Hitta diskussioner med liknande innehåll

Köra till Kina, hur farligt är det att köra genom Iran och Pakistan?

#1 2018-02-11, 01:04
Revelations
Jag tänkte ta min nya bil och köra genom Europa/Asien.
Men, jag vill köra via Nepal och då måste jag köra antagligen via Iran-Pakistan.
Hur farligt är det?

Resa till Kina:
Sverige - Danmark - Tyskland - Österrike - Slovenien - Kroatien - Serbien - Bulgarien - Turkiet - Iran -
Pakistan - Indien - Nepal - Bhutan för att sedan fortsätta till Hong Kong > Shanghai > Beijing och kanske norrut.
Resa tillbaka:
Beijing - Mongolien - Kazakhstan - Ryssland - Ukraina - Polen - Tyskland - Denmark - Sverige

Blir en del att fixa och trixa med visum och så men största problemet blir nog att ta mig genom farliga länder.
#2 2018-02-11, 01:10
boilaggagg
Bara och köra vad kan gå fel.
#3 2018-02-11, 01:12
kraftfoder
Tja, Iran är väl ökända att stoppa utlänningar och anklaga dessa för spioneri? Sedan har du oroligheterna vid östra Turkiet-Irak med en massa kurder-turkar-IS som krigar, men om vi glömmer dessa problem, så är vägstandarden och trafiken riktigt farliga i Himalaya och hela den regionen.
-Folk kör som galningar.
#4 2018-02-11, 01:32
german-reporter
Träffade en del som körde från europa till asien för en del år sedan, när det fanns andra problem på nyheterna. Iran ska då ha varit en av höjdpunkterna i resan, menar därmed att man inte ska tro på allt man läser i media -
Lite vapen i bilen bör man väl dock alltid ha -

Du kommer dock behöva göra bra mycket mer efterforskning för att lyckas med denna resa.

Att köra genom Bhutan till Kina funkar inte riktigt. Om jag inte är helt ute och cyklar (dvs att det har skett stora förändringar i visum/politik osv)

En vanlig sak var att skicka bilen med båt från Indien (Calcutta) till Thailand, ty att köra in i Myanmar var no no. Ibland kan man köra från ett håll (land) och inte det andra (annan gräns, andra regler (bör också tillägas)) Plus... Detta tar tid. Mycket mer tid än vad man har räknat med ibland. Olika gränser tittar igenom bilen olika mycket dvs.

Kina brukar inte gillar att ha västerlänningar i Tibet heller. Mycket regler där, regler som också ändras likt vädret. Plus resan igenom Himalaya... Hahaha,,, det var -på riktigt-. Fick bussar på natten i Indien/Nepal att kännas trygga.
Dock har Kina uppgraderat deras sida. Hur det ser ut i Bhutan vågar jag bara gissa på.

Har själv rest -över land- en stor del av Asien och rekommenderar det varmt. Man får en helt annan bild av gränser/länder/kultur - geopolitik etc etc. Skit tråkigt att flyga från A till B.

Men som sagt, det är mycket mer jobb än att bara sätta sig på ett flyg

Ganska kostsamt också - men det borde du redan ha räknat på

Att ta en ny bil låter dock idiotiskt. Bör vara något som en lokal mekaniker kan leka med. Nya bilar är för elektroniska för att rekommenderas, plus att det är ganska uppsendeväckande i en del kvarter.....
Vad är det för bil btw?

Borde finnas internationella forum/sidor för dessa frågor?
#5 2018-02-11, 01:38
MAD
Min morbror körde från Stockholm till Kina i slutet på 60-talet via Iran och Afghanistan. Idag känns det som en klart tveksam idé.
#6 2018-02-11, 09:26
Europe
Kan inte hävda att jag är insatt alls, men rent spontant känns det ju värt att kolla upp hur det ser ut där man tänker köra i Pakistan. Vem vill mysa med t.ex. talibaner? Sedan bör man givetvis kolla upp hur pass lätt man tar sig från vissa länder till andra, för annars lär man lätt fastna och behöver kanske ändra på hela resrutten.
#7 2018-02-11, 10:30
PTHJ
Bör man välja dieselbil eller en bensinare, jag kan tänka mig att bränslekvaliteten varierar en hel del under resvägen?
#8 2018-02-11, 13:10
Revelations
Ursprungligen postat av kraftfoder
Tja, Iran är väl ökända att stoppa utlänningar och anklaga dessa för spioneri? Sedan har du oroligheterna vid östra Turkiet-Irak med en massa kurder-turkar-IS som krigar, men om vi glömmer dessa problem, så är vägstandarden och trafiken riktigt farliga i Himalaya och hela den regionen.
-Folk kör som galningar.


Jag tänkte inte köra i norra Nepal, utan mer i höjd med Kathmandu. Vägarna ser mycket bättre ut.

Ursprungligen postat av german-reporter
Träffade en del som körde från europa till asien för en del år sedan, när det fanns andra problem på nyheterna. Iran ska då ha varit en av höjdpunkterna i resan, menar därmed att man inte ska tro på allt man läser i media -
Lite vapen i bilen bör man väl dock alltid ha -

Du kommer dock behöva göra bra mycket mer efterforskning för att lyckas med denna resa.

