Varför är direktflyg dyrare?

#13 2017-06-11, 11:49
ulvvf
Ursprungligen postat av Xer0
Det går naturligtvis att ha olika pris på samma biljettyp. Det var populärt förr att åka standby, och sissta minuten för att få samma biljettyp till billigare pris.

Det är inte lika vanligt längre, vad jag vet.



På många flygplatser i världen så kommer du ens inte på terminalen utan en flygbiljett. Tveksamt till att det är billigare, i regel så tycker jag priserna är högre desto närmare avgången kommer av någon anledning.

Ja visst går det, men jag syftade iofs mer på då det är snarlika vilkor, typ att du idag kollar priserna runt säg 20 nov, och då kan priset såhär långt innan ändå vara mer än det dubbla om du väljer åka samma sträcka klockan 15:00 istället för 12:00 etc.
#14 2017-06-11, 13:39
elmheden
För att du som konsument är villig att betala mer för det.

Att ta betalt för sina utgifter med ett procentuellt påslag är en döende konstform. Priset sätts inte utifrån kostnaderna utan utifrån betalningsviljan från dig och mig och alla andra konsumenter. Det gäller att hitta smärtgränsen och lägga sig strax under.
#15 2017-06-14, 21:52
Ursprungligen postat av Xer0
Det går naturligtvis att ha olika pris på samma biljettyp. Det var populärt förr att åka standby, och sissta minuten för att få samma biljettyp till billigare pris.

Det är inte lika vanligt längre, vad jag vet.

När man köpte inrikes ungdomsbiljetter (Stand by) så fick man ingen bokning utan bara ett könummer tryckt på biljetten. Sedan fick man gå till gaten och vänta och först där fick man besked om det fanns plats. När man fick plats så droppade man bara bagaget i en bagageinlämning och gick ombord. Idag när det är säkerhetskontroller även på inrikes så skulle det ju inte fungera att man tog med sig sitt stora bagage till gaten och jag antar att det strul som detta medfört är anledningen till att dessa biljetter försvunnit. Man kan naturligtvis ha ett system där man får checka in som vanligt medan bagaget kommer tillbaka ut på bandet om man inte kommer med och inte vill vänta till nästa avgång men detta skulle garanterat bli mer jobb.
Var ju också så att ordinarie biljetter var dyrare på den tiden innan flygtrafiken i Sverige avreglerades och SAS och Linjeflyg hade monopol på den mesta trafiken. Det här var ju före lågprisflygets intåg. Då gick det knappast att få en bokad ordinarie biljett för 299 kronor.
Ursprungligen postat av ulvvf
På många flygplatser i världen så kommer du ens inte på terminalen utan en flygbiljett. Tveksamt till att det är billigare, i regel så tycker jag priserna är högre desto närmare avgången kommer av någon anledning.

Ja visst går det, men jag syftade iofs mer på då det är snarlika vilkor, typ att du idag kollar priserna runt säg 20 nov, och då kan priset såhär långt innan ändå vara mer än det dubbla om du väljer åka samma sträcka klockan 15:00 istället för 12:00 etc.

Fast även som standbyresenär var man ju tvungen att köpa biljett innan man kunde gå till gaten och få besked om man kom med eller ej så just detta är nog inga problem. Skulle tro att bagagefrågan är en större anledning till att standby försvunnit.
#16 2017-06-14, 22:17
Xer0
Ursprungligen postat av Jonas1968
När man köpte inrikes ungdomsbiljetter (Stand by) så fick man ingen bokning utan bara ett könummer tryckt på biljetten. Sedan fick man gå till gaten och vänta och först där fick man besked om det fanns plats. När man fick plats så droppade man bara bagaget i en bagageinlämning och gick ombord. Idag när det är säkerhetskontroller även på inrikes så skulle det ju inte fungera att man tog med sig sitt stora bagage till gaten och jag antar att det strul som detta medfört är anledningen till att dessa biljetter försvunnit. Man kan naturligtvis ha ett system där man får checka in som vanligt medan bagaget kommer tillbaka ut på bandet om man inte kommer med och inte vill vänta till nästa avgång men detta skulle garanterat bli mer jobb.
Var ju också så att ordinarie biljetter var dyrare på den tiden innan flygtrafiken i Sverige avreglerades och SAS och Linjeflyg hade monopol på den mesta trafiken. Det här var ju före lågprisflygets intåg. Då gick det knappast att få en bokad ordinarie biljett för 299 kronor.

