Hitta diskussioner med liknande innehåll

Sequoia, Yosemite och Death Valley

#1 2018-07-31, 19:11
frissefrisén
Har tänkt åka till usa i sista halvan av oktober. Inget är bokat än men jag flyger antagligen till LA och kör sedan till Sequoia och Yosemite NP, vidare genom Death Valley till Las Vegas för att sedan dra vidare till Grand Canyon, Page och därifrån får jag se vart det tar vägen. Skulle vilja åka vidare till Monument Valley, väg 95 upp till Torrey och tillbaka till Las Vegas via Bryce Canyon och Zion men det beror på vad jag hinner. Jag planerar att vara där i cirka tre veckor och flyger hem från LV.

Min första fundering är hur vädret brukar vara i Sequoia och Yosemite i oktober. Kan tänka mej att vädret är nyckfullt på de höjderna och jag vill inte fastna i en snöstorm. Jag vet att man inte kan förutspå vädret utan jag undrar bara om någon varit där i slutet av oktober och hur det funkade. Är det ofta moln och dis eller regn eller övervägande klart väder? Ändras vädret tvärt eller är det ganska stabilt?

Tiogapasset brukar inte stängas förrän tidigast i november men även om vägen är öppen är väl väglaget inte nödvändigtvis det bästa, någon som vet hur det brukar vara? Har läst att man ofta rekommenderas att ha med snökedjor.

Hur är det med boende så sent på säsongen? Eftersom jag inte vet hur lång tid jag vill stanna på olika ställen vill jag ju inte förboka men samtidigt inte betala överpriser, det borde väl inte vara fullbokat så sent på säsongen? Motel 6 och liknande hur mycket sånt finns längs rutten? Jag kan bo en bit utanför parkerna och åka in över dan, jag antar att det blir billigare.

För övrigt uppskattas alla tips om sevärdheter längs vägen!
#2 2018-07-31, 19:39
gesesse
Det är stora bränder i Yosemite just nu & stora delar av parken är stängd så se till att hålla dig uppdaterad på utvecklingen, nya bränder kan inte uteställen så det kan ändras. Boende och tom campingplatser är nästan omöjligt att få tag på inne i nationalparkerna då mkt fylls upp så fort de släpper datum (ca 9 månader i förväg) om du inte har budget för $500/natt, då kan du hitta sviter på vissa lodger även med kort varsel. Billiga motellrum i små hålor utanför parkerna brukar det dock finnas gott om. Snö brukar inte dyka upp förens slutet av November så det borde inte vara några problem.
Tre veckor låter som att du kommer få spendera väldigt många timmar varje dag i bilen men om du bara vill ha varit på en plats utan att direkt se/göra något så är det helt klart görbart! Bara LA kan ta en heldag tur/retur väst till öst om man inte planer runt trafiken så att fixa boende nära platser du vill se kommer spara tid, detta gäller överallt då det är väldigt stora avstånd. Google maps beräknar sträckor per antal mil snarare än förhållande på plats. Sequoia & Yosemite är fullt av snirkliga vägar med branta backar, dålig sikt & mkt vilt vilket påverkar. Skall du köra "full on" I Death Valley så bör du ha 4hjulsdriven bil & extra proviant även om temperaturerna är mildare på hösten. Som sagt stora avstånd & inte alltid täckning så ladda ner kartor i förväg & ha alltid ngt att äta & några liter vatten till hands så klarar du dig genom det mesta.
Finns tusen saker att se på vägen så lättare att tipsa om du specificerar intresse.
#3 2018-08-01, 21:05
frissefrisén
Tänkvärda tips där, tack! Ja jag har sett att det brinner där (också!) och får hålla koll på utvecklingen. Blir det problem får jag helt enkelt lägga om planeringen och utgå från Las Vegas och kanske köra Grand Circle istället.

Jag är mest ute efter tips på vandringsleder lämpade för dagsturer i Sequoia och Yosemite. Det finns ju en hel del att välja på så era personliga favoriter vore kul att höra. Givetvis också klassiska turistfällor längs vägen som man inte får missa. Typ Bodie och liknande ställen i närheten. Samt vad man bör undvika.
En vanlig tvåhjulsdriven bil funkar väl till turiststråken i DV?
#4 2018-08-02, 10:19
bjornebarn
Angående motel så åkte jag själv från San Francisco till LA, Death Valley och sedan tillbaka. Min plan var att sova i billiga motel ute i ingenstans, men jag lyckades inte hitta någonting vettigt. De få ställen jag hittade ville ha runt 50 dollar per natt, så jag valde att sova i bilen istället (tre nätter).

