Jag skulle ju tro att påslakan är en relativt ny uppfinning. Det hörs ju på namnet,
pås-lakan, att det inte är en äldre benämning.
Det låter som att ordet påslakan tillhör ungefär samma ordgeneration som mys-hörna, mjukis-byxa, fri-tids och mellan-mål, vilket skulle kunna skvallra om när på ett ungefär som påslakanet tog plats i våra hem på allvar. Tidigt sjuttiotal kanske?
Varför slog det så tidigt igenom på bred front i just Sverige? Tja, vi är rationella och lite praktiskt lagda. Vi är ett hemmafolk som trivs med att spendera mycket tid i våra bostäder. Därför bryr vi oss också mycket om hur våra hem fungerar.
Kvinnor började jobba på sextiotalet och för att livspusslet skulle flyta på för svenska barnfamiljer fick det bli mycket nymodigheter i våra hem. Reklamen sålde in fryskonserver, tetraprodukter och påslakan m.m. som oumbärliga för normalt fungerande människor. (Kanske kan även möbelkedjan IKEA ha ett finger med i spelet?)
I andra länder finns en sund skepticism mot allt av det allra senaste. Men de naiva svenskarna sväljer allt med hull och hår.