Fast även som standbyresenär var man ju tvungen att köpa biljett innan man kunde gå till gaten och få besked om man kom med eller ej så just detta är nog inga problem. Skulle tro att bagagefrågan är en större anledning till att standby försvunnit.


Jag kommer ihåg det där. När jag var liten så fanns det en såndär lucka vid alla gater där man kunde släppa ned sitt bagage när man gick ombord, så lastades det bara ombord på planet.

Jag tycker ändå att man borde kunna fixa det där idag, många reser ju idag enbart med en carry on (t.ex. jag), så det är inget problem.

Jag tror att det beror på den ökade möjligheten att fylla på med olika typer av lågprisbiljetter med konstiga byten (som beskrevs av EbolaTillAlla) samt att man nu för tiden alltid brukar överboka långflygningar med någon procent och ge dem som inte kommer med kompensation i stället.
#17 2017-06-14, 22:37
Ursprungligen postat av Xer0
Jag kommer ihåg det där. När jag var liten så fanns det en såndär lucka vid alla gater där man kunde släppa ned sitt bagage när man gick ombord, så lastades det bara ombord på planet.

Jag tycker ändå att man borde kunna fixa det där idag, många reser ju idag enbart med en carry on (t.ex. jag), så det är inget problem.

Jag tror att det beror på den ökade möjligheten att fylla på med olika typer av lågprisbiljetter med konstiga byten (som beskrevs av EbolaTillAlla) samt att man nu för tiden alltid brukar överboka långflygningar med någon procent och ge dem som inte kommer med kompensation i stället.

Överbokning kunde förekomma även på den tiden och även om man överbokar så är ju långt ifrån alla plan fullbokade.
Stand by bara för dom som reser med handbagage skulle nog fungera. Skulle ju dock bli mera jobb om det även skall omfatta incheckat bagage. Är väl dock så att lågprisflyget gjort att vinsten med att flyga stan by inte alls är lika stor som det var på monopoltiden när en bokad biljett mycket väl kunde vara 10 gånger så dyr som en stand by.
#18 2017-08-04, 10:10
FBdasen
Ursprungligen postat av ulvvf
Om de hade varit bokade så hade inte funnits något att jämföra med. Sedan är det samma sak oavsett när man bokar, även om man bokar 1 år innan så är det fortfarande billigare i regel med mellanlandningar.

Nu syftade jag på 30% uppbokad jmf 90% uppbokad
#19 2017-08-04, 12:50
Ursprungligen postat av ulvvf
Varför är direktflyg på långdistans i regel dyrare? Mellanlandningar innebär i regel fler flygmil, mer bränsle som förbrukas, mer mat som förbrukas, samma bagage som ska hanteras flera gånger etc. Så hur tjänar flygbolagen på att du ska göra en massa mellanlandningar? Handlar det om skatter? Att det innebär lägre skatt för dem och det är orsaken till det lägre priset vid mellanlandningar?


Det går inte att svara på eftersom det helt enkelt inte stämmer.

Det du antagligen jämför är olika flygbolag och olika sträckor.

Du måste hitta en linje där samma flygbolag flyger både direkt och med byten.

Här är t.ex en rutt som både SAS och Norwegian flyger och man kan hitta både direktflyg eller med byten. (hoppas länken funkar) http://www.momondo.se/flightsearch/?Search=true&TripType=2&SegNo...

Då ser man att båda bolagen är billigare med direktflygen. Undantag finns så klart men generellt kan man inte säga att det skulle vara dyrare med direktflyg utan i regel beror det på att de billigare flygbolagen flyger med byten medan det är dyrare bolag på direktflygen, många andra faktorer som efterfrågan på bekvämlighet, tider o.s.v. påverkar så klart också priserna, även flygningar som är exakt lika har olika pris vid olika tider, på olika dagar o.s.v......
#20 2017-08-04, 13:14
Flyger du via en hub blir det ofta lättare att fylla flygen och antalet destinationer som kan nås ökar rejält om ett byte tillåts. Hubflygplatsen kan även användas för byten på ganska obekväma tider, ska du flyga 6 + 6 timmar över halva jorden så spelar det inte så stor roll att bytet sker klockan 3 på morgonen. Däremot är det ganska få som vill börja eller avsluta sin resa vid den tiden.