Väljer du att sova i bilen så är deras rastplatser vid motorvägarna helt okej. Inne i Death Valley (vid Furnace Creek) finns det gott om öde parkeringsplatser samt väl underhållna och städade toaletter öppna dygnet runt.

Med vanlig bil (själv hade jag en mini cooper countryman) fungerar det alldeles utmärkt i Death Valley (det är asfalterade vägar) för att ta sig till de huvudsakliga attraktionerna. Det finns dock också en hel del rutter som går utanför vägarna där man antingen får vandra, köra off-road eller dylikt. Det går att hyra ordentliga Jeepar utanför Furnace Creek.

Jag föreslår att du korsar DV till Amargosa Valley mot Beatty för soluppgången. Beatty kan du dock skippa om du inte vill se en död småstad ute i ingenstans. Rhyolite (en spökstad) på vägen mot Beatty är värd ett kort stopp.
#5 2018-08-02, 20:29
frissefrisén
Ja att sova i bilen måste alltid vara reservplanen på en roadtrip. Men är verkligen 50 dollar natten dyrt? Finns det så många motel som är billigare?
#6 2018-08-02, 21:04
biljon
Ursprungligen postat av frissefrisén
Tänkvärda tips där, tack! Ja jag har sett att det brinner där (också!) och får hålla koll på utvecklingen. Blir det problem får jag helt enkelt lägga om planeringen och utgå från Las Vegas och kanske köra Grand Circle istället.

Jag är mest ute efter tips på vandringsleder lämpade för dagsturer i Sequoia och Yosemite. Det finns ju en hel del att välja på så era personliga favoriter vore kul att höra. Givetvis också klassiska turistfällor längs vägen som man inte får missa. Typ Bodie och liknande ställen i närheten. Samt vad man bör undvika.
En vanlig tvåhjulsdriven bil funkar väl till turiststråken i DV?


Till de flesta sevärdheterna i Death Valley kan du ta en vanlig bil då det är asfalterat.
Vill du se de seglande stenarna i Racetrack Playa måste du ha en SUV då vägen dit är helt usel.
Tänk på att köra fram och tillbaka dit tar lång tid från det att asfalten slutar. Har för mig att det rör sig om ett par mil men tar ett par timmar att köra. Ha koll på reservhjulet.

Vandring i Yosemite är trevligt, Half Dome min absoluta favorit.
https://www.nps.gov/yose/planyourvisit/halfdome.htm

Sequoia har jag aldrig vandrat i men bara att köra upp dit från LA är fantastiskt. Världens största träd finns där, https://www.nps.gov/seki/learn/nature/sherman.htm
Kanske inte låter så spännande men när du står vid det så blir man tagen av dessa enorma storlek.

När du är i Monument Valley kan du bo på The View hotel, riktigt trevligt men ofta fullbokat.
Dom har små stugor man kan hyra i så fall. Har du tid kan du besöka Valley of gods samt köra läskiga Moki Dugway.
Om du ändå ska dit så måste du kolla Antelope Canyon som ligger relativt nära.

Zion har två vandringar man bör göra.
Dels upp till Angels Landing, här måste man ha huvud för höjder då stigen upp har riktigt branta stup på bägge sidor. Sen ska man vandra upp för The Narrows om inte vattnet är för kallt. Du vandrar nämligen långa sträckor i knä/midjehögt vatten. Se till att ha stavar eller någon form av stöd med dig. Är du normaltränad och på plats tidigt så hinner man med båda på en dag.
Se till att köra östra infarten, via väg 9, åt något håll. Helt otroliga landskap.
https://www.youtube.com/watch?v=fQGT9N1PqGU&t=1167s

Bryce Canyon har ett par trevliga leder, det är bara ge sig ner bland formationerna så ger det sig.

Du har inte funderat på Arches National Park? I mitt tycke en av de mer storslagna parkerna i USA.

Grand Canyon, enligt din planering så blir norra sidan enklast tidsmässigt.
Det är bra då den sidan är mer genuin än södra sidan. Dock svårt att få boende där då det är lite begränsat. Finns väldigt trevliga stugor där.
Att äta middag i restaurangen där när solen sakta går ner är verkligen en fantastisk upplevelse.