Att köra genom Bhutan till Kina funkar inte riktigt. Om jag inte är helt ute och cyklar (dvs att det har skett stora förändringar i visum/politik osv)

En vanlig sak var att skicka bilen med båt från Indien (Calcutta) till Thailand, ty att köra in i Myanmar var no no. Ibland kan man köra från ett håll (land) och inte det andra (annan gräns, andra regler (bör också tillägas)) Plus... Detta tar tid. Mycket mer tid än vad man har räknat med ibland. Olika gränser tittar igenom bilen olika mycket dvs.

Kina brukar inte gillar att ha västerlänningar i Tibet heller. Mycket regler där, regler som också ändras likt vädret. Plus resan igenom Himalaya... Hahaha,,, det var -på riktigt-. Fick bussar på natten i Indien/Nepal att kännas trygga.
Dock har Kina uppgraderat deras sida. Hur det ser ut i Bhutan vågar jag bara gissa på.

Har själv rest -över land- en stor del av Asien och rekommenderar det varmt. Man får en helt annan bild av gränser/länder/kultur - geopolitik etc etc. Skit tråkigt att flyga från A till B.

Men som sagt, det är mycket mer jobb än att bara sätta sig på ett flyg

Ganska kostsamt också - men det borde du redan ha räknat på

Att ta en ny bil låter dock idiotiskt. Bör vara något som en lokal mekaniker kan leka med. Nya bilar är för elektroniska för att rekommenderas, plus att det är ganska uppsendeväckande i en del kvarter.....
Vad är det för bil btw?

Borde finnas internationella forum/sidor för dessa frågor?


Jag håller med att det är skit tråkigt att bara flyga från A till B.
Vapen i bilen dock vågar jag inte ha om jag ska resa genom tveksamma länder som Iran och Pakistan.

Tanken är inte att hamna i Himalaya eller Tibet. Jag tänkte köra vidare från Bhutan in i Indien och sedan försöka ta mig till Sichuan eller Yunnan. Men då måste jag ta mig via antigen Himalaya eller norra Myanmar...

Jag tänkte köpa Kia Stinger lagom innan sommar, och det är en flashig bil. Men jag tänkte att en ny bil lär inte gå sönder någonstans.
Annars kan jag ta min Lexus IS, den är mindre flashig (fast ändå ganska flashig i fattigare länder), men den har gått 20.000mil och jag vågar inte riktigt resa sådär 3000-4000mil med den, även då den har varit felfri under många år.
Polaren som vill åka med är dock bilmekaniker.

Tanken är att göra resan sommar 2019.

Ursprungligen postat av PTHJ
Bör man välja dieselbil eller en bensinare, jag kan tänka mig att bränslekvaliteten varierar en hel del under resvägen?


De två bilarna jab äger nu är båda bensin, och framtidens bil kommer också vara bensin.

Ursprungligen postat av Europe
Kan inte hävda att jag är insatt alls, men rent spontant känns det ju värt att kolla upp hur det ser ut där man tänker köra i Pakistan. Vem vill mysa med t.ex. talibaner? Sedan bör man givetvis kolla upp hur pass lätt man tar sig från vissa länder till andra, för annars lär man lätt fastna och behöver kanske ändra på hela resrutten.


Nja, Iran är som Iran, men de flesta iranier jag träffat har varit respektfulla och trevliga, dock måste jag erkänna att jag har aldrig varit i Iran. Har dock en gaming polare från Iran (som alltså bor där) och han är också väldigt trevlig.
Pakistan, vettefan. Men de känns säkrare än att ta mig via Syrien eller Afghanistan
Man vet aldrig, gör jag den resan och hamnar i trubbel kanske kommer ni få se en ny beheading video på "gore/bizzare" forumet
#9 2018-02-11, 13:23
Vad jag hört så är det tydligen ett byråkratiskt helvete att få köra in en utlandsreggad bil i Kina.
#10 2018-02-11, 16:51
Revelations
Ursprungligen postat av Neksnor
Vad jag hört så är det tydligen ett byråkratiskt helvete att få köra in en utlandsreggad bil i Kina.


Det lär vara ett helvete att skaffa visum till alla dessa länder, att få åka med utlandsreggad bil i Kina är bara en droppe i havet
Men det är inget jag tänkte göra snart, och jag har ingen brådska.
#11 2018-02-11, 17:43
kraftfoder
Ursprungligen postat av Revelations
Det lär vara ett helvete att skaffa visum till alla dessa länder, att få åka med utlandsreggad bil i Kina är bara en droppe i havet
Men det är inget jag tänkte göra snart, och jag har ingen brådska.


Kia Stinger är förvisso en AWD, men har för låg markfrigång för att köras off-road. Okej, du tänker hålla dig på vägen, men deras vägar är som kostigar. Välj hellre en bil med hög markfrigång. En något säkrare väg är att ta färjan till St Petersburg och hålla sig enbart till forna Sovjetunionen. (Skriver inte Ryssland, då du kanske får åka genom några andra fd. sovjetrepubliker), Ingen säker väg det heller, men tio gånger säkrare än den odyssé genom Mellanöstern och Himalaya du planerat.
#12 2018-02-11, 20:00
nidbilden
Du får ej köra in i Kina med utländska plåtar, det kan du glömma. Bilen måste isåfall inregistreras till en kostnad på flera hundra tusen med mängder av byråkrati. Förmodligen lättare att ta med en äldre bilmodell jeep av något slag. Dels kan denna lagas lokalt och dels kan du sälja den och eventuellt köpa en ny bil i Kina. Däremot behöver du kolla upp vad som gäller med utländskt körkort.