Inga pengar från tui, vad göra?

#1 2020-05-05, 10:41
aki04
Tja

Som många andra så va vi tvungna att avboka resan till Grekland i slutet av maj, vilket vi gjorde dvs följde ud*s råd. Nu är det så att vi avbokat för över en månad sen och inte sett pengarna än, och efter att man frågat dem runt 10 ggr så är svaret samma dvs oklart när mengaran kommer eftersom det görs manuellt vilket alla vet är skit snack.

Dom har mitt konto så det är väl bara o överföra tillbaka som jag gjorde dagen jag betalade dem. Har även en resa planerat hos dem i december men är riktigt sugen på att avboka och ta smällen på handpenningen för principen skull. Vad tror ni man kan göra i frågan för att få pengarna tillbaka? Tänker dom inte att folk kommer börja resa igen och att dom skadat sitt rykte på detta sätt? Tänker dom verkligen så kortsiktigt? Riktigt besviken faktiskt
#2 2020-05-05, 10:42
Trollfeeder
Ursprungligen postat av aki04
Tja

Som många andra så va vi tvungna att avboka resan till Grekland i slutet av maj, vilket vi gjorde dvs följde ud*s råd. Nu är det så att vi avbokat för över en månad sen och inte sett pengarna än, och efter att man frågat dem runt 10 ggr så är svaret samma dvs oklart när mengaran kommer eftersom det görs manuellt vilket alla vet är skit snack.

Dom har mitt konto så det är väl bara o överföra tillbaka som jag gjorde dagen jag betalade dem. Har även en resa planerat hos dem i december men är riktigt sugen på att avboka och ta smällen på handpenningen för principen skull. Vad tror ni man kan göra i frågan för att få pengarna tillbaka? Tänker dom inte att folk kommer börja resa igen och att dom skadat sitt rykte på detta sätt? Tänker dom verkligen så kortsiktigt? Riktigt besviken faktiskt


Det är inte så bara. Någon måste ju godkänna överföringen. Däremot kan det vara så att dom använder det som ursäkt för att dom helt enkelt inte har pengarna till att göra det just nu.
#3 2020-05-05, 10:59
EckiEcki
Ursprungligen postat av aki04
Vad tror ni man kan göra i frågan för att få pengarna tillbaka?


Skicka inkasso på dem, vilket de kommer att bestrida. Då får du stämma dem för dina egna pengar, vilket du inte har råd med, vilket de vet.

Så,mdet enda du i praktiken kan göra är att vänta och hoppas att de inte kursar under tiden.
#4 2020-05-05, 11:05
e7andy
Man kan ju bara spekulera, men det kan ju vara så att deras ekonomi är så usel nu att om de skulle betala tillbaka alla avbokade resor så går de i konkurs. De kanske inte ens har några pengar att betala tillbaka med så konkursen hänger över dem.

Det diskuteras i Europa om att ändra återbetalningskravet till att istället ge en voucher eller dylikt. Då skjuter de problemet framför sig till när de förhoppningsvis börjat få igång verksamheten igen och pengar börjar att rulla in.
Om jag hade varit Tui så hade jag väntat och sett vad som kommer från den debatten. Bättre att förhala allt och överleva ett tag till.

Som liten enskild konsument finns det inte mycket man kan göra förutom att tjata på dem. Du är ju inte ensam om att sitta i den här situationen och de flesta förstår att det är ett väldigt speciellt läge där mycket oklart.
#5 2020-05-05, 11:15
kimdah2002
Ursprungligen postat av aki04
Tja

Som många andra så va vi tvungna att avboka resan till Grekland i slutet av maj, vilket vi gjorde dvs följde ud*s råd. Nu är det så att vi avbokat för över en månad sen och inte sett pengarna än, och efter att man frågat dem runt 10 ggr så är svaret samma dvs oklart när mengaran kommer eftersom det görs manuellt vilket alla vet är skit snack.