Du ska ju besöka en hel del nationalparker så passa på att köpa ett årskort som ger dig entré till alla parker. Du kommer spara en skaplig slant på det.
https://www.nps.gov/planyourvisit/passes.htm#CP_JUMP_5088574

Jag har varit en hel del i trakterna så fråga på om du undrar om något.
#7 2018-08-05, 20:05
frissefrisén
Tack för ytterligare bra tips! Årskortet kände jag inte till. Half Dome är nog lite mer än vad jag orkar med men det är väl en led man kan gå tex halvvägs och se en hel del ändå?

Arches har jag absolut funderat på men valt bort eftersom jag inte tror jag hinner, som jag skrev får jag se hur mycket tid jag har kvar när jag kommit till Page. Antelope Canyon har jag tänkt besöka där liksom en tur förbi Horseshoe Bend. Du rekommenderar norra Grand Canyon som mer genuint vilket jag har hört från andra håll också så jag tror jag tar den sidan. Men jag vill se Hoover Dam också så det blir lite konflikt där..

Ang Arches, är det kanske bättre att försöka åka dit och hoppa över något annat? Det blir mer bilåkning men det är det kanske värt? Om jag har tid över vill säga.
#8 2018-08-05, 22:56
biljon
Hoover Dam är såklart värt ett besök så jag förstår att det blir en konflikt där.
Dock har du ett alternativ och det är Glen Canyon Dam i Page om du går igång extra mycket på vattenkraftverk
https://www.glencanyonnha.org/glen-canyon-dam-tours/
Absolut inte lika känt som Hoover men lika imponerande.
#9 2018-08-14, 10:58
Ursprungligen postat av frissefrisén
Har tänkt åka till usa i sista halvan av oktober. Inget är bokat än men jag flyger antagligen till LA och kör sedan till Sequoia och Yosemite NP, vidare genom Death Valley till Las Vegas för att sedan dra vidare till Grand Canyon, Page och därifrån får jag se vart det tar vägen. Skulle vilja åka vidare till Monument Valley, väg 95 upp till Torrey och tillbaka till Las Vegas via Bryce Canyon och Zion men det beror på vad jag hinner. Jag planerar att vara där i cirka tre veckor och flyger hem från LV.


Kul! Jag gjorde en liknande tripp 2017.
Monument Valley var enligt mig det mest överskattade på hela min resa. Hade jag vetat det innan hade jag planerat annorlunda. Då marken ägs av ursprungsbefolkningen är det väldigt hårda regler. Det finns ett visitor center och sedan en grusväg där man delvis får köra med egen bil (en del av sträckan får bara köras av ursprungsbefolkningen och då måste man ha köpt plats på guidad tur). Det finns någon enstaka vandringsled nere på slätten och det är förbjudet att kliva utanför vägen på den orörda marken.
Det är alltså INTE som t.ex. Yosemite där det finns tonvis med fantastiska vandringsleder upp på storslagna höjder.

Hade jag planerat annorlunda hade jag lagt mer tid uppe i Moab och nationalparkerna Arches och Canyonlands som är fantastiska och alldeles gigantiska!

Därmed INTE sagt att du helt ska skippa Monument Valley - men jag hade i din sits INTE planerat för mycket där. Jag själv hade två dagar där, jag betade av Monument Valley på 1 - 2 timmar, i princip. Det är enligt mig inte som Yosemite, Arches, Zion, Canyonlands o.s.v. där man kan spendera dagar eller till och med veckor.

Min första fundering är hur vädret brukar vara i Sequoia och Yosemite i oktober. Kan tänka mej att vädret är nyckfullt på de höjderna och jag vill inte fastna i en snöstorm. Jag vet att man inte kan förutspå vädret utan jag undrar bara om någon varit där i slutet av oktober och hur det funkade. Är det ofta moln och dis eller regn eller övervägande klart väder? Ändras vädret tvärt eller är det ganska stabilt?


Jag upplever att just Yosemite har väldigt snabbt växlande väder överlag. Även om somrarna (juli/augusti/september) då jag varit där (3 ggr totalt) brukar jag få sitta och hålla koll på väderprognosen inför att jag eventuellt tänker ta mig dit. Så det lär vara något liknande om vintrarna. Ibland tar ju parkanställda sig friheten att stänga av vägar/parken/vissa vandringsleder. Det är klart det kan gå att ta sig upp även i oktober... men det lär finnas chanser att man stöter på patrull.

