Hur är Paris nu som stad att flytta till?

#1 2018-12-24, 05:15
Degenerated
Hej,

Min plan har varit att flytta till Paris till våren för att bo där och flygpendla till Sverige där jag har mitt företag. Tanken är att flyga söndag/torsdag i princip. Undantaget alla demonstrationer som pågår, hur är Paris idag? Jag bodde där 2005-2006 så minns staden som bra men var då betydligt yngre och såg nog livet helt annorlunda. Det finns någon romantisk dröm om att Paris är världens bästa stad men nu när det är ett par månader kvar så börjar jag få lite kalla fötter.

Till er som flyger mycket - ledsnar ni på det eller är det ett bra sätt att "sätta på sig jobbet"?
#2 2018-12-24, 08:26
BerraSWE
Gillar du dyra priser, ganska låg standard och invandrare kommer du stormtrivas. Känns som det kommer ske en terrorattack när som helst i Paris med tanke på oron i staden och det politiska läget. Men du kommer nog inte drabbas. Paris är iaf en av dom städer jag skulle undvika i Europa.
#3 2018-12-24, 08:27
Alla som bor i Paris är överlag extremt otrevliga.
#4 2018-12-24, 10:16
Ronille
Ursprungligen postat av BerraSWE
Gillar du dyra priser, ganska låg standard och invandrare kommer du stormtrivas. Känns som det kommer ske en terrorattack när som helst i Paris med tanke på oron i staden och det politiska läget. Men du kommer nog inte drabbas. Paris är iaf en av dom städer jag skulle undvika i Europa.

Reser ofta till Paris på jobbet och stannar längre perioder.

Jag är benägen att hålla med. Har en olustkänsla när jag går på stan, har läst på vad som gäller vid en eventuell attack etc.

Det är dyrt. Det är vackert. Det finns en ökad hotbild. Det finns ett politiskt läge att ta i beaktning.

Gör en kalkylerad risk om det är värt det. Efter nyår är det slut på resor dit för min del och ärligt talat känner jag mig lättad.
#5 2018-12-24, 15:01
Mackan52
Ursprungligen postat av Denom
Alla som bor i Paris är överlag extremt otrevliga.


De är värre än Stockholmare. Fransmän är av naturen ett snorkigt folk men parisare är värre än genomsnittet eftersom de är övertygade om att de bor i västvärldens främsta stad trots att den egentligen bara är en en enda stor latrin med ett jävla ståltorn.

Nä, Paris är ingen stad att bo i.
#6 2018-12-24, 15:09
Ursprungligen postat av Denom
Alla som bor i Paris är överlag extremt otrevliga.


Helt min åsikt också.. Pratar man inte franska bra så är Fransoser oftast riktiga svin. Får de för sig att du är amerikan eller Tysk så får man räkna med en spottloska i kaffekoppen.

Paris är numera en ren skitstad. Usel bostandard för höga priser. Kryllar av negrer och araber.. Vissa områden är helt islamiserade och vita löper stor risk att "försvinna" om de förirrar sig in där en natt.
Inte ens polisen vågar sig in i getton som tagits över av invandrarna. Då jag var där så våldtogs en kvinnlig polis och det var "vardags mat" för fransmännen..Förövarna.. Somalier.

Skulle aldrig flytta dit frivilligt ens om jag talade flytande franska. Men jag avskyr storstäder över huvud taget oavsett vilket land det är.. Men Paris toppar numera min lista.. Värre än Manila eller Mexiko City enligt min åsikt.
#7 2018-12-24, 18:41
Degenerated
För nöjes skull vill jag tillägga att jag både är mörkhyad, invandrare och planen är att köpa en lägenhet för ca EURO2 500 000, en helt ok lägenhet (tänk IKEA standard) i ett helt ok område. Ska skriva papper i början av januari. Jag uppfattar inte fransmän så som ni beskriver dem, även om jag vet att många har samma åsikt. Tyvärr är min uppfattning också att åsikten kommer från människor som aldrig träffat en fransman.

Däremot är jag som, som ni, oroade över det politiska läget och "nästa" gång det smäller. För det kommer det nog göra. Frågan är om man ska undvika tunnelbanan, eller hur extremt samhället har blivit?

@Ronille, du som har varit där nyligen - hur är säkerheten på Charles De Gaulle, tågen osv?
#8 2018-12-24, 20:32
snabelt
Ursprungligen postat av Degenerated
För nöjes skull vill jag tillägga att jag både är mörkhyad, invandrare och planen är att köpa en lägenhet för ca EURO2 500 000, en helt ok lägenhet (tänk IKEA standard) i ett helt ok område. Ska skriva papper i början av januari. Jag uppfattar inte fransmän så som ni beskriver dem, även om jag vet att många har samma åsikt. Tyvärr är min uppfattning också att åsikten kommer från människor som aldrig träffat en fransman.

Däremot är jag som, som ni, oroade över det politiska läget och "nästa" gång det smäller. För det kommer det nog göra. Frågan är om man ska undvika tunnelbanan, eller hur extremt samhället har blivit?

