Ursprungligen postat av KafkasKofta
Nu ska jag inte påstå att jag vet hur det fungerar, men ett transitområde på en flygplats är väl inte detsamma som en landsgräns?
Om man tar Kastrup (en flygplats där ankommande och avresande passagerare inte är separerade) som exempel så skulle ett vanligt flyg från Japan parkera vid vad som kallas C-piren. För att som avresande passagerare komma ut dit måste du passera yttre Schengengräns, vilket som svensk i det fallet innebär att man går till en maskin och stoppar in passet. Då har du lämnat Schengenområdet. När man kliver av ett flygplan vid C-piren kommer man direkt ut bland avresande i området utanför Schengengränsen och måste därför passera den yttre Schengengränsen för att komma till ett flyg som går inom Schengenområdet eller för att lämna flygplatsen. I vissa fall, beroende på avreseort, kommer ankommande passagerare att skickas upp en våning för säkerhetskontroll innan de släpps in till övriga passagerare. Där uppe finns även en direkt förbindelse ut ur flygplatsen, via yttre gränskontroll.
Kastrup har bara en terminal och när man går in i flygplatsen från Danmark så passerar man först säkerhetskontroll, sedan kommer man in till den gemensamma avdelningen för flyg inrikes och inom Schengenområdet. Ska man lämna Schengenområdet passerar man sedan, efter eventuell shopping, Schengengränsen. Omvänt ordning i andra riktningen.
Så en resenär som reser in i Schengenområdet där kommer, om personen reser vidare till Sverige, att se ut som en vanlig dansk. Flygplanet och dess passagerare kommer att hanteras som ett vanligt flyg från Danmark, och då gränsen Sverige-Danmark är en så kallad inre gräns är det normalt sett ingen gränskontroll där. Sedan har en del länder, bland annat Sverige, lagar som kräver att flygbolag ibland ska meddela vilka de transporterar in i landet.