Du får INTE fälla ryggstödet bakåt när du flyger (Utom när alla på planet vill sova)

#37 2019-11-02, 10:10
S.O.Stolp
Ursprungligen postat av MagisterBister
Det finns nån mackapär som man ska fästa på stolen framför, och då hindrar man den från att fällas, ungefär som att hålla emot med knät fast mer permanent.

Jag har aldrig sett anordningen men har hört talas om att den gett upphov till en del bråk.
Visst gör det det.

Knee Defender blockerar stolen framför att fällas bakåt.

Review
#38 2019-11-02, 10:18
Trollfeeder
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Visst gör det det.

Knee Defender blockerar stolen framför att fällas bakåt.

Review


Ett utmärkt sätt att bli avslängd från planet.
#39 2019-11-02, 10:21
S.O.Stolp
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Ett utmärkt sätt att bli avslängd från planet.
Med eller utan fallskärm?
#40 2019-11-02, 10:22
Trollfeeder
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Med eller utan fallskärm?


Utan.
#41 2019-11-02, 10:24
bitamin-CE
Ursprungligen postat av heffaheffa
Jag flyger runt 100'000 - 150'000 km varje år och fäller bak mitt säte och vilar/sover oavsett om det är en kort flygning på en timme eller en längre på 15 timmar. Spelar ingen roll om jag är i ekonomi, business eller första klass. De som sitter framför kan göra samma sak, precis som de som sitter bakom mig. Funktionen finns för att användas! Om du sitter bakom min fönsterplats och inte gillar att jag fäller bak mitt säte så är du välkommen att fråga flygvärden om du kan få en annan sittplats. Vad du än gör så gnäll eller gråt inte på mig.

Om man sitter med mat och dryck på det nedfällbara stödet då? Ska du fälla ner allt i mitt knä? Var beredd på en nödlandning
#42 2019-11-02, 10:27
Mentat57
Ursprungligen postat av Johannes.Gothi
Ryggstödet kan fällas bakåt. Många tror att man därför har rätt att göra så. De har fel.

Du undrar varför jag tror att jag kan bestämma vad som är ”rätt”. Jag skriver om vad som är ”rätt” för dem som förstår vad vett och etikett, hänsyn och gott uppförande egentligen är. Etikett är inte regler att lära sig, utan en princip om att sätta andras väl främst.

Du sitter alltså på flygplanet i ekonomiklass. Du skulle vilja luta dig bakåt och ha det mer bekvämt. Du kan bara öka ditt utrymme genom att minska en medmänniskas utrymme. Att breda ut sig är otänkbart för en gentleman (och för en dam med stil).

Men om man frågar först? Nej, en gentleman kan inte försätta andra i den situationen, att de måste säga ja eller nej till att du skall ta mer plats. Salig Magdalena Ribbing skrev visserligen att man kunde fråga och sedan fälla ryggstödet, men det var en av få gånger som hon hade fel.

Ryggstöden skall bara fällas när det är sovtid på en långflygning. Till exempel om man flyger från Europa klockan 7, äter och läser/tittar på film till 11, och sedan somnar när personalen släcker lyset. Då kan alla fälla ryggstödet.

Om du protesterar mot detta och menar att du har betalat biljetten och gör som du vill, visar du att du är en typisk ohövlig svensk som inte begriper vad gott uppförande och etikett är.

Var snäll och dela denna text på sociala medier tills oskicket att fälla ryggstödet bakåt har upphört på alla flygningar. (Utom nattliga långflygningar)

Helt rätt! Att det sedan finns ohyfsade, obildbara, kräk som skiter i sina medpassagerare är en annan sak.
#43 2019-11-02, 10:38
dialektiker
Jag fäller aldrig ner min stol överhuvudtaget, även om jag skulle vara trött, för jag hatar den sittställningen. Jag förstår mig inte på de som gillar nedfälld stol. Det är en fruktansvärd sittställning. Den upprätta är mer sund för ryggen.
#44 2019-11-02, 10:41
Faderlig
Man märker att flashback inte är ett forum som är representativt för befolkningen. Det är väldigt få människor som fäller ner sätena, särskilt utan att fråga först. De flesta förstår nämligen det ohyffsade i det hela.
Men här hittar vi alla "Jag gör vad fan jag vill och skiter i andra"-personligheter som vi älskar att ha runtomkring oss i vardagslivet.
Det är ju ett högst olyckligt folkslag det där.
#45 2019-11-02, 10:42
knazbarnet
Skillnad att fälla ned hela vägen och en liten bit för att för att slippa den stela 90 graders lutningen.

Fäller alltid lite men typ aldrig mycket, bryr mig inte om den framför fäller lite heller.

Om TS menar att man inte bör röra knappen alls är han/hon dumt i huvudet.
#46 2019-11-02, 10:43
Reidji
Ursprungligen postat av pjabas
Det finns fälla ner, och det finns FÄLLA NER.

Ibland frågar personen framför, bara för att man ska få möjlighet att rädda kaffe och mat.
Ninjafällare är de värsta.


Framförallt dom som inte trycker tillräckligt hårt på knappen och börjar studsa med ryggen på ryggstödet för att försöka få ner den, så allt flyger omkring på ditt bord bakom.
#47 2019-11-02, 10:47
bevakasha
Fast vadå?

Idag när flygindustrin är en konkurrensutsatt marknad så försöker bolagen öka marginalerna genom at pressa in fler säten i kabinen, på norwegian kan du tex bara luta sätt bakåt några grader som knappast gör någon skillnad för passageraren bakom.
#48 2019-11-02, 10:52
karldenelfte
Ursprungligen postat av jocw2U8ZNLAS
Ignorerar dem, blir de fysiska så slår jag ut tänderna på dem. Kallas självförsvar. Jag utnyttjar bara en funktion som finns på planet, det är inte riktigt mitt problem.

Sen är du inte lika kaxig när befälhavaren ber dig att inte fälla ner sätet, kanske nödlandar och sen tar polis hand om dig.

Fyfan vad jag hatar feta bakåtlutare. Vill du ha bekvämt så får du väl fan köpa business class.