Hitta diskussioner med liknande innehåll

Air Berlin ansöker om konkursskydd.

#1 2017-08-15, 15:07
Slashr
Air Berlin ansöker om konkursskydd efter att ha hamnat på obestånd, rapporterar flera medier. Flygbolaget har länge dragits med förluster, men krisen har nu blivit ett faktum efter att delägaren Etihad Airways bestämt sig för att sluta finansiera bolaget.

Air Berlin förhandlar nu med Lufthansa som kan tänkas ta över vissa delar av verksamheten. Lufthansa överväger även att anställa personal från det krisade flygbolaget, skriver Lufthansa i ett pressmeddelande.

Under konkursförfarandet kommer alla Air Berlins flighter att kunna gå som vanligt med hjälp av ett brygglån från den tyska regeringen och Lufthansa. Även flygbolag som använder Air Berlin som operatör, Eurowings och Austrian Airlines, kommer att kunna flyga som planerat.

Air Berlin var ett av de flygbolag som påverkades kraftigt av en strejk på flygplatserna Tegel och Schönefeld i Berlin i våras.


Källa.
#2 2017-08-15, 15:18
80231
Undrar vilket bolag som står näst på tur?

Bidrar med lite basfakta om Air Berlin.
Air Berlin PLC & Co. Luftverkehrs KG är ett tyskt lågprisflygbolag. Air Berlin är Tysklands näst största flygbolag, efter Lufthansa. Air Berlin och dess dotterbolag transporterade 33,6 miljoner passagerare år 2010. Huvudsätet ligger i Berlin. I mars 2012 fick Air Berlin medlemskap i OneWorld


https://sv.wikipedia.org/wiki/Air_Berlin
#3 2017-08-15, 20:52
Butch.Cassidy
Synd har alltid gillat Air Berlin, dock aldrig sett AB som ett lågprisbolag. Flygit långdistans med AB, exakt samma service som på Etihads anslutningsflyg som knappast kan ses som lågpris.

ABs enda nackdel enligt mig är Tegel som typ Västeuropas tråkigaste flygplats.
#4 2017-08-16, 16:59
Axell
Ursprungligen postat av 80231
Undrar vilket bolag som står näst på tur?

Bidrar med lite basfakta om Air Berlin.


https://sv.wikipedia.org/wiki/Air_Berlin

Alitalia kan väl knappast ses som någon högoddsare?

Ursprungligen postat av Butch.Cassidy
Synd har alltid gillat Air Berlin, dock aldrig sett AB som ett lågprisbolag. Flygit långdistans med AB, exakt samma service som på Etihads anslutningsflyg som knappast kan ses som lågpris.

ABs enda nackdel enligt mig är Tegel som typ Västeuropas tråkigaste flygplats.

Kan inte annat än att instämma att både Tegel samt Schönefeld är två underdimensionerade flygplatser för en såpass viktigt stad som ändå Berlin är. Frågan man kan ställa sig i all oändlighet är om fiaskot Berlin Brandenburg hade blivit klar i tid, hade det kunnat hjälpa Air Berlin ekonomiskt att då få operera på en bättre flygplats?
#5 2017-08-19, 12:09
Ursprungligen postat av Axell
Alitalia kan väl knappast ses som någon högoddsare? Kan inte annat än att instämma att både Tegel samt Schönefeld är två underdimensionerade flygplatser för en såpass viktigt stad som ändå Berlin är. Frågan man kan ställa sig i all oändlighet är om fiaskot Berlin Brandenburg hade blivit klar i tid, hade det kunnat hjälpa Air Berlin ekonomiskt att då få operera på en bättre flygplats?


Om jag minns det hela rätt så grundades just Air Berlin för att flygbolaget skulle trafikera Berlin Brandenburg och använda flygplatsen som sin hub. Men som vi redan vet dras den flygplatsen med enorma förseningar. Dock är lösningen på Tegel med Terminal C ändå ganska smidig. Felet är att man har varit tvungen att sprida ut sig över så pass många flygplatser runt om i Tyskland istället för att bara fokusera på matartrafik till Brandenburg.

