Hjälp mig planera bilresa till Italien

#1 2019-12-27, 21:21
Mysch
Hej.

Jag och sambon tänkte köra en bilresa till Norra Italien nästa sommar.

Vi bor i Göteborg och skulle vilja veta bra vägar att köra, hur mycket det te.x kan komma att kosta (hur mycket pengar ska vi röra oss med) osv.

Vi tänkte bila ner till Gardasjön som ligger mellan Milano och Venedig och ta Österiket på vägen upp igen (Salzburg skulle vi vilja åka till)

Har aldrig bilat någonstans utom i Sverige och skulle vilja kolla hur det ser ut när man åker igenom länder som te.x Schweiz och Italien.

Jag har också en Toyota CHR, skulle den klara av att åka vid alperna osv?
Hur dyr är bensinen i övriga Europa?

Har ni tips på ställen man kan utforska på vägen?
All information är välbehövig!
Tack på förhand.
#2 2019-12-27, 21:35
xpqr12345
Ett generellt tips är att ni köper en guidebok som gäller de länder ni kommer att åka genom, så har ni lite att läsa innan resan blir av. De kommer att kunna hjälpa er att planera resan. Det finns säkert många förlag, men jag gillar Lonely Planet.

Utöver det så tycker jag att det finns en sak att diskutera: hur/var vill ni ta er över vattnet mellan Sverige och "kontinenten"? Det finns en del alternativ, med för- och nackdelar:
- färja från Göteborg till Fredriskhavn
- färja från Varberg (tror jag, men är inte säker) till någonstans i Danmark
- bron från Malmö till Köpenhamn
- färja från Trelleborg till Travemünde (Tyskland)
Det kan finnas fler möjligheter, det är något du bör undersöka. Sedan blir det en fråga om tycke och smak (möjligen också pris och praktiska aspekter) vad du väljer.

Ett generellt tips till är att undersöka Youtube, det kan finnas massor med resevideor från länderna du kommer att passera. En nackdel kan dock vara mängden videor....
#3 2019-12-27, 21:35
Hurt-Åke
Det är ju bara att åka. Finns inga problem. Bara kör. Ställ in destinationen på din navigator.

Tips på intressanta ställen att se efter vägen och tips på extra vackra vägrutter förstår jag att du frågar om, men själva körningen är ju bara att köra.

Bensinpriset skiljer inte jättemycket mellan länderna i Nord- och Västeuropa. Åker du via Polen, Tjeckien så blir allting billigare.
#4 2019-12-27, 21:38
La Belva
Kolla upp var det behövs vignette
#5 2019-12-27, 21:42
Mysch
Ursprungligen postat av xpqr12345
Ett generellt tips är att ni köper en guidebok som gäller de länder ni kommer att åka genom, så har ni lite att läsa innan resan blir av. De kommer att kunna hjälpa er att planera resan. Det finns säkert många förlag, men jag gillar Lonely Planet.

Utöver det så tycker jag att det finns en sak att diskutera: hur/var vill ni ta er över vattnet mellan Sverige och "kontinenten"? Det finns en del alternativ, med för- och nackdelar:
- färja från Göteborg till Fredriskhavn
- färja från Varberg (tror jag, men är inte säker) till någonstans i Danmark
- bron från Malmö till Köpenhamn
- färja från Trelleborg till Travemünde (Tyskland)
Det kan finnas fler möjligheter, det är något du bör undersöka. Sedan blir det en fråga om tycke och smak (möjligen också pris och praktiska aspekter) vad du väljer.

Ett generellt tips till är att undersöka Youtube, det kan finnas massor med resevideor från länderna du kommer att passera. En nackdel kan dock vara mängden videor....


Funderar på att ta bron över till Danmark sen färjan mellan Rødby och Puttgarden sen köra vägen mellan Hamburg-Hannover-Frankfurt och sen Luzern i Schweich och sen vidare till Milano/Gardasjön.

Kommer ta ungefär 20 timmar om Google maps visar rätt (sen såklart vet jag att det kommer skilja sig när man väl är ute på vägarna)

