Ska bila genom Polen, Slovakien och in i Ungern...

#1 2018-06-17, 17:13
Blekingebon
Jag har bokat in mig på 10 nätters boende i Hortobagy; Ungern i slutet av september dit jag tänkte ta mig med egen bil. Således blir det färjan över till Gdynia från Karlskrona för att sedan bila ner genom Polen via E75 till Krakow.

I Krakow kommer jag bo ett par nätter så att jag får en heldag att "se och göra" Krakow (gamla stan). Därefter blir det vidare färd genom Slovakien och in i Ungern till Hortobagy. Stannar där 10 nätter och tar sedan samma väg hem..då med endast en övernattning i utkanten av Krakow. Slutligen blir det att köra norrut genom Polen (E75:an) upp till Gdynia och till färjan där som avgår på kvällen. Kanske finns det också tid att besöka och käka något gott i Gdansk innan färjan avgår.

Så ser resan ut i stort. Nu till saken...det här är första gången jag kommer bila själv ner genom Europa. Som ung (yngre..?) åkte jag med familjen på årliga skidresor och ofta också sommarresor till Österrike och Italien, men helt själv har jag aldrig bilat söderut i Europa. Polen, Slovakien och Ungern har jag dessutom aldrig någonsin besökt tidigare. Det känns som att mycket har hänt sedan jag åkte med mina föräldrar på semestrar för si så där 20 år sedan. Varje land verkar ha sina vägavgifter och tar ut kostnaden för detta på olika sätt. Är det någon här som har koll på hur det hela fungerar i Polen, Slovakien och Ungern..?

Om jag inte har fattat det fel så är det kontantbetalning (eller kortbetalning) vid bemannade betalstationer som gäller när man kör genom Polen?! Hur ofta dyker dessa betalstationer upp längs E75:an? Betalar man alltid vid dessa stationer eller kan man ta en biljett vid den första stationen och sedan vid den sista stationen betala för den sträcka man har kört (automaten läser då av biljetten man tog vid första stationen tänker jag..)?

I Slovakien och Ungern verkar det vara e-Vignette som gäller. Om jag förstår det hela rätt så kan man i gränsområdena (eller direkt vid gränsen) köpa en e-Vignette på bensinstationer. Ens registreringsnummer läggs då in i en databas och sedan är det bara att köra. Verkar smidigt..även om jag tycker att alla EU-länder borde ha samma system. Utöver olika betalsystem så ska man ju dessutom ha med sig diverse utrustning i bilen - åtminstone reflexväst, förbandslåda, körkort, försäkringsbevis, registreringsbevis och en internationell skadeanmälan bör väl finnas med i bilen som det verkar. Det är helt klart en hel del att tänka på innan man trampar ner gasen och kör ut i Europa. Kanske bara låter krångligare än vad det är...?
#2 2018-06-17, 17:18
makumba
Usch , vad förbannat omständigt..
Varför i hela friden kan inte det förbaskade eu fixa till dethär när man kan fixa så bananerna är böjda och gurkorna raka?
#3 2018-06-17, 17:25
glöm inte att ha en fet kniv i dörrfickan redo
#4 2018-06-17, 17:31
kraftfoder
Jag vet att gamla Tjeckoslovakien hade som krav att man också skulle ha en uppsättning reservglödlampor med i bilen. Nu när folk har xenon-strålkastare och led-ljus så kanske kravet är borta, landet existerar för övrigt inte längre, men ta med några extra glödlampor ändå i handskfacket, så slipper du eventuellt tjafs.

När det gäller den förhållandevis långa hemresan från Krakow till färjeläget så skulle jag ta en hotellnatt på vägen hem någonstans i "mitten", blir skönare hemväg då. Det är ändå nio-tio timmars körning mellan städerna. (Om man nu absolut inte "måste" vara hemma ett visst datum).
2x5 timmar med hotellnatt emellan är betydligt trevligare upplevelse. Kanske en natt i den fina staden Torun?

