Läget på flygpriser till Thailand.

#25 2019-12-11, 10:11
george.sthlm
När Norwegian slutar flyga sista mars så kommer priserna gå upp rejält.
Från Arlanda blir det bara Thai kvar som flyger direkt.
#26 2019-12-12, 13:08
beaver_se
Ursprungligen postat av george.sthlm
När Norwegian slutar flyga sista mars så kommer priserna gå upp rejält.
Från Arlanda blir det bara Thai kvar som flyger direkt.

Norwegian har väl alltid minskar på turer under lågsäsong, visst har de sagt denna gången att de skall upphöra men, dividerat lite med resesäljare och de tror att det inte är omöjligt att de återkommer med flygningar till Thailand när resandet ökar till högsäsonger i framtiden.

Såg att nu börjar platserna för att flyga ner i Feb ta slut hos Norwegian, så priserna går väl uppåt.
Själv så har vi köpt en hemresa med sista flyget i Mar för en tid sen, gick på ca 5000 enkel hem.

Etihad Airways har likvärdig resa för runt 7000 men bara 30kg istället för 50kg hos Norwegian (kg är viktiga för Thai som vill ha med sin mat hit till Svedala)...
#27 2019-12-13, 15:51
george.sthlm
Ursprungligen postat av beaver_se
Norwegian har väl alltid minskar på turer under lågsäsong, visst har de sagt denna gången att de skall upphöra men, dividerat lite med resesäljare och de tror att det inte är omöjligt att de återkommer med flygningar till Thailand när resandet ökar till högsäsonger i framtiden.

Såg att nu börjar platserna för att flyga ner i Feb ta slut hos Norwegian, så priserna går väl uppåt.
Själv så har vi köpt en hemresa med sista flyget i Mar för en tid sen, gick på ca 5000 enkel hem.

Etihad Airways har likvärdig resa för runt 7000 men bara 30kg istället för 50kg hos Norwegian (kg är viktiga för Thai som vill ha med sin mat hit till Svedala)...


absolut Norwegian har under low season haft 1 avgång / vecka och 4 under highseason.

denna gång tror jag dom är borta för en lång tid. Både Köpenhamn och Arlanda blir av med
Bangkok + USA. Dom flyttar sina 787 dreamliners till London, Madrid och Paris.
Mycket trist , deras permium produkt med Arlanda-Bangkok tor för 11-12.000 kr har varit oslagbar.
Thai har ju tagit bort sin premium och har bara kvar full business för 25-27.000 och den är inte
prisvärd.
#28 2020-05-12, 13:47
beaver_se
Flygpriserna lär nog skjuta i höjden, iallafall i uppstarten efter covid-19.

Men jag tänker på andra kostnader för flyget, läste att swedavia förlorar 500 miljoner i månaden (tror jag det var). Så vad kostar det för flygplan att landa mm på en flygplats, vad för kostnader har de som man vanligen inte ser... Och varför har inte staten hjälp flyget med att sänka dessa kostnader?

Det är ju inte bara flygbolagen som tjänar på vårt resande, staten tar ju ut en massa miljöskatter mm och flygplatserna har sina avgifter.

Så är det nån här som har koll på siffrorna?
#29 2020-05-12, 14:43
Flashcash
Ursprungligen postat av beaver_se
Flygpriserna lär nog skjuta i höjden, iallafall i uppstarten efter covid-19.

Men jag tänker på andra kostnader för flyget, läste att swedavia förlorar 500 miljoner i månaden (tror jag det var). Så vad kostar det för flygplan att landa mm på en flygplats, vad för kostnader har de som man vanligen inte ser... Och varför har inte staten hjälp flyget med att sänka dessa kostnader?

Det är ju inte bara flygbolagen som tjänar på vårt resande, staten tar ju ut en massa miljöskatter mm och flygplatserna har sina avgifter.

Så är det nån här som har koll på siffrorna?


Har tyvärr inga siffror att komma med men tror stater inte är intresserade av nöjes resor just nu. Dom har ju knappt öppnat upp på hemmaplan. Sedan tror jag att många agendor som spelas ut nu, det är ju rätt uppenbart att våran livsstil inte varit hållbar på många plan och detta är en bra utrensning utan att folket lägger märket till det. Nu är det ju zoom konferenser som gäller och många går över virtuellt i alla dess slag.

Frågan är ju om någon är villig att spendera pengar på en resa du man måste förhålla sig till social distans, munskydd och annat trams.
#30 2020-05-12, 15:10
Klanten11
Det beror nog på hur restriktionerna fortlöper. Ska vartannat, eller vart tredje säte vara tomt så påverkar det så klart priserna.

