Hitta diskussioner med liknande innehåll

Resa runt i Iran. Vart? När? Hur?

#85 2010-08-22, 23:27
mr.demon
Ursprungligen postat av DonaldTrump
Jo,den lilla kristna och judiska minoriteten i Iran får brygga/bränna till sig själv.



Det må vara sant. Inget jag har hört talas om. Men som turist så tillhör du ju inte den gruppen, så det är nog ganska kört att få dricka lagligt i Iran.
#86 2010-08-26, 16:36
Tigrovi
Ursprungligen postat av norgeskust
Fan Iran verkar ju vara ett riktigt spännande land att resa till med vacker natur, sevärdheter, billigt och otroligt vänligt folk.

Japp, så är det - har varit i Iran två gånger, totalt runt 5-6 veckor och du har en ganska korrekt bild av Iran för en turist. Om man turistar som man ska och inte ställer till något.
Linjen mellan vänlig polis och väldigt, väldigt otrevlig polis kan vara tunn.

Men i stort så är alla så vänliga att det kan vara jobbigt med alla frågor och tebjudningar till och från.

Ursprungligen postat av norgeskust
Någon som har erfarenhet om att ta sig in landsväg från Turkiet med buss? Och överlag hur det är att resa runt med buss i Iran?

Vi åkte bara runt med bussar - väldigt lätt och väldigt billigt, dessutom får man en film och lite tilltugg på de dyrare bussarna ;-)
Inga problem om folk inte kan engelska - på de flesta bussterminaler och rondeller så hjälper folk ytterst gärna till med att ordna så du kommer iväg med just deras buss. Ett tips är att kolla så det inte är den billigaste bussen utan AC dock...

Jag rekommenderar att du lär dig de arabiska tecknen för siffrorna så du inte tar fel på priser och plattformar.

Om du hamnar i Esfahan (finns viss risk), se till att hälsa på Abed på Silk Road Carpet - han är en redigt cool kille.
#87 2010-10-08, 15:51
eellys
Bodde i Iran ca ett halvår under 2007, och utöver det har jag besökt landet både under 2005 och 2006. För att inte bokstavligt talat lida av värmen, så rekommenderar jag att man INTE åker under sommaren. För då är det så varmt att alla affärer är stängda, det är folktomt på gatorna, och ja det är helt dött. Det är inte förrän mot kvällen som människorna börjar röra sig utåt igen, och då blir det minsann liv i vilken stad man än är!
Om man inte är i öknen dvs, typ Pesheler.. Förutom -> http://www.turkmen-sweden.com/upload.tmp/top3.jpg-for-web-SMALL.jpg <-, som är en mycket känd mans grav (vettefan vad han är känd för, faktiskt..) så finns det absolut inget annat än ökenlaviner att se..

Teheran är en otroligt fin stad, lite för mycket människor för mig, dock. Minns att vi besökte ett ställe där, det var som ett berg, och längs vägen fanns det massa restauranger, småbutiker, små vattenfall, osv. Har försökt hitta det, men minns tyvärr inte vad det hette..

Själv bodde jag i den underbart mysiga staden Gonbad. Här finns nästan inga iranier alls, utan staden bebos mer eller mindre bara av s.k. turkmener. De är sjukt trevliga, omtänksamma och kärleksfulla! De flesta ungdomar kan engelska, men du kan nog glömma att konversera normalt med någon äldre, de kan knappt Hello/Good bye.. I denna stad kan du hitta bl.a. -> http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d3/Tour_mausolee_Gonbad-... <- Gonbad-e-Qabus, en av världens mest kända "byggnader", om jag inte har fel.. ? När jag åkte därifrån i oktober 2007 (oj, om en vecka är det exakt tre år sedan jag flyttade tillbaks till Sverige!) så höll de på att bygga ett hotell precis vid byggnaden, det är nog klart nu. Mitt emot detta finns det en glassbar, "Coffee shop Safa", BESÖK DEN! I Gonbad är det även populärt att gå på fester. De är riktigt svåra att hitta, men vill man så går det. De är galnare än många andra jag träffat, kan jag lova! Vill du ta det lugnare än så kan du besöka ett av alla tivolin, ha picknick i någon vacker park, eller bara ta en promenad på gatan längs alla butiker som säkerligen har öppet till över midnatt.