Men att skaffa en guidebok är en bra idé
#6 2019-12-27, 21:46
Jonas928
Det beror helt på hur mycket ni orkar köra, och vad ni vill se på vägen.
Saker man vill se ska man ta på vägen ner, när man vänder näsan hem vill man komma hem, så fort som möjligt.
Bensinen kostar typ samma som här hemma. Färjebiljetter kan du googla, men du blir chockad hur dyrt det är.
Om du vill se något på vägen ner, ska du stanna 2 nätter. Annars blir det vara att äta, sova, frukost, sedan åka igen
Nu för tiden är det bäst att boka boende på nätet, innan man åker. Förr kunde man åka in i en by vid 18 tiden, och fråga på den lokala baren, men det fungerar inte lika lätt nu.
Att passera Hamburg kan ta många timmar, om du kommer vid fel tid.
Men mitt tips är att flyga, och ta en hyrbil. Holiday autos är billigast, eftersom de har egna försäkringar.
#7 2019-12-27, 21:50
Mysch
Ursprungligen postat av Jonas928
Det beror helt på hur mycket ni orkar köra, och vad ni vill se på vägen.
Saker man vill se ska man ta på vägen ner, när man vänder näsan hem vill man komma hem, så fort som möjligt.
Bensinen kostar typ samma som här hemma. Färjebiljetter kan du googla, men du blir chockad hur dyrt det är.
Om du vill se något på vägen ner, ska du stanna 2 nätter. Annars blir det vara att äta, sova, frukost, sedan åka igen
Nu för tiden är det bäst att boka boende på nätet, innan man åker. Förr kunde man åka in i en by vid 18 tiden, och fråga på den lokala baren, men det fungerar inte lika lätt nu.
Att passera Hamburg kan ta många timmar, om du kommer vid fel tid.
Men mitt tips är att flyga, och ta en hyrbil. Holiday autos är billigast, eftersom de har egna försäkringar.


Fick tips av en kollega att börja åka från Göteborg mitt i natten och på en vardag så slipper man den värsta trafiken i Tyskland och specifict i Hamburg.

Jag vill helst undvika flyg då vi vill testa på något nytt för oss.
#8 2019-12-27, 21:51
Mysch
Ursprungligen postat av La Belva
Kolla upp var det behövs vignette


Kollade upp, är det något man kan fixa från hemmaplan direkt?
#9 2019-12-27, 21:54
mikaels
Navigator i all ära, köp Ms Europaatlas och Links uns Rechts der Autobahn.
Skippa Schweiz, ska du till Garda kör du via München och Österrike (där du behöver en vignette, motorvägspass, finns på bensinstationen).
Jag har tagit färjan från Göteborg till Kiel, jag har åkte Helsingborg - Helsingör och sen Rödby / Puttgarten, jag har kört via bron i Malmö och sen via Bältbroarna, jag har åkt via Trelleborg till Trawemünde, skulle lätt välja färjan till Kiel.
Håll till höger på Autobahn.
#10 2019-12-27, 21:55
tremade
Ursprungligen postat av Mysch
Funderar på att ta bron över till Danmark sen färjan mellan Rødby och Puttgarden sen köra vägen mellan Hamburg-Hannover-Frankfurt och sen Luzern i Schweich och sen vidare till Milano/Gardasjön.

Kommer ta ungefär 20 timmar om Google maps visar rätt (sen såklart vet jag att det kommer skilja sig när man väl är ute på vägarna)

Men att skaffa en guidebok är en bra idé

Kan bli billigare att ta båten mellan Trelleborg-Rostock eller Trelleborg-Sassnitz än Öresundsbron+Puttgarden-båt.

Vignette behövs i Österrike (9eur för 10 dagar) och Schweiz (36eur för ett år, går inte skaffa mindre). I Italien betalar man separat för olika motorvägssträckor. Rätt dyrt upplevde jag det som i somras.

Åkte över Splügen Pass mellan Italien och Schweiz. Det var fint!
#11 2019-12-27, 22:31
BAB7
Ursprungligen postat av Mysch
Hej.

Jag och sambon tänkte köra en bilresa till Norra Italien nästa sommar.

Vi bor i Göteborg och skulle vilja veta bra vägar att köra, hur mycket det te.x kan komma att kosta (hur mycket pengar ska vi röra oss med) osv.

Vi tänkte bila ner till Gardasjön som ligger mellan Milano och Venedig och ta Österiket på vägen upp igen (Salzburg skulle vi vilja åka till)

Har aldrig bilat någonstans utom i Sverige och skulle vilja kolla hur det ser ut när man åker igenom länder som te.x Schweiz och Italien.

Jag har också en Toyota CHR, skulle den klara av att åka vid alperna osv?
Hur dyr är bensinen i övriga Europa?

Har ni tips på ställen man kan utforska på vägen?
All information är välbehövig!
Tack på förhand.


Ja, jag har kört till Italien flera gånger och troligtvis blir det igen till sommaren.

Snabbaste och bästa vägen är öresundbron - rödby-puttgarden och sedan raka vägen genom Tyskland via Frankfurt till Schweiz, Basel - Bern, Italien - Aosta, Turin.
Sedan är du i stort sett framme.
Övernattning kan med fördel ske i Tyskland på Ibis Budget, bra hotel till bra priser, finns över hela tyskland.

