomsbiljetter (Stand by) så fick man ingen bokning utan bara ett könummer tryckt på biljetten. Sedan fick man gå till gaten och vänta och först där fick man besked om det fanns plats. När man fick plats så droppade man bara bagaget i en bagageinlämning och gick ombord. Idag när det är säkerhetskontroller även på inrikes så skulle det ju inte fungera att man tog med sig sitt stora bagage till gaten och jag antar att det strul som detta medfört är anledningen till att dessa biljetter försvunnit. Man kan naturligtvis ha ett system där man får checka in som vanligt medan bagaget kommer tillbaka ut på bandet om man inte kommer med och inte vill vänta till nästa avgång men detta skulle garanterat bli mer jobb.
Var ju också så att ordinarie biljetter var dyrare på den tiden innan flygtrafiken i Sverige avreglerades och SAS och Linjeflyg hade monopol på den mesta trafiken. Det här var ju före lågprisflygets intåg. Då gick det knappast att få en bokad ordinarie biljett för 299 kronor.
Ursprungligen postat av ulvvf
På många flygplatser i världen så kommer du ens inte på terminalen utan en flygbiljett. Tveksamt till att det är billigare, i regel så tycker jag priserna är högre desto närmare avgången kommer av någon anledning.
Ja visst går det, men jag syftade iofs mer på då det är snarlika vilkor, typ att du idag kollar priserna runt säg 20 nov, och då kan priset såhär långt innan ändå vara mer än det dubbla om du väljer åka samma sträcka klockan 15:00 istället för 12:00 etc.
Fast även som standbyresenär var man ju tvungen att köpa biljett innan man kunde gå till gaten och få besked om man kom med eller ej så just detta är nog inga problem. Skulle tro att bagagefrågan är en större anledning till att standby försvunnit.