Flyga inrikes - går det eller inte?

#13 2020-05-04, 17:43
Powerless1
Ursprungligen postat av Neksnor
Det finns ett litet utbud. Förutom den upphandlade trafiken som Amapola kör så kör SAS en gång om dagen till Kiruna, Luleå, Umeå och Visby från Arlanda. De planerar även att flyga Landvetter - Arlanda, vet inte om de redan har börjat. Räkna inte med låga priser, Stockholm - Luleå på tisdag kostar, enkel resa, 3000 kr.
De flesta flygplatser verkar nåbara, men man kanske får byta flera gånger, även utomlands, och har man otur blir det övernattning mellan varje flight. När KLM var ensamma att flyga till Göteborg behövde man byta och övernatta i Amsterdam för att flyga Göteborg - Stockholm.
Och det är nog lämpligt att kolla vilka coronaregler som gäller i samtliga länder man planerar att landa i.
Dessutom annan upphandlad trafik till Norrland, som följer den ursprungliga upphandlingen.
#14 2020-05-04, 19:39
bokstavochsiffra1
Ursprungligen postat av Powerless1
Dessutom annan upphandlad trafik till Norrland, som följer den ursprungliga upphandlingen.


Hur menar du?
#15 2020-05-05, 08:19
DjPutte
Ursprungligen postat av Powerless1
Dessutom annan upphandlad trafik till Norrland, som följer den ursprungliga upphandlingen.

Hur menar du nu??

SAS gjorde upp med Amapola om att flyga på Norr tex Luleå - Umeå - Kiruna för säga ngr städer, Amapola flyger mot Visby och andra ställen var SAS anser icke lönsamma linjer i dagsläget!
#16 2020-05-05, 10:46
DieTrolle
Ursprungligen postat av DjPutte
Hur menar du nu??

SAS gjorde upp med Amapola om att flyga på Norr tex Luleå - Umeå - Kiruna för säga ngr städer, Amapola flyger mot Visby och andra ställen var SAS anser icke lönsamma linjer i dagsläget!

Jag tror inte Amapola och SAS har gjort upp om något av detta.
Vad Powerless1 förmodligen menar är att upphandlingen av Trafikverket som gäller för perioden 2019 - 2023 (tror jag det var) fortfarande gäller. I denna upphandling är det tre bolag (varav Amapola är den som fick de flesta linjerna) som trafikerar ett antal mindre flygplatser. Sedan var det en ny upphandling för någon månad sedan som regeringen bad Trafikverket göra så att ett antal städer främst i norr (även Visby ingick) inte skulle stå utan kommunikationer. I denna upphandling var även Kiruna, Luleå och Umeå med. Men när SAS meddelade att de skulle trafikera dessa flygplatser så togs dessa bort från upphandlingen. Den nya upphandlingen gäller månadsvis och skulle nu något annat bolag få för sig att börja flyga kommersiellt till t ex Visby så upphör avtalet på den sträckan.
#17 2020-05-05, 11:35
Powerless1
Ursprungligen postat av DjPutte
Hur menar du nu??

SAS gjorde upp med Amapola om att flyga på Norr tex Luleå - Umeå - Kiruna för säga ngr städer, Amapola flyger mot Visby och andra ställen var SAS anser icke lönsamma linjer i dagsläget!
Sveg har haft två avgångar varje vardag trots krisen. Ingen annan destination har haft samma regularitet.
#18 2020-05-05, 18:02
bokstavochsiffra1
För att klargöra

På Norwegians och SAS hemsida går flera flighter per dag till vissa destinationer inrikes. Dessa kan man boka och betala för.

Kollar man den aktuella flygplatsen på Swedavias hemsida så gäller något helt annat.

Vilket gäller?
#19 2020-05-06, 13:50
DieTrolle
Ursprungligen postat av bokstavochsiffra1
För att klargöra

På Norwegians och SAS hemsida går flera flighter per dag till vissa destinationer inrikes. Dessa kan man boka och betala för.

Kollar man den aktuella flygplatsen på Swedavias hemsida så gäller något helt annat.

Vilket gäller?

Jag tror att de flesta som läst din fråga fick intrycket av att din fråga gällde i närtid, d v s de närmsta dagarna eller veckan. Vilket tidsspann är det du egentligen funderar över och sitter och kollar efter biljetter på?
#20 2020-05-06, 18:13
bokstavochsiffra1
Ursprungligen postat av DieTrolle
Jag tror att de flesta som läst din fråga fick intrycket av att din fråga gällde i närtid, d v s de närmsta dagarna eller veckan. Vilket tidsspann är det du egentligen funderar över och sitter och kollar efter biljetter på?


Juni månad.
#21 2020-05-07, 07:21
Ursprungligen postat av bokstavochsiffra1
Juni månad.

Ett normalt flygbolag hinner gå i konkurs minst två gånger innan juni om du har "tur". Men de försöker givetvis tjäna pengar och säljer därför biljetter till de flyg de nu planerar att köra.
#22 2020-05-07, 08:43
bokstavochsiffra1
Ursprungligen postat av Neksnor
Ett normalt flygbolag hinner gå i konkurs minst två gånger innan juni om du har "tur". Men de försöker givetvis tjäna pengar och säljer därför biljetter till de flyg de nu planerar att köra.


Norwegian fick ju nya ägare i måndags, och på ett ögonblick var alla resor i början av juni slutsålda. När jag kikade i söndags var de tillgängliga, och runt kl 10.00 i måndags så var allt borta.

Men hur är det med SAS, kommer de också bli uppköpta?
#23 2020-05-11, 19:01
bokstavochsiffra1
Ska man släppa försöka planera inrikesflygresor framgent?
#24 2020-05-11, 22:05
george.sthlm
Ursprungligen postat av bokstavochsiffra1
För att klargöra

På Norwegians och SAS hemsida går flera flighter per dag till vissa destinationer inrikes. Dessa kan man boka och betala för.

Kollar man den aktuella flygplatsen på Swedavias hemsida så gäller något helt annat.

Vilket gäller?


bara för att sas sätter upp flighter betyder inte att det kommer gå något flyg.
tex påskhelgen visby-arlanda så hade sas ett 20 tal flighter som gick att boka.
en vecka innan påsk var alla inställda.