Jag kan mest tala för Italienska rivieran då vi brukar bo där, finns flera ställen att bo på vid sträckan mellan Savona och franska gränsen.
Alassio har fin strand, bra att bada där också, inte så starka strömmar som tex i Menton.
I Pietra Ligure brukar vi bo, man bor bättre i semesterlägenhet, och inte hotel!
Utflyktsmål - Frankrike, med Nice/Menton, Monte Carlo så klart! och hela italienska rivieran med alla de små samhällena etc.

På vägen.
Under juni, juli och augusti får man räkna med mycket trafik, kan ta längre tid än man önskar.. planera därför inte in för långa sträckor per dag.

Bensinpriser.
Undvik att tanka i Danmark, där är bensinen jättedyr med priser upp mot 18 svenska kronor per liter, i somras låg priset stundtals upp mot 18:50 litern! - bara Nederländerna har dyrare bensin!
Även i Italien är det dyrt att tanka, ett bensinpris på 17-17:50 litern är inte ovanligt.
Tyskland/Schweiz har genomsnittliga bensinpriser, ungefär som i Svereige.
I Österrike ska ni tanka, där är det är lägre priser!

Miljözoner och vägavgifter:
De flesta tyska städer har miljözoner, där är det krav på miljömärke, utan godkänt märke får du inte köra in i staden, risk för böter!
Men eftersom du kör en toyota chr är det inga problem, den är berättigad ett grönt märke vilket ger fri infart till alla tyska städer.
Märket kan köpa på Dekra i Sverige, kostar 200 kronor, märket fäster du på vindrutans insida, på passagerarsidan! Märket gäller sedan hela bilens livslängd, så låt det sitta kvar!
Mycket dolda fartkameror, även på Autobahn, var uppmärksam på det.

Schweiz har motorvägsavgifter, du måste alltså köpa ett motorvägmärke en sk. Vignette, kostar några hundralappar och gäller året ut.
Håll hastigheten i Schweiz! max 120 på motorväg, mycket kontroller och höga böter.

Även i Österrike måste köpa en motorvägs-vignette, kostar någon hundralapp för en kortare period/turist-tariff.
Glöm inte att köpa märket INNAN! ni kör in på österrikisk motorväg, ASFINAG är nitiska i sina kontroller, även direkt efter gränsen, höga böter!
- Håll hastgheten på Inntalautobahn (max 100 km/h) mycket höga böter där pga av miljöskydd!!

Även Italien har motorvägsavgifter, baserad på körd sträcka, du betalar i betalstationer på motorvägen, tänk på att ha kontanter, det är inte alla stationer som tar kort!
Var extra uppmärksam på förbudszoner i städer: "Zona a traffico limitato", det kan både vara miljözoner och lokala förbud för fordonstrafik, kameror fotar regplåten och böter kommer sendan i din brevlåda, kan handla om flera tusen kronor, så var mycket uppmärkam på dessa skyltar!
Ha också allmän skärpt uppmärksamhet vid körning i Italien, körkulturen i italien kan upplevas som aggressiv och jobbig, men man vänjer sig snabbt.
#12 2019-12-28, 13:16
Limma skinkbit
Ett par generella tips gällande Tyskland och bilkörning i allmänhet:
- På söndagar är tung trafik förbjuden. Det innebär att trafiken går snabbare på Autobahn än övriga dagar. Och lastbilstrafiken kan verkligen korka igen vägarna och sänka medelhastigheten på ett högst irriterande sätt... Samtidigt kan rastplatserna vara fulla av långtradare så var beredd på att "första bästa rastplats" knappt går att parkera på. Så vänta inte in i det sista att tanka/äta/rasta.

- Trafiken på de östliga motorvägarna är något glesare än på de västliga. Dessa vägar är också nyare. Men skillnaderna har nog utjämnats en hel del på senare år.

- Fartskillnaderna mellan filerna på Autobahn kan vara mycket stora. Håll koll i backspegeln vid omkörningar och gasa på ordentligt. Ligg inte och "såsa" i mittenfilen som en typisk svensk. Var beredd på att panikbromsa för stillastående köer, främst vid vägarbeten och påfarter vid stora städer. Använd gärna en en bra GPS-app som varnar för köer. (Och tänk på att Schweiz är utanför EU, ingen fri roaming).

Och slutligen, släpp all prestige. Bli inte förbannad när andra gör fel. Inse att långfärdsbussarna beter sig som svin och skiter i om vänsterfilen är ledig eller ej när de kör om. Gäller även lastbilar men i något mindre omfattning. De kan också behöva göra, till synes meningslösa filbyten pga avfarter, vägarbeten, olyckor eller annat som de upptäcker före dig. Inse också att blink med helljuset eller tuta inte nödvändigtvis betyder att den andra föraren tycker att du är en idiot. Försök alltid att underlätta för medtrafikanterna. Var tacksam när andra underlättar för dig och glöm och gå vidare de gånger andra inte beter sig exemplariskt i trafiken.