Tar dom för höga priser så får det konsekvenser, men någonstans så måste dom ta igen förlusterna.

Gissar på att det blir extra saltning för affärsresenärerna med långsiktiga bonusar som återbetalning.
#31 2020-05-12, 18:23
DieTrolle
Ursprungligen postat av beaver_se
Flygpriserna lär nog skjuta i höjden, iallafall i uppstarten efter covid-19.

Men jag tänker på andra kostnader för flyget, läste att swedavia förlorar 500 miljoner i månaden (tror jag det var). Så vad kostar det för flygplan att landa mm på en flygplats, vad för kostnader har de som man vanligen inte ser... Och varför har inte staten hjälp flyget med att sänka dessa kostnader?

Det är ju inte bara flygbolagen som tjänar på vårt resande, staten tar ju ut en massa miljöskatter mm och flygplatserna har sina avgifter.

Så är det nån här som har koll på siffrorna?

Lite olika siffror om landningsavgifter, parkeringsavgifter, passageraravgifter etc (Swedavias) finns i detta dokument
https://www.swedavia.com/globalassets/flygmarknad/airport_charges_and_co...
Man hör mycket om att biljettpriserna kommer gå upp när flyget kommer igång för att utbudet kommer minska. Men efterfrågan kommer väl också att minska betydligt mer än utbudet? Kommer det inte bli en strid på kniven för flygbolag att överleva och om de ska få några passagerare kan de väl inte höja priserna hur som helst?
Ska bli väldigt intressant hur det utvecklar sig och om och när man kan göra sin nästa resa....
#32 2020-05-12, 19:45
Novus4212
Ursprungligen postat av DieTrolle

Man hör mycket om att biljettpriserna kommer gå upp när flyget kommer igång för att utbudet kommer minska. Men efterfrågan kommer väl också att minska betydligt mer än utbudet? Kommer det inte bli en strid på kniven för flygbolag att överleva och om de ska få några passagerare kan de väl inte höja priserna hur som helst?
Ska bli väldigt intressant hur det utvecklar sig och om och när man kan göra sin nästa resa....


Jag tror att det eventuellt kan gå upp i början men flygbolagen kommer snart se en mättnad på hur många som är villiga, eller ens kan, betala höga priser.

Sommaren 2020 är körd. Folk har redan bestämt sig att inte flyga i vilket fall som helst.

Nästa book är vanligtvis julen men om det är extremt höga priser så kommer folk bara säga att "vi väntar tills det blir normala priser igen" och då är nästa högsäsong sommaren 2021 vilket är mer än 12 månader från nu.

Är flygbolagen smarta så kör dom humana priser så att folk inte ser någon anledning till att INTE flyga.

Däremot kan eventuellt tänkas att hotell och liknande är så hungriga på business att deras priser kommer att vara extremt låga vilket gör att eventuella höga flygpriser absorberas och helheten blir human prismässigt.

Det återstår att se.
#33 2020-05-12, 20:31
Klanten11
Hotell priserna i Thailand framöver blir också intressant att följa. Kör dom melontricket så kommer allting att bli dyrare eller minst stanna på samma priser som tidigare. Är dom lite smarta så kör dom lite kampanjer och lockar dit affärsresenärer och penningstarka resenären i början med lite bra uppgraderingar osv, men det återstå att se.
#34 2020-05-12, 22:35
AnOldBeginning
Ursprungligen postat av Klanten11
Hotell priserna i Thailand framöver blir också intressant att följa. Kör dom melontricket så kommer allting att bli dyrare eller minst stanna på samma priser som tidigare. Är dom lite smarta så kör dom lite kampanjer och lockar dit affärsresenärer och penningstarka resenären i början med lite bra uppgraderingar osv, men det återstå att se.

Vad innebär melontricket?
#35 2020-05-13, 13:06
Klanten11
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Vad innebär melontricket?

Det är när alla försöker att tjäna pengar på att sälja exakt likadana produkter på samma marknad typ...

Står ett hotell helt tomt så är det inte helt ovanligt att dom hellre höjer priserna istället för att sänka det. Hoppas att när det öppnar upp igen att dom tänker om, och kommer med många bra "Welcome Back" erbjudanden istället.

Ett bra sätt att få in lite pengar till företaget igen.
#36 2020-05-13, 14:34
beaver_se
Hur fort flygbolagen kan igång och får in pengar måste ju vara lite segt, vi som alltid köpt biljetter 6 månader i förväg och denna gången förlorat pengar på inställd del av resa är ju inte direkt sugen på att köpa tidigt. Det blir nog väldigt nära inpå man köper, man vill ju vara säker på att inte bli blåst igen.