Otroligt att det snackas så mycket om det här, det är ganska enkelt.
Inga problem att öppna ett bankkonto.
Det är såhär, bankernas individuella kontor bestämmer egna regler och säger olika till alla hela tiden. Därför tror folk att det inte går osv osv.
1. Certificate of Residency
Du måste ju ha en adress i Thailand, dit din post från banken ska komma osv. Det kan ju vara en postbox eller en kompis adress, en restaurang, ett hotel eller en bar typ.
Du behöver ett "Certificate of Residency" från Immigration, en standardgrej, tar 20min att fixa på Immigration och kostar 400฿. Det är intyg att adressen du uppgav är din adress, enkelt. Du behöver bara ditt pass och i princip vad som helst som visar din adress. Det är normalt sett en el/vattenräkning, behöver inte vara i ditt namn. Alternativt att hyreskontrakt, det kan du ju hitta på själv, valfri mall på nätet, fyll i, printa och skriv på. Skitenkelt.
Man behöver ett Certificate för typ allt man ska göra om man inte har Work Permit. Dvs köpa moppe, ta körkort osv. I princip allt du ska legga dig med något officellt att göra, tror mest de kräver det för att du ska gå på Immigration och checka ditt pass, så dom inte får något problem om du är efteryst etc.
2. Välj bank
Alla bankkontor i Thailand är individuella, alltså inom samma bank. De sätter egna regler och hittar på egna saker och promotions. Därför så kan svaren du får från olika kontor av samma.
Tänk efter lite extra när du väljer kontor, för när du öppnar ett konto på det kontoret så är du bunden till det kontoret i princip för evigt. Inte ens säkert att de hjälper dig öht på ett annat kontor inom samma bank, för du är inte deras kund utan kund på ett annat kontor
Så välj utifrån vilket som har bra öppetider, verkar vara låga köer och alltmänt bra. Har gjort misstaget att öppna mitt första konto i en shopping mall där det alltid är 80 pers i kö.
3. Öppna konto
Börja med att visa ditt Certificate of Residency och pass, sen säkerställ dig om följande saker innan du börjar fylla i alla hundratals papper som måste fyllas i. Thailand älskar papper och byrokrati.
- Att du inte behöver betala för en livförsäkring för att bli kund*1
- Att du kan få Internet OCH Mobilbank (kan vara separata ansökningar)
- Att bankens kort har Verified By Visa (säg att du vill använda PayPal)
- Att kortet är ett Visa/MasterCard, vissa har börjat med UnionPay endast.
*1 Vissa banker kräver att du måste ha en livförsäkring för 8 - 25,000฿. Det är bara för att dom får commision som fan på de försäkringarna, går inte att göra något åt det. Bara ta den eller välja annat kontor, det gäller inte lika för alla kontor inom samma bank.
Sen är det bara öppna konto, tuta och köra. Be om hjälp på plats att aktiva och öppna kortet för online köp, se även till höja gränserna för uttag osv på en gång till max. Ofta 50,000฿.
Notera
- Tappa ALDRIG bort bankboken ni får, det är ett helvete att fixa en ny, den måste visas varje gång.
- Mobilnumret du använder när du reggar måste du hålla aktivt för evigt, det är ett helvete att ändra nummer och du måste vara på plats.
- Räkna med att få massa SMS-koder för inloggning osv, inga dosor för privatpersoner.
Så gör man, inte så svårt. Har man lite flyt så är allt klart på en timme ungefär.
Bangkok bank har förut varit lite struliga med att man måste få en postkod och aktivera internetbank med den genom en ATM och det tog två veckor att få koden.
Annars är det ingen konst.