Här är bra info om polska vägavgifter
#5 2018-06-17, 17:32
53fisken
Ursprungligen postat av makumba
Usch , vad förbannat omständigt..
Varför i hela friden kan inte det förbaskade eu fixa till dethär när man kan fixa så bananerna är böjda och gurkorna raka?

Visst,det borde EU fixa. Utan EU är det utsiktslöst.Men när det gäller bananerna så är vi felunderrättade.Det handlar väl om ett kvalitetssystem. Som vi länge haft på potatis,ordinär,prima o extra prima. Inget konstigt med det.
#6 2018-06-17, 17:57
Jag har bilat en hel del i Polen och Ungern, det har aldrig varit några problem.

Du får det att låta som att du ska till Afrika men du ska till länder som typ kan liknas med ett sunkigare Norrtälje i stort sett.

Slappna av, läs på lite kort dagen innan du åker in i respektive land så klarar du dig fint.
#7 2018-06-17, 18:26
Monday1
Ursprungligen postat av Kausti
Jag har bilat en hel del i Polen och Ungern, det har aldrig varit några problem.

Du får det att låta som att du ska till Afrika men du ska till länder som typ kan liknas med ett sunkigare Norrtälje i stort sett.

Slappna av, läs på lite kort dagen innan du åker in i respektive land så klarar du dig fint.

Hur mycket räknar du med att ha i reskassa eller hur mycket räknar du med att totalt att det kommer att kosta?. Funderar på att göra något liknande själv, Men inte gjort någon kalkyl ännu!
#8 2018-06-17, 18:32
CommonSense
Ursprungligen postat av snivlem
glöm inte att ha en fet kniv i dörrfickan redo


Kniv? det va mesigt bättre med ett avkapat pumphagel
#9 2018-06-17, 18:34
Ursprungligen postat av CommonSense
Kniv? det va mesigt bättre med ett avkapat pumphagel


för jobbiga straff.

en rejäl blänkande jaktkniv att visa innifrån bilen när nån ziggejävel med lömsk uppsyn närmar sig funkar fint. enda språk de fattar
#10 2018-06-17, 19:58
psflax
Ursprungligen postat av Monday1
Hur mycket räknar du med att ha i reskassa eller hur mycket räknar du med att totalt att det kommer att kosta?. Funderar på att göra något liknande själv, Men inte gjort någon kalkyl ännu!



Nu citerar du nog fel person, eller?
#11 2018-06-17, 20:00
Blekingebon
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag vet att gamla Tjeckoslovakien hade som krav att man också skulle ha en uppsättning reservglödlampor med i bilen. Nu när folk har xenon-strålkastare och led-ljus så kanske kravet är borta, landet existerar för övrigt inte längre, men ta med några extra glödlampor ändå i handskfacket, så slipper du eventuellt tjafs.

När det gäller den förhållandevis långa hemresan från Krakow till färjeläget så skulle jag ta en hotellnatt på vägen hem någonstans i "mitten", blir skönare hemväg då. Det är ändå nio-tio timmars körning mellan städerna. (Om man nu absolut inte "måste" vara hemma ett visst datum).
2x5 timmar med hotellnatt emellan är betydligt trevligare upplevelse. Kanske en natt i den fina staden Torun?

Här är bra info om polska vägavgifter


Tar det verkligen så lång tid som 9 timmar (effektiv körning) från Krakow till Gdynia? Enligt Google maps reseplanerare ska det inte ta mer än typ 5,5-6 timmar. Med raster och lite lugn körning hade jag räknat med att det kanske skulle ta 9 timmar däremot. Om jag checkar ut i Krakow vid 8-tiden på morgonen bör jag alltså kunna vara i Gdynia runt kl 17. Kanske t.o.m. ännu tidigare..utan att stressa. Färjan avgår mot Karlskrona kl. 19:30. Enligt google maps är det bara ca 60 mil (mestadels fin motorväg) mellan städerna!

Det där med extralampor ska jag komma ihåg att ta med. Bra tips!
#12 2018-06-17, 20:11
Monday1
Ursprungligen postat av psflax
Nu citerar du nog fel person, eller?

Japp, Skulle givetvis citerat Blekingebon