Gonbad ligger precis vid gränsen till Turkmenistan - det är alltså en bra bit från Teheran. Ca åtta timmar med bil, rättare sagt! Men detta innebär också att staden är mycket friare än de andra städer; här räcker det t.ex. i princip om du bara har en tygbit slappt slängd över huvudet.. Frågar du iranierna så kommer 99,9% säga att de inte alls har en aning om vad Gonbad är, och att de inte visste att det fanns så många turkmener i Iran.

Ja, Iran är ett mäktigt vackert land. Flera av mina finaste minnen har jag upplevt där! Hur bra låter det inte t.ex., att sitta med vännerna på ett berg, med ett vattenfall (som man kan bada i!) bredvid, grilla massa gott och ha på lite musik?
Juste ja, kan tillägga att jag aldrig någonsin sett alkohol där, MEN, däremot har jag sett en jävla massa cannabis.
#88 2010-10-09, 09:16
meinhoonkaun
Ha, jag var i Gonbad förra året, ösregnade hela tiden, men trevlig liten stad ändå. Gravtornet är ju ett måste, så jäkla imponerande. Häftigt med alla turkmenska kvinnor i sina färgglada dräkter helt annorlunda mot iranska dito, också en MASSA afghanska affärsmän/flyktingar/turister med sina långa skägg och turbaner. Jag bodde i Gorgan några mil från Gonbad och besökte stan bara över dagen, kul trip faktiskt.
#89 2010-10-09, 09:30
Tigrovi
Ursprungligen postat av eellys
Juste ja, kan tillägga att jag aldrig någonsin sett alkohol där, MEN, däremot har jag sett en jävla massa cannabis.

Mycket droger ja - men alkohol dök upp relativt ofta när jag var runt.
Blev bjuden på hemkörd grappa, fick en flaska hemkokat vin (tror ni man var nervös med den i ryggan) och hemma hos en familj kom en finvinflaska upp - tyvärr hade dom inte det där "speciella verktyget" som man behövde för att öppna den... Intressanta praktiska problem!
Men man ska vara försiktig med sprit - Iran är trevligt så länge man inte ger någon myndighetsperson anledning att vara otrevlig mot dig....

Gonbad verkar trevligt, hoppas på att kunna åka tillbaka snart igen.
#90 2010-10-09, 16:59
meinhoonkaun
Ganska knasigt när man snackar med polarens super-konservativa och religösa morsa som tycker det är helt OK om sonen röker ner sig totalt på afghanskt smuggel men att han kommer att få enkelbiljett till helvetet om han skulle få för sig att dricka något starkt. Men det finns alkohol överallt, fan man hinner knappt gå över gränsen innan nån hal typ viskar sitt "psst, whiskey?", diskretion är jävligt viktigt dock, IMHO bättre att avstå så länge man är i landet...
#91 2010-10-10, 02:03
scar
Ursprungligen postat av eellys


Teheran är en otroligt fin stad, lite för mycket människor för mig, dock. Minns att vi besökte ett ställe där, det var som ett berg, och längs vägen fanns det massa restauranger, småbutiker, små vattenfall, osv. Har försökt hitta det, men minns tyvärr inte vad det hette..

Ja, Iran är ett mäktigt vackert land. Flera av mina finaste minnen har jag upplevt där! Hur bra låter det inte t.ex., att sitta med vännerna på ett berg, med ett vattenfall (som man kan bada i!) bredvid, grilla massa gott och ha på lite musik?
Juste ja, kan tillägga att jag aldrig någonsin sett alkohol där, MEN, däremot har jag sett en jävla massa cannabis.
[/B]

Var det i norra Teheran? Darband kanske?
Alkohol finns det faktist gott om. Var mer hembränt som gällde förrut, men nu smugglas det in massvis av utländsk alkohol, allt från whiskey, gin, vodka till öl. Öl är dock dyrt, runt 50-60kr för en 50cl burk.