Dom har mitt konto så det är väl bara o överföra tillbaka som jag gjorde dagen jag betalade dem. Har även en resa planerat hos dem i december men är riktigt sugen på att avboka och ta smällen på handpenningen för principen skull. Vad tror ni man kan göra i frågan för att få pengarna tillbaka? Tänker dom inte att folk kommer börja resa igen och att dom skadat sitt rykte på detta sätt? Tänker dom verkligen så kortsiktigt? Riktigt besviken faktiskt

Har du betalt resan med ditt kreditkort så reklamerar du köpet till ditt kreditkortsbolag och så tar dom kontakt med TUI och frågar varför dom inte återbetalt pengarna. Typ VISA har lite mer muskler än en enskild konsument. Kan inte TUI betala tillbaka får du pengarna återbetalda av ditt kreditkortsbolag.
#6 2020-05-05, 11:31
Gabriel Knight
Här är orsaken till att ingen får några pengar av resebolagen:
Den här gubben är det som verkar ha bestämt det och som folk ska vara arga på och polisanmäla eftersom det hela i grunden är ett lagbrott.
Göran Grell borde få kompanistryk för sin uppmaning att inga pengar ska återbetalas :angry:
https://www.rt-forum.se/article/view/712366/grell_betala_inte_tillbaka
I det senaste kundbrevet från resegrossisten RK Travel Group i Göteborg går vd: Göran Grell ut med handfasta råd för alla researrangörer som vill överleva coronakrisen. Ett av de centrala råden är att inte betala tillbaka kunderna för de inställda resorna – inga resor kan genomföras nu vilket innebär att 100 procent av alla bokade resor inte kommer att bli av. I alla fall inte inom de närmaste månaderna.
Så skriver Göran Grell i sitt utskick till sina kunder:
”Betala INTE ut några kontanta medel till resenärer som kräver återbetalning.”
#7 2020-05-05, 11:37
Sook
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Här är orsaken till att ingen får några pengar av resebolagen:
Den här gubben är det som verkar ha bestämt det och som folk ska vara arga på och polisanmäla eftersom det hela i grunden är ett lagbrott.
Göran Grell borde få kompanistryk för sin uppmaning att inga pengar ska återbetalas :angry:
https://www.rt-forum.se/article/view/712366/grell_betala_inte_tillbaka

Jag förstår att folk är sura. Har själv en kompis som väntar på pengar. Men grejen är att det är bättre att vänta istället för att tvinga bolagen i konkurs. Det tjänar ingen på.
#8 2020-05-05, 13:02
De flesta har väl en eller ett par resor som kommer att brinna inne. Utan att ha någon insyn så verkar det ganska osannolikt att både TUI och Ving överlever det här, att de skulle betala ut kontanter i det här osäkra läget känns osannolikt.

Betala inte in några fler betalningar på resan i december. Sannolikheten att det kommer gå att flyga utanför Europa redan då känns osannolikt.
#9 2020-05-05, 13:28
bithax
Fick följande råd i en annan tråd:
1. Skicka ett formellt kravbrev med uppmaning om ett datum 1 månad framåt i tiden, där du vill ha betalt.
2. Ta ärendet till ARN
3. Om de fortfarande inte betalar efter utslag his ARN, ansök om betalningsföreläggande hos kronofogden. Kostnaden för KFM kan du inkludera i ditt ärende.
#10 2020-05-05, 13:54
Henrikss
Det tog 6 veckor för Ving att betala tillbaka mina.
Du får vänta helt enkelt, men du kommer få dom.
#11 2020-05-05, 15:23
DjPutte
Dem betalar ut så snabbt dem bara kan resebolagen kan gissa det ligger x antal för e din som är under behandling, Det handlar inte om små summor som ska ut så jag gissar lite dem betar av land för land bokningarna för att få någon kontroll kring just hur lång dem hunnit!

Sedan TUI Group är stora aktörer i Tyskland som äger TUI i Sverige så jag ser ingen oro där inte, Sak samma med VING där Petter Stordalen är ägare så dem 2st är jag inte orolig att konka men Apollo kan jag gissa mig har det tuffare än de 2st andra!
#12 2020-05-05, 18:07
ratanax2
När fan skall folk förstå att hela charterbranchen är ett enda stort SCAM