Sen är det fascinerande att Alitalia lyckas hålla dig vid liv. Men vi ska inte heller glömma att SAS nästan gick i konkurs 2012. Så personligen tror jag att Air Berlin kommer att få ordning på ekonomin på ett eller annat sätt. Även om det kanske kommer ske som en rejäl omstrukturering av bolaget.
#6 2017-08-19, 14:00
Ursprungligen postat av WLHS
Om jag minns det hela rätt så grundades just Air Berlin för att flygbolaget skulle trafikera Berlin Brandenburg och använda flygplatsen som sin hub. Men som vi redan vet dras den flygplatsen med enorma förseningar. Dock är lösningen på Tegel med Terminal C ändå ganska smidig. Felet är att man har varit tvungen att sprida ut sig över så pass många flygplatser runt om i Tyskland istället för att bara fokusera på matartrafik till Brandenburg.

Sen är det fascinerande att Alitalia lyckas hålla dig vid liv. Men vi ska inte heller glömma att SAS nästan gick i konkurs 2012. Så personligen tror jag att Air Berlin kommer att få ordning på ekonomin på ett eller annat sätt. Även om det kanske kommer ske som en rejäl omstrukturering av bolaget.

Enligt wikipedia grundades AB som Air Berlin USA i slutet av 70-talet. Det handlade bland annat om att bara ockupationsländernas flygbolag fick trafikera Berlin.
Sedan har bolaget förändrats en del och de verkar ha haft en del förväntningar på den nya flygplatsen. Förväntningar som de tvingats skjuta upp.
#7 2017-08-22, 12:35
pernil90
Lite off-topic mot vad som det tidigare har pratats om men denna tråden verkade vara mest relevant så jag provar ändå:

De gick ju ett lån från staten på ~EURO150M från tyska staten för att hålla sig flytande ett tag. Om cirka 2 veckor ska jag resa med dem(bokade ett bra tag innan de ansökte om konkursskydd). Har ni några tankar kring sannolikheten att de skulle konka och ställa in alla flyg kring detta datumet?

Tack på förhand,

Mvh
#8 2017-08-22, 17:27
Pisswasser
Ursprungligen postat av pernil90
Lite off-topic mot vad som det tidigare har pratats om men denna tråden verkade vara mest relevant så jag provar ändå:

De gick ju ett lån från staten på ~EURO150M från tyska staten för att hålla sig flytande ett tag. Om cirka 2 veckor ska jag resa med dem(bokade ett bra tag innan de ansökte om konkursskydd). Har ni några tankar kring sannolikheten att de skulle konka och ställa in alla flyg kring detta datumet?

Tack på förhand,

Mvh


Personligen så hade jag inte chansat utan bokat med ett annat flygbolag.
#9 2017-08-22, 18:01
Ursprungligen postat av Pisswasser


Personligen så hade jag inte chansat utan bokat med ett annat flygbolag.


Tyvärr har jag en bokning som jag inte kan boka av. 10.000 åt skogen kanske
#10 2017-08-22, 19:35
Sqeptisk
Synd, flög med dom rätt frekvent på 00-talet. Fungerade alltid finfint. Men produktionen finns ju alltid där för någon annan att plocka upp...den enes bröd, den andres död! Kan kanske hjälpa Norwegian att hänga kvar i branschen ett tag till?
#11 2017-08-24, 14:23
Axell
Ursprungligen postat av Sqeptisk
Kan kanske hjälpa Norwegian att hänga kvar i branschen ett tag till?

Tror inte det är någon vidare risk inom närtid att Norwegian ska gå under. Värt att tilläggas är att Norwegian faktiskt annonserade några ynka dagar innan Air Berlins ansökan om konkursskydd att man skulle lägga ner linjen Kastrup-Berlin, men när detta blev officiellt så har man dragit tillbaka detta. Blir spännande att se om några andra bolag ökar på Berlin ifrån de olika nordiska flygplatserna. Från Göteborg kan man ju tycka det borde finnas potential eftersom Air Berlin är enda aktören på den sträckan.
#12 2017-08-31, 09:09
OlofBen
Ursprungligen postat av Backmanjonas
Tyvärr har jag en bokning som jag inte kan boka av. 10.000 åt skogen kanske


När danska Cimber Air gick i konkurs för cirka tio år sedan fick jag tillbaka hela beloppet från kortföretaget (jag hade VISA). Jag tror samma regler gäller idag men är givetvis inte hundra.