Boeing 737 MAX stoppas att flyga i Europa. Konsekvenser?

#1 2019-03-12, 19:35
ursprungligen
Boeing737 MAX får flygförbud i Europa av EASA.



https://www.aviation24.be/organisations/easa-european-aviation-safety-ag...

EASA suspends all Boeing 737 Max operations in Europe



-Hur långvarigt blir detta?
-Klarar Norwegian detta ekonomiskt? De har det ju redan lite skakigt.
#2 2019-03-12, 19:48
General-snus
De är ju bra för den europeiska flygindustrin iaf , Airbuss kommer nog sälja fler plan än Boeing nu iaf
#3 2019-03-12, 19:59
ursprungligen
Kortsiktigt blir det ju problem direkt för Norwegian. De har väl ett antal kärror av den här typen.

Ryanair också. Ryanair flyger väl dessutom precis som Norwegian mest till Europeiska destinationer.

Det blir nog ganska många ställda avgångar.

Ska vi bekymra oss om Boeings aktiekurs också? Vad synd om aktieägarna.
#4 2019-03-12, 20:04
FUCKtheindustry
Ursprungligen postat av ursprungligen
Kortsiktigt blir det ju problem direkt för Norwegian. De har väl ett antal kärror av den här typen.

Ryanair också. Ryanair flyger väl dessutom precis som Norwegian mest till Europeiska destinationer.

Det blir nog ganska många ställda avgångar.

Ska vi bekymra oss om Boeings aktiekurs också? Vad synd om aktieägarna.


Boeing kommer absolut klara detta utan problem.

Det är inte bara Ryanair och Norwegian som flyger med dessa plan utan även massa andra flygbolag.

Det kommer förhoppningsvis inte bli så många inställda avångar då alla drabbade kommer hyra in något annat bolag med andra kärror att flyga åt dom.
#5 2019-03-12, 20:32
ursprungligen
Ursprungligen postat av FUCKtheindustry
Boeing kommer absolut klara detta utan problem.

Det är inte bara Ryanair och Norwegian som flyger med dessa plan utan även massa andra flygbolag.

Det kommer förhoppningsvis inte bli så många inställda avångar då alla drabbade kommer hyra in något annat bolag med andra kärror att flyga åt dom.



Jag kan känna att Norwegians kovändning att ta planet ur drift först efter att de hade förbjudits att använda det känns som ruttet säkerhetstänk.

Att Norwegian och TUI kan ruska fram 20 plan bara så där på några timmar känns inte trovärdigt.

Ännu i går natt hade Norwegian inga planer på att sätta säkerheten framför ekonomin. För mig känns det inte seriöst.

Och vi måste också prata lite om Boeings stackars aktieägare. Även om allt i bästa fall är en bricka i handelskriget mellan China och US.
#6 2019-03-12, 20:34
Zaedrews
Ursprungligen postat av ursprungligen
Kortsiktigt blir det ju problem direkt för Norwegian. De har väl ett antal kärror av den här typen.

Ryanair också. Ryanair flyger väl dessutom precis som Norwegian mest till Europeiska destinationer.

Det blir nog ganska många ställda avgångar.

Ska vi bekymra oss om Boeings aktiekurs också? Vad synd om aktieägarna.


110 stycken så de klarar sig nog. Värre för Boeing. Detta är ett väldigt nytt plan så bolag har inte så många av dom (ännu).
#7 2019-03-12, 20:43
ursprungligen
Ursprungligen postat av Zaedrews
110 stycken så de klarar sig nog. Värre för Boeing. Detta är ett väldigt nytt plan så bolag har inte så många av dom (ännu).


Det är säkert bättre att flyga något beprövat plan med nedsuttna säten och nikotingul inredning från 90- talet än i ett flygande experiment från Boeing.

Tack gode Gud för wet lease!

Personalen förstår teckenspråk också för passagerarnas bästa.
#8 2019-03-12, 21:02
Zaedrews
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det är säkert bättre att flyga något beprövat plan med nedsuttna säten och nikotingul inredning från 90- talet än i ett flygande experiment från Boeing.

Tack gode Gud för wet lease!

Personalen förstår teckenspråk också för passagerarnas bästa.


Har inte ett plan kraschat sedan 1992 och är väl servat så japp bättre att flyga i ett av dessa än i ett "under utveckling" för att bli så säkert som möjligt. Där redan två kraschat som är ett par år gamla bara. I dessa äldre modeller kanske piloter vet vad de ska göra och inte det blir ett system som kraschar planet åt dom.
#9 2019-03-12, 21:39
Hurt-Åke
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag kan känna att Norwegians kovändning att ta planet ur drift först efter att de hade förbjudits att använda det känns som ruttet säkerhetstänk.

Att Norwegian och TUI kan ruska fram 20 plan bara så där på några timmar känns inte trovärdigt.

Ännu i går natt hade Norwegian inga planer på att sätta säkerheten framför ekonomin. För mig känns det inte seriöst.

Och vi måste också prata lite om Boeings stackars aktieägare. Även om allt i bästa fall är en bricka i handelskriget mellan China och US.


Det var ju tvärtom. Norwegian och TUI valde att ta ner planen innan förbudet. Till skillnad från de flesta andra bolag som väntade.
#10 2019-03-12, 22:04
0rganet
Mycket som är konstigt med detta flygförbud. Dels så går EU ut med förbudet med bara 1-2 timmars varsel istället för att låta de planen som är i luften landa (haverierna har ju hänt vid starten).

Så ett antal kärror landar på andra flygplatser än ursprunglig destination, bla några TUI-plan. Där en landar i Italien istf Amsterdam och en annan i Sofia istf Amsterdam plus några till plan som landar i Spanien och på Kanarieöarna, kommer inte ihåg vilka bolag dessa tillhörde.

Men dessa fortsatte flyga efter förbudet trätt i kraft:

(TUI)Kanarieöarna - Stockholm: landade 19 minuter efter förbudet...
(Norwegian) Madeira - Oslo: landade 1 timme och 20 minuter efter förbudet.. kunde landat i t.ex. tyskland i tid.
(Fly Dubai) Dubai - Helsingfors: landade 1 timme efter förbudet.

Med dessa tider så hade ju de andra planen också kunnat flyga vidare till tänkt destination.

Är uppe i luften fortfarande med destination i EU:
(Smartwings) Dubai - Prag
https://www.flightradar24.com/TVS1201/1fc767d2
(Smartwings) Cape verde - Prag
https://www.flightradar24.com/TVS4160/1fc76ab3
Denna har dessutom tagit en mycket sydligare tripp än andra (som flugit över spanien, italien, grekland) och flyger över Marocko, Tunisien,

Det ser ut som de kommer landa i Turkiet..


(tips! om ni bara vill se Boeing 737 MAX 8 på flightradar24.com: sätt filter "Aircraft" till B38M)
#11 2019-03-12, 23:49
Tråden ligger i Resor och handlar det som som nämns i rubriken ur ett resperspektiv. Diskussioner om modellens senaste olycka hänvisas till (FB) Ethiopian Airlines på väg till Nairobi har störtat 10/3-19.

/Moderator
#12 2019-03-12, 23:56
Tittade på Wikipedia och de blogg som ser ut att ha störst andel Boeing 737 Max 8 i sina flottor är Air Canada, Norwegian, Flydubai och något mer som jag redan glömt. I samtliga handlar det om runt 10 % av flottornas numerär. Sedan påverkar saker som linjenät och flottans övriga sammansättning bolagens möjlighet att bedriva business as usual.

Air Canada kör med större flyg på en del av sina Europalinjer, jag vet inte huruvida den drabbade modellen används här.