T.ex. tas kedjorna till Half Dome oftast ner i början av oktober (vilket man förvisso ändå behöver tillstånd till, men ändå.

Hur är det med boende så sent på säsongen? Eftersom jag inte vet hur lång tid jag vill stanna på olika ställen vill jag ju inte förboka men samtidigt inte betala överpriser, det borde väl inte vara fullbokat så sent på säsongen? Motel 6 och liknande hur mycket sånt finns längs rutten? Jag kan bo en bit utanför parkerna och åka in över dan, jag antar att det blir billigare.

För övrigt uppskattas alla tips om sevärdheter längs vägen!


Det är alltid billigare att inte bo mitt i smeten i t.ex. Yosemite Valley. Det samma gäller t.ex. Grand Canyon Village m.fl ställen. Det är i regel ALLTID snordyrt (omotiverat dyrt). Det samma gäller egentligen det "halvsunkiga" Gouldings Lodge (det var lite mysigt, mest p.g.a. läget och utsikten dock - bra hotell? Knappast) vid Monument Valley, som kostade mig över 3 000 kr/natten även via Hotels.com.

Använd en prisjämförelsesajt (Hotels.com, Momondo, Trivago eller liknande) och försök hitta det som passar dig bäst (det brukar smidigt gå att knappa in avstånd till en viss plats, t.ex. Yosemite). Själv har jag i princip kört tidigt som tusan hela vägen från San Francisco när jag åkt till Yosemite (ca 25 mil enkel resa) och det har funkat helt okej för mig... men det är klart man kan hitta billigt boende i närheten och det kan vara skönt att slippa köra så långt, speciellt om vintern. Utanför "tullarna" in till parken blir det ofta rejält mycket billigare, även om du då kan få köra 4 - 5 mil ner till dalen.

Tips från mig är, som jag sa tidigare, Arches och Canyonlands. Galet mäktigt!
I övrigt gillar jag Zion extremt mycket också (vilket går att åka till över dagen från Vegas, ca 2 - 3 timmars bilkörning enkel resa). Zion har mycket mer "actionfyllda" vandringsleder och storslagna utsikter än t.ex. Monument Valley, Arches o.s.v. Jag hade nog föredragit Zion framför Death Valley också, men det är en smaksak. Och det är klart att man måste se Death Valley.
...gör inte som mig och få punka/kör fast i sanden med en bakhjulsdriven Mustang GT mitt i dalen i Death Valley, ca 20 mil från närmaste by bara.

Jag är avis på att du ska till Grand Canyon... min tid där 2017 var bland det sjukaste (positivt menat) jag någonsin upplevt! Rekommenderas enormt. Att vandra en del via South Kaibab Trail är sjukt mäktigt!
#10 2018-09-08, 09:11
frissefrisén
Ok bokat och klart, åker 12 oktober och blir där i tre veckor.

Du ska ju besöka en hel del nationalparker så passa på att köpa ett årskort som ger dig entré till alla parker. Du kommer spara en skaplig slant på det.
https://www.nps.gov/planyourvisit/pa...P_JUMP_5088574


Det verkar inte gå att förbeställa årskortet om man inte bor i USA men det går väl att köpa på plats vid en nationalpark? Någon som vet?

Det är flera som förespråkar Arches, jag har tyckt att det är för långt den här resan men jag kanske omprioriterar lite, får se vad jag tycker när jag passerat Grand Canyon.
#11 2018-09-09, 00:10
biljon
Ursprungligen postat av frissefrisén
Ok bokat och klart, åker 12 oktober och blir där i tre veckor.



Det verkar inte gå att förbeställa årskortet om man inte bor i USA men det går väl att köpa på plats vid en nationalpark? Någon som vet?.

Du köper kortet vid första nationalparken som du kommer till.
#12 2021-07-12, 21:30
OstermalmWeeknd
Vi väcker tråden som varit dormant sedan år 2018 för att påtala att Death Valley kan vara en prövning.

Vi har själva besökt samtliga platser som avhandlats i tråden och är det någon scenic route som vi i efterhand gör tummen ner för så är det Death Valley.

Ett rövhål till plats.

Just idag så uppmättes dagstemperaturen 54,4 grader Celsius (131 grader Fahrenheit) i Death Valley.

Om en tycker temps in mid nineties tager på humöret så är Death Valley som luncha med Hornper.

Nu får Riktiga Resenärer basha oss och berätta att vi minsann inte kan resa och att att DV är en av de skönaste platserna på klotet.