Varför så in i helvete dyrt på flygplatsen?

#121 2019-03-01, 23:34
MuhammedsArsle
Ursprungligen postat av Vanstertrollet
Är det bara i Sverige/Norge det är hutlösa priser på flygplatsen? Minns att jag köpte en burrito i nån affär på Gatwick för typ 2,5 pund eller nåt sånt.


Male, Maldiverna var dyrt, en tallrik seafood, skaldjur och fisk o ris cola och kaffe och glass vart asdyrt.
Fast nu verkar de ha sänkt priserna nu om jag kollar Tripadvisor

Ursprungligen postat av kj66
Tänk, jag som hade för mig att flygplatsen debiterar flygbolagen avgifter per pax för security, ramphandling, passagerarnhandling. Trodde även att de tar betalt utifrån flygplanets vikt, tid det står parkerat, nyttjande av drivmedelsanläggning mm
Så jag tror du får revidera din uppfattning om att butikerna är det enda som gör att flygplatsen har "råd att driva"..

Ja just ja..
https://www.swedavia.se/globalassets/flygplatsavgifter/airport-charges-a...


Jo, tex Schiphol, Amsterdam var en av de lönsammaste flygplatserna Jorden runt, när de hade stor taxfree-verksamhet. Det var innan EU-reglerna trädde i kraft. Och de gjorde stora pengar på den taxfree-verksamheten. När EU bestämde sig för att ta bort taxfree-reglerna inom EU så sjönk ju försäljningen och man fick börja klå flygbolagen på mera pengar. EU-Byråkraterna däremot kan tydligen fortfarande handla enligt det gamla regelsystemet påstås det.

Så groggnäsan Löfvén kan ta med sig vad regeringsplanet kan lasta i alkohol och ciggarretter tills nästa utflykt.

Det är dock besvärligt för småflygplatser att kunna hålla mat, öl och kaffe eftersom det då behövs att de har tillräckligt många flygavgångar. Plus att de inte kan ha någon taxfree-försäljning så länge bara inrikes flygtrafik förekommer. Regeringen vill ju sabba all flygtrafik här, så det blir väl nedläggningar. Och företagen väljer att flytta utomlands istället.. Och när folk klagar så säger papegojan Löfvén bara snabbtåg, snabbtåg som aldrig kommer , förräns nästa sekel, typ....

Vet e fan men snabbtåg passar inte så bra för Sverige, nä för mycket kuperad terräng, tunnlar och broar och viadukter behövs. Det blir dyrt det. Troligen billigare att bygga fler eller större flygplatser plus en extra bana på Arlanda...
#122 2019-03-04, 21:52
Asspudden
Ursprungligen postat av EnDodTiger
Här är svaret. Ytterligare kommentarer i tråden är onödiga.


Du har helt fel. Det är inte lokalerna som är dyra och trissar upp priserna, det är allt arbete kring det som kostar. Flygplatsen är en säkerhetszon och då måste allt klassas därefter, även mat och dryck. Då blir det mer hantering av produkterna av människor och då blir det dyrare i slutändan för konsumenten.
#123 2019-03-04, 23:14
Osäker på vilka slutsatser man kan dra, men hittade lite siffror om 2018 från Heathrow.
Av 2970 miljoner pund revenue kom 1745 från Aeronautical, 716 från Retail och 509 från Other, vilket inkluderar tåget Heathrow Express.

24 % kom alltså från försäljning, vilket bör vara en ganska billig grej att sköta för flygplatsen, särskilt om man jämför med vad en landningsbana kostar.

Enda slutsatsen jag vågar dra är att försäljningen bidrar med väldigt viktiga och ganska lättförtjänta pengar.
#124 2019-03-04, 23:23
#125 2019-03-05, 04:56
MuhammedsArsle
Ursprungligen postat av Neksnor
Osäker på vilka slutsatser man kan dra, men hittade lite siffror om 2018 från Heathrow.
Av 2970 miljoner pund revenue kom 1745 från Aeronautical, 716 från Retail och 509 från Other, vilket inkluderar tåget Heathrow Express.

24 % kom alltså från försäljning, vilket bör vara en ganska billig grej att sköta för flygplatsen, särskilt om man jämför med vad en landningsbana kostar.

Enda slutsatsen jag vågar dra är att försäljningen bidrar med väldigt viktiga och ganska lättförtjänta pengar.


