Var brukar du sitta?

#25 2019-09-19, 17:52
Elross
På längre resor är det skönt att sitta vid fönstret, delvis kan man sitta och titta ut vilket jag uppskattar och sedan kan man luta sig mot fönstret, sämsta platsen är mitten helt klart. undviker gärna att sitta precis bakom vingarna då det låter mer men inte helt nödvändigt.
#26 2019-09-26, 20:52
Alltid vid gången för att kunna resa sig när jag vill samt sträcka på benet.
#27 2019-09-29, 13:16
Expired
Har flugit massor genom åren, förra året 5 long haul ToR i år hittills 3. Över tiden har jag fått så mycket ångest av att åka economy att jag numera vägrar. Jobbet är ok att betala Plus (SAS version av premium economy) och det är ok om än ingen lyx.

Jag är rätt kort så jag brukar försöka få ett fönster längst fram mot väggen. Där sitter jag och surar med mina hörlurar och försöker undvika att behöva resa på mig. Brukar bjuda på uppgraderingar så ungefär hälften av gångerna blir jag uppgraderad till business. På sista tiden har jag suttit en del på rad 1 som är väldigt rymlig, men egentligen är alla platser i SAS business bra.
#28 2019-10-03, 16:21
covfefe...
I longhaul-business blir det allt vanligare att bolag ger alla passagerare tillgång till gång (1-2-1) och då är det naturligt om man väljer fönster så att man får både och.

I mer traditionella konfigurationer brukar jag dock också välja fönster, om jag inte flyger kort och vill kunna komma av planet så snabbt som möjligt efter landning.
#29 2019-10-03, 22:23
Mysquo
Jag är lång och stör mig på dvärgarna som alltid lyckas sno platserna vid nödutgångarna och längst fram. Sätesryggarna är för korta, så jag har inget nackstöd att tala om. Trots många långresor så har jag aldrig lyckats sova mer än ett par minuter i stöten på flyg.
Sitter jag vid gången så kan det vara skänt att sträcka ut benen lite i gången. Enda tills de kör över tårna med vagnen. När de väl släcker ner ljuset och slutar springa med vagnarna så börjar idioterna vandra upp och ner i gångarna. Det vill säga de som inte kan gå i en flygplansgång utan att rycka i nackstöden på samtliga säten de passerar. Trots att det är lugnt och ingen turbulens.
#30 2019-10-03, 22:51
Hotrod-SWE
Alltid vid gången, vill inte klättra över nån om jag behöver sträcka på mig ,flyger jag A350 så är det 3+3+3 säten och i mitten är med lite tur det mittersta sätet tomt
Sen väljer jag alltid eco-comfort med mer benutrymme om jag inte har poäng för att uppgradera till business.
Flyger oftast Finnair till asien.
#31 2019-10-03, 23:11
LiteEljest
Alltid ytterst mot gången.

Bara amatörer väljer fönsterplats.
#32 2020-02-17, 02:02
Feministerna
Ursprungligen postat av Trippelkola
Alltid vid gången. Vill kunna gå på toaletten utan att störa.


Samma här. Och så vill jag helst sitta långt fram för att slippa oljudet från motorerna. Jag tycker även luften känns friskare där fram😌.
#33 2020-02-17, 09:45
zipperventura
Ursprungligen postat av LiteEljest
Alltid ytterst mot gången.

Bara amatörer väljer fönsterplats.


Beror på hur lång flight det är.. det är mycket mer att se på om man har ett fönster.
#34 2020-02-17, 09:59
ErnstRosen
Vid inrikesflyg siktar jag alltid på 1C eller 1D så man kommer av planet utan att stå och vänta. Flygpendlar en del inrikes utan incheckat bagage och då är det skönt att slippa vänta.
Vid längre flighter spelar det mindre roll, men gärna vid gången.
Med tillräckligt bra hörlurar spelar motorljudet ingen roll så fram eller bak kvittar. Bak sägs vara säkrare (källa behövs) i den händelse planet trillar ner ur luften.
#35 2020-06-15, 21:10
VarmaDrycker
Fönster, för att ha en utsikt att titta på och slippa ställa mig upp varje gång någon bredvid behöver toan, och för att få vara ifred så mycket som möjligt.

Alltid på höger sida, för mitt vänstra öga är mer ljuskänsligt.

Långt bak, men inte längst bak. Brukar sikta in mig på ungefär halvvägs mellan vingen och bakre pentryt. Tenderar att vara mindre folk i aktern och därmed lugnare. Man har dessutom utsikt framåt och kan spana efter stolsrader med lediga säten att flytta till.
#36 2020-06-25, 15:04
Sqeptisk
Bullerminimering:

Jetflyg, så långt fram som möjligt.
Propellerflyg, så långt bak som möjligt.