Hitta diskussioner med liknande innehåll

AlItalia

#13 2006-03-08, 20:08
Flameboy_m
Flög med dom Bratislava - Milano t/r, var väl sådär....
Tycker man det är trångt på vanliga plan ska man inte flyga med italienska propellerplan :|
#14 2006-03-08, 22:54
Cryotank
Jag reste med dem förra året mellan Milano och Stockholm. De tog mig från punkt A till B. Som någon annan skrev innan så är det ett statligt bolag som var i rejäl gungning förra året och är säkert inte "stabilt" än och som med de flesta statliga bolag som får pengar ändå så var inte servicen på topp precis. jag var tvungen av olika skäl att åka med dem då, tyvärr. Men är man inte så kräsen så kommer du förhoppningsvis fram
#15 2006-03-09, 22:19
Dom brukade servera glass ombord för ett par år sedan.
kladdigt vart det.
flygplanen brukar vara väldigt konstigt confade, halva kabinen är egentligen business class med stora stolar och gardinen framflyttad så om man har tur får man åka coach fast sitta i business säten.
#16 2006-03-12, 14:04
bricce
Ursprungligen postat av Cryotank
Jag reste med dem förra året mellan Milano och Stockholm. De tog mig från punkt A till B. Som någon annan skrev innan så är det ett statligt bolag som var i rejäl gungning förra året och är säkert inte "stabilt" än och som med de flesta statliga bolag som får pengar ändå så var inte servicen på topp precis. jag var tvungen av olika skäl att åka med dem då, tyvärr. Men är man inte så kräsen så kommer du förhoppningsvis fram


Tja! Vet du om de serverar mat/alkohol på sina flygningar?
#17 2006-03-12, 18:02
zach
Ursprungligen postat av bricce
Tja! Vet du om de serverar mat/alkohol på sina flygningar?


Det gjorde dom sist jag flög med dom, för kanske ett år sen. Har fö bara gott att säga om dom, framförallt för att de bjöd friskt med just öl...

Men det finns väl nån slags anti-alitalia sida, någon som hört det med?
#18 2006-03-12, 23:13
capibara
Jag har flugit Alitalia till Milano och sedan till Wien. Först en mysig MD80 som var tyst och härligt mörkgrön sedan en liten och assnygg Embearer jet. Alla tider hölls och maten var ok, inget att klaga på nånstans.

Däremot fick man inte fotografera ombord och Malpensa är inte så fin som man skulle önska sig. Alitalia tappar en hel del bagage, så vi hade endast små ryggsäckar med oss på resan. De ansvarar inte för passagerarna ifall man missar några anslutningar eller liknande, inte ens vid byte inom Alitalia.

Bolaget har bland de billigaste resorna till en del länder i europa plus NY, Buenos Aires mfl. På alla intercontinentala flygningar används moderna plan (777), inom europa används min favorit, MD80.

Tydligen är många av deras piloter fd. stridspiloter inom den italienska armén, jag vet inte om det är en skröna. Våra piloter hade iaf. vattenkammat hår och solisar kl6 på morgonen då det var mörkt nere på marken, värsta Top Gun stilen.

Jag skulle lätt flyga med dem igen, iaf. om jag någon gång ska till Sydamerika, annars är deras hub (Malpenza) lite offside om man ska typ till London eller NY.
#19 2006-03-13, 14:03
Cryotank
Ursprungligen postat av bricce
Tja! Vet du om de serverar mat/alkohol på sina flygningar?


Jag flög ju faktiskt med dem, åkte med dem tre gånger tror jag, så jag är medveten om vad som fanns och inte på flygningarna. Jag bara uttryckte min åsikt om hur jag upplevde dem. Andra har kanske andra upplevelser och uttrycker dem också här. Nu var ju inte alkohol en prioritet för mig när det gäller flygningen utan andra saker... Men har man möjlighet att dricka och tycker det är trevligt är det ju bra att man har tillgång till alkohol.
#20 2006-03-13, 14:48
bricce
Ursprungligen postat av capibara
Jag har flugit Alitalia till Milano och sedan till Wien. Först en mysig MD80 som var tyst och härligt mörkgrön sedan en liten och assnygg Embearer jet. Alla tider hölls och maten var ok, inget att klaga på nånstans.

Däremot fick man inte fotografera ombord och Malpensa är inte så fin som man skulle önska sig. Alitalia tappar en hel del bagage, så vi hade endast små ryggsäckar med oss på resan. De ansvarar inte för passagerarna ifall man missar några anslutningar eller liknande, inte ens vid byte inom Alitalia.

Bolaget har bland de billigaste resorna till en del länder i europa plus NY, Buenos Aires mfl. På alla intercontinentala flygningar används moderna plan (777), inom europa används min favorit, MD80.

Tydligen är många av deras piloter fd. stridspiloter inom den italienska armén, jag vet inte om det är en skröna. Våra piloter hade iaf. vattenkammat hår och solisar kl6 på morgonen då det var mörkt nere på marken, värsta Top Gun stilen.

Jag skulle lätt flyga med dem igen, iaf. om jag någon gång ska till Sydamerika, annars är deras hub (Malpenza) lite offside om man ska typ till London eller NY.

Om de inte tar ansvar för passagerarna då gäller det att ha en bra försäkring då.
#21 2006-03-13, 16:19
Stained
Ursprungligen postat av capibara

Bolaget har bland de billigaste resorna till en del länder i europa plus NY, Buenos Aires mfl. På alla intercontinentala flygningar används moderna plan (777), inom europa används min favorit, MD-80.


Härligt att det finns någon som uppskattar gamla DC-9 familjen! Man hör mest skit om de, personligen tycker jag att de tysta och trevliga flygplan. Alitalia och SAS är väl de största operatörerna i Europa av dessa maskiner tror jag.

För övrigt tillverkas det sista planet någonsin i den serien just nu. Bild på den sista Boeing 717 här: http://www.airliners.net/open.file/0995788/L/

Lite OT, men är det någon som har koll på om Northwest är de enda som fortfarande flyger riktiga DC-9'or i västvärlden?
#22 2006-03-13, 18:30
Stålfarfar
Ursprungligen postat av Stained
Härligt att det finns någon som uppskattar gamla DC-9 familjen! Man hör mest skit om de, personligen tycker jag att de tysta och trevliga flygplan. Alitalia och SAS är väl de största operatörerna i Europa av dessa maskiner tror jag.

För övrigt tillverkas det sista planet någonsin i den serien just nu. Bild på den sista Boeing 717 här: http://www.airliners.net/open.file/0995788/L/

Lite OT, men är det någon som har koll på om Northwest är de enda som fortfarande flyger riktiga DC-9'or i västvärlden?


OT-festival:

SAS ämnar behålla MD-80 till 2010 men antalet minskar snabbt nu. Passa på! Jag kommer sakna MD-80 när det är över, den är bekvämast i hela flottan.

Aerocalifornia från Mexiko är en stor DC-9-operatör liksom några bolag i Afrika. UM Air från Ukraina har några gamla Finnair-exemplar varav ett tydligen landade på Arlanda idag.

B717/MD-95 är numera historia, den sista byggdes i februari och därmed stängdes även fabriken i Long Beach efter 65 års flygplanbyggande av Douglas, McDonnell Douglas och Boeing.
#23 2011-09-14, 02:12
HordeZla
Varför flyger inte Alitalia till Skandinavien?
#24 2013-10-09, 17:40
lottobarn