Ursprungligen postat av constant
Jo fast det var lite av ett undantag och det handlade inte om lite regn och dåligt väder.
Det var i månadsskiftet oktober-november förra året som sällskapet från Stockholm skulle resa till Bangkok och Bhutan. Resan skulle avslutas med en solsemester. De bad Select Travel välja resmål, utan krav på pris eller område, och valet föll på ön Koh Samui på Thailands östsida.
/.../
Vad man inte visste var att ön sedan över en vecka var hårt drabbad av monsunregn. Enligt anmälan var gatorna översvämmade och butikerna barrikaderade med sandsäckar. Ressällskapet ringde arrangören och meddelade att man tänkte ta sig till Bangkok. De fick då en voucher för uppehälle där.
/.../
Men tre av semesterdagarna hade redan förstörts, Dessutom var hotellet i Bangkok inte av samma prisklass som det på Koh Samui och det skulle krävas extra transfer. Select Travel erbjöd en ersättning i form av presentkort på 8500 kronor. För lite, tyckte resenärerna och anmälde till allmänna reklamationsnämnden,
/.../
ARN valde dock att gå på anmälarens linje och skriver i sin bedömning att bolaget utifrån sin erfarenhet som researrangör borde varit medvetna om väderförhållandena.
/.../
Select Travel säljer inte charterresor, utan skräddarsyr resor ur sitt utbud för sina kunder.
https://www.svd.se/daligt-vader-pa-semestern-gav-skadestand
Att bara läsa rubriker från massmedia är inte bra.