Sveriges avlägsnaste väg/plats?

#13 2019-08-20, 08:14
Limma skinkbit
Ursprungligen postat av kraftfoder
Finns/fanns en del så kallade "kraftverksbyar" på 50-60-talet när man fixade vattenkraften. Riktiga samhällen, med postkontor, skolor, "Konsum", polisstation och en massa "villor" folk bodde i, upp i runda slängar tio års tid. Totalt övergivna idag, och antagligen "bortruttnade" idag, då dessa som sagt blev övergivna och lämnade för fäfot.


Harsprånget och Porjus har jag hört talas om. Porjus blev kvar medan Harsprånget monterades ner och övergavs.
#14 2019-08-20, 08:17
Limma skinkbit
Ursprungligen postat av HobbyGW
För ett antal år sedan läste jag om en väg någonstans i norrland som inte är ihopkopplad med vägnätet. några kilometer asfalt som går till några gamla hus (om jag minns rätt) och stod även en del övergivna bilar där, men går inte att komma någonstans.

Försöker hitta info om den, men lyckas inte med mina sökningar.


Kan det vara trakterna kring Laimoloukta norr om Torneträsk du tänker på?
#15 2019-08-20, 09:29
gammeljohan
Ursprungligen postat av MosterIBoras
Torhamn utanför Carlskrona.


#16 2019-08-20, 11:03
biomatec
Bredtjälen och Yxskafttjälen i norra Jämtland är rätt öde, har bott mer folk där förr. Ligger norr om Häggenås. Var upp på ett uttjänt bevakningstorn i Yxskafttjälen som gav fin utsikt över 4-5 olika småfjäll som Åröskutan, Anarisfjällen och Skäckerfjällen.
#17 2019-08-20, 11:26
HobbyGW
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Kan det vara trakterna kring Laimoloukta norr om Torneträsk du tänker på?


TACK!

https://www.dalademokraten.se/artikel/pa-norra-sidan-tornetrask
https://www.andersalm.se/solitaryroad-lflt

Två mil väg som byggdes på 50-talet och inte är ihopkopplat med resten av vägnätet. Kopplar endast ihop ett antal byar som det fortfarande bor folk i.
#18 2019-09-19, 12:14
Ny.Deodorant
Ursprungligen postat av kraftfoder
Finns/fanns en del så kallade "kraftverksbyar" på 50-60-talet när man fixade vattenkraften. Riktiga samhällen, med postkontor, skolor, "Konsum", polisstation och en massa "villor" folk bodde i, upp i runda slängar tio års tid. Totalt övergivna idag, och antagligen "bortruttnade" idag, då dessa som sagt blev övergivna och lämnade för fäfot.
!


Alla sådana "tillfälliga" samhällen finns inte ens kvar som rester. Harsprånget var inte bara en kraftverksdamm i Luleälven in gång i tiden. Det statliga bolaget tog dock ansvar där och monterade nästan ner alls så om man viker av från vägen där så finns det främst skyltar och lite markering i marken var Folkets hus m m stod.

"1945-1952 uppfördes den nyare delen halvannan kilometer norrut; ett provisoriskt samhälle för större delen av arbetsstyrkan som, som mest, kom att bestå av 1 100 man. I Harsprångets samhälle fanns sjukstuga, två skolor, två affärer, tidningskiosk, brandstation, badhus, restaurant, matsal för 600 personer och en kyrka, som mest bodde 2 000 personer i samhället"

https://sv.wikipedia.org/wiki/Harspr%C3%A5nget

Jag håller med tipsen om att undvika omgivningen av större vägar men man bör även ta hänsyn till att inlandsbanan och vandringsleder i mer äkta fjällområden ger ökad påverkan av civilisationen.
Några av de mest öde platser jag hittat har varit i gränsmarker mellan olika landskap. Detta fungerar även ställvis söder om Dalälven.