Jo, och om man tittar på äldre planeringsskisser för hur flygplatser ska drivas så ville man gärna att kunden ska stanna kvar inne på terminalen en längre tid. Så man kan ju spekulera i att de avsiktligt försöker utsträcka bytestiden, så att kunden handlar mera. Många spenderar ju faktiskt 100-200 US $ och det blir ju massor i slutändan eftersom volymen av resenärer är så pass stor.

I somliga oroligare länder finns det nästan ingen taxfree alls, lite parfym, rakvatten, halstabletter och tandkräm det är väl i stort sett allt. Av säkerhetsskäl så släpper de inte in några varor alls nästan.

Heathrow ligger ju också gynnsamt till för internationella flyg utanför EU, och det ger ju ännu bättre försäljningssiffror påstås det. Skatten blir ju också väsentligt lägre på vissa varor utanför EU
#126 2019-03-06, 09:33
skremseltaktik
Ursprungligen postat av Nintendokid
Vad hindrar dej att köpa croissant innan resan, typ dagen innan?

Varför ska jag köpa den dagen innan?
Köper du McDonalds dagen innan du ska äta?
Varför ska det kosta fem gånger mer på flygplatsen?
#127 2019-03-07, 01:00
Ursprungligen postat av Asspudden


Du har helt fel. Det är inte lokalerna som är dyra och trissar upp priserna, det är allt arbete kring det som kostar. Flygplatsen är en säkerhetszon och då måste allt klassas därefter, även mat och dryck. Då blir det mer hantering av produkterna av människor och då blir det dyrare i slutändan för konsumenten.

Du har helt rätt enligt mig!
Ändå så måste all denna hantering vara sååå mycket billigare i Spanien i alla andra länder och kontinenter. På Barajas lyckas man hålla biran på 2.5, det lyckas man inte ens med i billigaste länderna i SEA
#128 2019-03-13, 20:09
AstraLPO
Nu har de väl iaf Max på Arlanda med hyfsat humana priser?
#129 2019-03-16, 22:43
Longfingret
Cebu 1 San miguel 15 kr är väl ok
#130 2019-04-02, 05:36
Harrywinston
Märkligt att just Arlanda ska vara så dyrt. Själv reser jag väldigt mycket främst i USA och märker inte att priserna är så mycket högre på flygplatserna än utanför. Jag är rätt så prisokänslig tyvärr men jag minns att jag hajade till över priserna på ett kafé på Arlanda förra sommaren. I övrigt minns jag ingen annan flygplats där jag känt mig pungslagen på samma sätt. Möjligen Narita i Tokyo (har för mig att sushi där var svindyrt).
#131 2019-04-02, 22:08
Charles26
Intressant tråd. Jag flyger en hel del vilket onekligen leder till mycket tid på flygplatser, inte minst Arlanda som ju många i tråden har åsikter om. Håller med om att det är dyrt där men tycker nog inte den skiljer sig så markant mot resten av Europas större flygplatser. Flygplatsen i Prag är nog den flygplats där jag tycker prisskillnaden mellan staden och flygplatsen är som mest påtaglig. Besökte Prag för första gången 2006 och drack bira runt om i staden för mellan 6 - 10 spänn glaset. Tyckte det inte var mer än rätt att ta en sista på flygplatsen när jag väntade på flyget, 65 spänn skulle dom ha. Vad gäller maten är det ungefär tredubbla priser mot pubarna i stan.

I Storbritannien finns det WHS Smiths och/eller Boots på nästan alla internationella flygplatser och dom är i regel väldigt prisvärda för flygplatser, till exempel Boots mealdeal för 5 pund.

För att sammanfatta: Det är dyrt med mat och dryck på flygplatserna och den främsta anledningen till det är väl helt enkelt för att företagarna kan ta dom här priserna. Som andra varit inne på så är det ju trots prisläget en jävla kommers på både barerna och kioskerna.
#132 2019-04-27, 09:22
Ursprungligen postat av AstraLPO
Nu har de väl iaf Max på Arlanda med hyfsat humana priser?

Kollade nyss på Landvetter och Max, utanför säkerhetskontrollen, såg lite dyrare ut än vanligt. De sålde även ett glas vin för 79 kr samt (stark)öl.
Någon macka på Espresso house, innanför säkerhetskontrollen, kostade runt 5 kr mer än inne i stan. Även där såldes alkohol, inklusive sprit. Jag kollade inte priserna på Espresso house utanför kontrollen.