Lite bilder på det "moderna" Teheran!
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=351718&page=398
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=351718&page=397
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=351718&page=399

Som turist kan det vara kul att ta sig in på private parties som denna:
http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=63790139&postcount=7962
#92 2010-10-15, 01:15
Millee
Ursprungligen postat av eellys

Teheran är en otroligt fin stad, lite för mycket människor för mig, dock. Minns att vi besökte ett ställe där, det var som ett berg, och längs vägen fanns det massa restauranger, småbutiker, små vattenfall, osv. Har försökt hitta det, men minns tyvärr inte vad det hette..

Darband heter stället, ett måste ifall man befinner sig i Tehran.
#93 2010-10-15, 20:40
eellys
Ursprungligen postat av scar
Var det i norra Teheran? Darband kanske?
Alkohol finns det faktist gott om. Var mer hembränt som gällde förrut, men nu smugglas det in massvis av utländsk alkohol, allt från whiskey, gin, vodka till öl. Öl är dock dyrt, runt 50-60kr för en 50cl burk.

Lite bilder på det "moderna" Teheran!
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=351718&page=398
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=351718&page=397
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=351718&page=399

Som turist kan det vara kul att ta sig in på private parties som denna:
http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=63790139&postcount=7962


Ursprungligen postat av Millee
Darband heter stället, ett måste ifall man befinner sig i Tehran.



Ja, just det! Darband var det, ja.
#94 2010-10-28, 18:33
wuslig
Ursprungligen postat av MataGringos
Tck för tipset scar! Kish island verkar dock suga hårt. Ser ut som en iransk version av dubai.

Vilka städer skall man se förutom Teheran?

Vilken är den bästa tiden på året att resa dit?

Funkar det att resa runt om man inte snackar Farsi?

Hur reser man bäst runt? tåg? buss? flyg?

Vad snackar vi för prisklass på boende/mat etc?


Vilka städer du ska besöka beror helt och hållet på vad du är ute efter. Det är en enormt stor skillnad på norra -och södra Iran. Men om jag vore dig skulle jag lätt ha dragit en Žsväng förbi Kaspiska Havet och kikat in Tabriz i nordvästra Iran. Esfahan och Shiraz är nog också ett måste!

Bästa tiden på året...hmm.. beror lite på där också. Iran brukar vara rätt kaosartat under vinter (ifall det snöar mycket), så jag skulle väl egentligen säga att du vinner mest på att dra dit antingen under deras nyår (mars), det är något alldeles extra, eller att du tar din rutt mellan juni - juli då det är stekande sol!

Språket är en annan faktor. I de mer etablerade städerna (oftast de större) så bör det gå bra att ta sig runt utan farsi, men kommer nog bli rätt så jobbigt. De som kan engelska någorlunda studerar oftast på universitet, så ja, språket blir jobbigt.

Angående resa så tror jag fan att jag skulle kört på taxi alltså. Eller buss. Vet inte hur effektivt de är med buss/tåg/t-bana. Taxi ftw!

Maten är exeptionellt billig! Och fruktansvärd god! Bara att få uppleva den Iranska kulturen, maten och folket gör det värt att göra sig besväret och pröjjsa en resa dit. tyvärr kan jag inte säga mycket om hotell/motell kostnader, men kan inte tänka mig att det är dyrt.
#95 2010-10-29, 10:08
Tigrovi
Ursprungligen postat av wuslig
Bästa tiden på året...hmm.. beror lite på där också. Iran brukar vara rätt kaosartat under vinter (ifall det snöar mycket), så jag skulle väl egentligen säga att du vinner mest på att dra dit antingen under deras nyår (mars), det är något alldeles extra, eller att du tar din rutt mellan juni - juli då det är stekande sol!