@Ronille, du som har varit där nyligen - hur är säkerheten på Charles De Gaulle, tågen osv?


Finns mycket bättre städer för dom där pengarna. Varför vill du leva i Paris? Låter som att du lider av grönare gräs syndromet då du beskriver Paris som en romantisk dröm.
#9 2018-12-24, 22:42
Degenerated
Ja det är väl lite så. Bodde där som jag nämnde 2005-2006, bodde i London 2007-2010, Oslo 2010-2013 och Stockholm 2013-2016.

Spanien eller Italien har aldrig lockat.
#10 2019-01-04, 15:45
Heyeyey
Angående resorna så borde du veta om du tycker om det eller inte. Mycket handlar om var man är i livet, sambo/fru/barn etc. och hur ens reserutiner är.

Om du aldrig rest mycket för jobbet så kan det vara svårt att veta om du kommer tycka om det. En egen lägenhet kan ge mer hemkänsla men om du äger lägenheten som sekundärboende så kommer du att få betala mer skatt.

Skatt varierar beroende på var du kommer att köpa/bo. Men det är en annan fråga.

Jag antar att du inte har några brist på pengar om du ska köpa lägenhet så jag tycker att du kan glömma kollektivtrafiken fram och tillbaka till flygplatsen. Det är billigt med uber och kostar mellan 45-65 EURO.

Iom. att du verkar ha en del pengar att röra dig med så blir du mindre låst till värre områden eller långa transporttider. Kort sagt - mer pengar - bättre upplevelse.

Jämfört med när du bodde här tidigare så finns en hel del transportalternativ. Elscooter som du hyr genom app, elsparkcykel om du vill leva farligt, Uber, Hyrelbil etc.

De flesta av mina släkt och vänner tror att det är en Sarajevobelägring som pågår, men livet går vidare och gula västarna har bara saker för sig på lördagar. Om du inte börjar kasta gatstenar mot kravallpolis så borde du klara dig.

Förutom det så tror jag att det skulle kunna vara en rolig professionell upplevelse då du redan har storstadserfarenhet. Det största problemet med att bo i Paris är att hitta lugna stunder. Om du reser till Sverige så kan du säkert balansera ut den stimmiga Parismiljön.
#11 2019-02-01, 17:21
bjornebarn
Vill du bo i ett socialistiskt och byråkratiskt helvete, med arrogant och otrevligt folk, så för all del, kör på...

Om du inte själv är bra på franska (och det räcker inte med med att du kan kommunicera lite halvdant, för fransmännen har inte förstått det där med att anpassa sitt språkbruk till motparten), så kommer du behöva hjälp med precis allting, som deklaration, registrera bil, ringa och få ett el- och gasavtal, ringa upp elleverantören fem gånger för att de inte har kopplat in dig än, trots att de själva säger att de har det, osv

Du kommer att behöva betala bostadsskatt motsvarande ca 10 % av årshyran, om du inte får igenom något av avdragen som tex att du bor med familj och barn. Utöver det måste du även betala ägarskatt om ungefär lika mycket om du har köpt stället. Köper du en lägenhet kan det lätt bli ett helvete eftersom man inte har bostadsrättsföreningar på samma sätt som i Sverige. Om du tex bor på översta våningen och hissen går sönder, så kan majoriteten som bor på de nedre våningarna vägra hjälpa till att finansiera reparation eftersom de helt enkelt inte bryr sig om hissen (månatliga avgifter man betalar där går direkt till rent underhåll, inget undansparande av pengar för reparationer eller andra oförutsedda händelser)

Rent allmänt är kvaliteten på husen i Frankrike extremt låg. Det är grottor som ser ut som att de vore från 1700-talet, med minimala fönster och noll isolering. Det där med dubbelglas tex är ingenting de har förstått. Räkna därmed med en gas- och/eller elräkning om 300-500 euro i månaden under vintern. Speciellt i nybyggda hus har man i regel en vattenberedare separat i varje lägenhet, vilket ökar på värmekostnaderna enormt.

I Paris är det nog visserligen lite bättre, men utanför är Söndagen helig och inget arbete får utföras. Vidare så stänger alla mataffärer klockan sex eller sju, så räkna inte med att kunna handla efter jobbet. Bankärenden är omöjliga att utföra utan att ta ledigt från jobbet (de har visserligen öppet på lördagar, men oftast med begränsade tjänster)

Det finns absolut NOLL kundtjänst i Frankrike. I Frankrike skall kunderna vara glada över att affären bemödar sig göra affärer med en, inte som i resten av världen, där det erkännes att det är tack vare kunderna som affären kan överleva. Saker tar EXTREMT lång tid att få gjort. Tom att gå och handla mat är ett helvete, för hälften av kunderna skall prata om hela sin vardag med kassörskan, resterande hälften skall betala med bankcheck, och övriga skall dela upp sitt inköp i två separata inköp trots att de betalar med samma kort (jag har inte försått vitsen med det).

Sedan har vi det där med hygien som jag inte ens tänker gå in på, men ja, fördomarna stämmer.

