Ursprungligen postat av biljon
Frågan blir då, var finns pengarna under tiden?
Hur ser flödet av summorna ut?
Om nu hotellen är så rädda för att folk drar utan att göra rätt för sig, tex betala saker "uppsatta på rummet" så är det väl bättre att sluta med att låta folk göra just det?
Eller är det coolt och fräckt att kunna signa saker på sitt rum?
Hur skulle det se ut menar du?
Hmm, 100:- för en natt, kylskåpet har chips, 20:-, jordnötter 15:-, vatten 10:- och vi har ställt fram en skål med frukt... 50:-. Sedan har dom tillgång till TV med kanaler... 20:-, elen för ett dygn... 1:-.
Toapapper, tvål, vatten, engångsartiklar, handdukar, badlakan, tvätt av dessa och allmän förslitning av möbler... 100:-. Tillgång till garderob, telefon och WiFi 10:-.
316:- per natt reserverar vi! Fast om personen kanske är någon annan än h*n utger sig för att vara, och stjäl TVn... För säkerhetens skull reserverar vi 500:- så att det inte blir värt att ta TVn, den är inte värd mer i nuvarande skick på svarta marknaden ändå. 816:-...
Fast om dom låter vattnet stå och rinna hela vistelsetiden samt laddar ner & upp med full hastighet... Vi lägger på 100:- för säkerhetens skull som reserverad summa... 916:-.
Tänk om dom spyr på hotellet efter en vistelse i vår bar, det blir sanering vilket är svårt på den typ av golv vi har... Vi reserverar 1000:- för detta... 1916:-.
Hur långt ska man dra det? Precis som en deposition så försäkrar sig producenten genom att täcka alla utgifter som konsumenten kan tänkas dra på sig.
Antingen det, vilket tar 2 minuter att genomföra, eller så låter man en kund förstöra hela rummet, skicka en räkning på $1000, får ett samtal från "kunden" som hävdar att han aldrig varit kund hos oss, vi har fel person, gör en polisanmälan, polisen skrattar och lägger på, lägger ut en bild på vad som hänt på Facebook och efterlyser mannen, får mottaga kritik från vänstermänniskor, "varför hänger ni ut någon utan bevis har ni tänkt på om h*n är oskyldig han kanske var sjuk omg bojkotta hotellet vi är bögar vi har rättigheter".
Jag fick huvudvärk bara av att skriva och fantisera om skiten. Jag reserverar hellre ett belopp direkt så att kunden fattar att om h*n inte sköter sig så ryker den reserverade summan och utöver det så blir det nog också en anmälan och överlämningar till inkassobolag.
Det är banken som har tillgång till pengar som är reserverade. Dom överförs sedan till mottagare eller avsändare beroende på utfallet. Är hotellet ett seriöst projekt och nöjd med kunden så kommer givetvis rätt summa att dras och resterande pengar returneras tillsammans med ett kvitto. Om hotellet tar hela summan och skiter i att skicka ett kvitto så kommer kunder göra anmälningar och hotellet överlever inte länge.