Att resa till Iran under Narooz är inte att rekommendera om man litar till att bo på hotell - de är väldigt uppbokade! En vecka eller två efter däremot!
Har man bekanta i Iran som inte har något emot att dra med dig till hela tjocka släkten så visst, då blir det en upplevelse!
Ursprungligen postat av wuslig
Språket är en annan faktor. I de mer etablerade städerna (oftast de större) så bör det gå bra att ta sig runt utan farsi, men kommer nog bli rätt så jobbigt. De som kan engelska någorlunda studerar oftast på universitet, så ja, språket blir jobbigt.

Man kan lösa överraskande mycket utan att kunna Farsi - och Iranierna vill ofta hjälpa till så mycket att det blir störande. Jag stötte på en del äldre som kunde Engelska, men då hade de oftast studerat eller arbetat utomlands. Som alltid kunde sällan söta flickor Engelska.
Jag kan rekommendera en MP3-kurs i Farsi som man kan sno till sig på vissa siter.
Ursprungligen postat av wuslig
Angående resa så tror jag fan att jag skulle kört på taxi alltså. Eller buss. Vet inte hur effektivt de är med buss/tåg/t-bana. Taxi ftw!

Taxi funkar fin-fint - normalturer kostar en turist runt 15-25 spänn. En infödd kan lyckas förhandla till sig en delad taxi och då går priset ner ännu mer. MC-taxi i Teheran - farligt, farligt men roligt, roligt!
T-banan i Teheran kändes stundtals bättre än i Stockholm, förutom att man måste träna sitt öra för att förstå stationerna - namnen finns med latinska bokstäver på kartorna. Inga problem alls.
Innerstadsbussarna är en annan femma, överfyllda (om du inte har turen att vara dam) och svåra att förstå var de går. Men så är det ju i alla länder.
Ursprungligen postat av wuslig
Maten är exeptionellt billig! Och fruktansvärd god! Bara att få uppleva den Iranska kulturen, maten och folket gör det värt att göra sig besväret och pröjjsa en resa dit. tyvärr kan jag inte säga mycket om hotell/motell kostnader, men kan inte tänka mig att det är dyrt.

Japp. Maten är trevlig! Även om jag blev lite besviken på kryddningen, Svensk-Iransk mat är mer spännande. Hemmakokat är däremot oj så fint!
Hotellpriserna varierar så klart stort - finns Iranska hotell på nätet, bara att surfa runt. Turistpriser så klart.
#96 2011-04-03, 18:25
TheZagros
Själv har jag varit i Iran 11 gånger. Det är mycket traffik så ibland kan det bli stressigt. Ifall en iranier skulle resa runt i Iran så skulle han/hon antagligen valt att resa till kallare ställen som norra eller nordvästra. Många reser till kurdiska områden där billiga elektronik saker kommer in från Irak, där kulturen är väldigt gammal och att städerna är väldigt attraktiva. Sen i norra Iran finns det ju Rasht och många fler strandstäder, som är väldigt fina, men det kan finnas mycket myg som kan vara irriterande, en del hotel är väldigt obehagliga att va i men så samtidigt finns det jättefina hotel för ett mycket högre kostnad. Sen i södra är det kokhet, men man kan ju besöka Ilam eller besöka perspolis Sen ifall du vill ha lite Dubai känsla så finns the kish öarna där de försöker göra samma sak som de gör i Dubai med att locka turister med olje pengar. Tehran är ett attraktivt ställe det med, men man tröttnar efter ett tag och mycket utländsk stil har kommit in och invaderat lite. Enligt mig ska man besöka någon eller några av dessa städer: Sanandaj, Kermanshah, Rasht, Shiraz, Tehran, Esfahan, Tabriz eller Urumia nån av de två och sist Hamadan som är en väldigt gammal och kullturel stad som ligger 1-2 timmar från sanandaj. Sry för stavning.