Om du nu tvunget skall ha den franska kulturen (det finns trots allt en hel del trevliga saker med Frankrike också, även om det kanske inte låter som det på mig), så föreslår jag att du bosätter dig i eller utanför Genève. Där är folk mer civiliserade, det är extremt nära till flygplatsen med många dagliga förbindelser, även direktflyg till Arlanda, du kan välja om du vill bo ute på landet eller inne i staden, men ändå ha tillgång till staden (visserligen inte en "stad" jämfört med Paris, men jämfört med Stockholm så, väldigt trevlig natur, du kan köra bil lite varstans (Italien, Schweiz, Nice/Monaco...), mm. Prismässigt ligger det på ungefär samma nivå som centrala Paris. Vill du köpa en ny lägenhet får du betala runt 200-300 000 euro för en tvåa. Vill du istället hyra densamma blir det ca 1500 euro i månaden på franska sidan. Nybyggt i Genève blir runt 4000 franc och uppåt, om du inte har väldigt stor tur.
#12 2019-02-02, 00:19
farbror Sven
Ursprungligen postat av bjornebarn
Vill du bo i ett socialistiskt och byråkratiskt helvete, med arrogant och otrevligt folk, så för all del, kör på...

Om du inte själv är bra på franska (och det räcker inte med med att du kan kommunicera lite halvdant, för fransmännen har inte förstått det där med att anpassa sitt språkbruk till motparten), så kommer du behöva hjälp med precis allting, som deklaration, registrera bil, ringa och få ett el- och gasavtal, ringa upp elleverantören fem gånger för att de inte har kopplat in dig än, trots att de själva säger att de har det, osv

Du kommer att behöva betala bostadsskatt motsvarande ca 10 % av årshyran, om du inte får igenom något av avdragen som tex att du bor med familj och barn. Utöver det måste du även betala ägarskatt om ungefär lika mycket om du har köpt stället. Köper du en lägenhet kan det lätt bli ett helvete eftersom man inte har bostadsrättsföreningar på samma sätt som i Sverige. Om du tex bor på översta våningen och hissen går sönder, så kan majoriteten som bor på de nedre våningarna vägra hjälpa till att finansiera reparation eftersom de helt enkelt inte bryr sig om hissen (månatliga avgifter man betalar där går direkt till rent underhåll, inget undansparande av pengar för reparationer eller andra oförutsedda händelser)

Rent allmänt är kvaliteten på husen i Frankrike extremt låg. Det är grottor som ser ut som att de vore från 1700-talet, med minimala fönster och noll isolering. Det där med dubbelglas tex är ingenting de har förstått. Räkna därmed med en gas- och/eller elräkning om 300-500 euro i månaden under vintern. Speciellt i nybyggda hus har man i regel en vattenberedare separat i varje lägenhet, vilket ökar på värmekostnaderna enormt.

I Paris är det nog visserligen lite bättre, men utanför är Söndagen helig och inget arbete får utföras. Vidare så stänger alla mataffärer klockan sex eller sju, så räkna inte med att kunna handla efter jobbet. Bankärenden är omöjliga att utföra utan att ta ledigt från jobbet (de har visserligen öppet på lördagar, men oftast med begränsade tjänster)

Det finns absolut NOLL kundtjänst i Frankrike. I Frankrike skall kunderna vara glada över att affären bemödar sig göra affärer med en, inte som i resten av världen, där det erkännes att det är tack vare kunderna som affären kan överleva. Saker tar EXTREMT lång tid att få gjort. Tom att gå och handla mat är ett helvete, för hälften av kunderna skall prata om hela sin vardag med kassörskan, resterande hälften skall betala med bankcheck, och övriga skall dela upp sitt inköp i två separata inköp trots att de betalar med samma kort (jag har inte försått vitsen med det).

Sedan har vi det där med hygien som jag inte ens tänker gå in på, men ja, fördomarna stämmer.

Om du nu tvunget skall ha den franska kulturen (det finns trots allt en hel del trevliga saker med Frankrike också, även om det kanske inte låter som det på mig), så föreslår jag att du bosätter dig i eller utanför Genève. Där är folk mer civiliserade, det är extremt nära till flygplatsen med många dagliga förbindelser, även direktflyg till Arlanda, du kan välja om du vill bo ute på landet eller inne i staden, men ändå ha tillgång till staden (visserligen inte en "stad" jämfört med Paris, men jämfört med Stockholm så, väldigt trevlig natur, du kan köra bil lite varstans (Italien, Schweiz, Nice/Monaco...), mm. Prismässigt ligger det på ungefär samma nivå som centrala Paris. Vill du köpa en ny lägenhet får du betala runt 200-300 000 euro för en tvåa. Vill du istället hyra densamma blir det ca 1500 euro i månaden på franska sidan. Nybyggt i Genève blir runt 4000 franc och uppåt, om du inte har väldigt stor tur.


Att föreslå Genève i stället för Paris är att tips om Gävle i stället för Stockholm. Att ens dra in Schweiz...

För övrigt pinsamma gamla stereotyper om parisare här i tråden.

TS: Har du gillat Paris och redan bott där så är det bara att köra.