Birka Cruises läggs ned!

#13 2020-07-03, 12:46
MmGox
Har inte åkt med dem men har hört att de är fräschare än alla andra i branchen. Så det är väll synd antar jag.
#14 2020-07-03, 13:29
Vit-Brandbil
Vad kommer hända med alla dessa båtar som kommer bli över. Även de större kryssningsföretagen måste gå dåligt då allt resande är mer eller mindre nerlagt.
Kanske vi äntligen kan få våra migrationsboenden på en båt som de testade i Härnösand med otroligt bra resultat
#15 2020-07-03, 13:43
SirDuke
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Vad kommer hända med alla dessa båtar som kommer bli över. Även de större kryssningsföretagen måste gå dåligt då allt resande är mer eller mindre nerlagt.
Kanske vi äntligen kan få våra migrationsboenden på en båt som de testade i Härnösand med otroligt bra resultat

Båten är ju ny (byggd år 2000 cirka?)
De går definitivt att sälja utomlands, det är vad som brukar hända (till exempel m/s Freja som senare sjönk utanför Santorini)
Flyktingboende blir det nog inte igen får vi hoppas, den förra fakturan tickar väl på fortfarande....
Apropå flyktingbåt så var Birka lite väl "folklig" de sista åren, proppfull med nysvenskar. Jag hade trevliga resor i början av 00-talet, men de senaste resorna behöver jag inte sakna....
#16 2020-07-03, 13:51
Vit-Brandbil
Ursprungligen postat av SirDuke
Båten är ju ny (byggd år 2000 cirka?)
De går definitivt att sälja utomlands, det är vad som brukar hända (till exempel m/s Freja som senare sjönk utanför Santorini)
Flyktingboende blir det nog inte igen får vi hoppas, den förra fakturan tickar väl på fortfarande....
Apropå flyktingbåt så var Birka lite väl "folklig" de sista åren, proppfull med nysvenskar. Jag hade trevliga resor i början av 00-talet, men de senaste resorna behöver jag inte sakna....


Jo det är väl så det brukar bli men risken är att det inte bara är Birka som kommer få lägga ner och istället kommer det finnas lite för många båtar. Ser man på de enorma kryssningsfartygen som byggs nu där folk åker runt hela världen så är dessa båtar inte lika lätta att sälja utomlands då det sällan finns hamnar som ens kan ta emot dessa enorma fartyg. Blir nog lite dyrt att köra kryssningsfartyg mellan öarna i grekiska övärlden eller liknande.

Tallink Silja säger samtidigt upp 300 pers av samma anledning, hur länge kommer de överleva innan de också lägger ner.
#17 2020-07-03, 14:22
heavenorlasvegas
Kryssningsindustrin är ju i alla fall en verkligt intressant fallstudie. Jag är helt säker på att resandet i stort kommer att komma upp på i vart fall något så när normala nivåer relativt snart. Frågan är i vilken utsträckning detta med avstånd och liknande kommer att leva kvar i människors medvetande post-Corona.
Kryssningsindustrin har ju rätt länge dragits med ett rätt taskigt rykte på grund av de stora fartygen förorenar miljön samt att de när de lägger till vid stora turistmetropoler runt om i världen förstör miljön när kryssningsresenärerna bokstavligen väller ut från fartygen.

När resandet kommer igång ordentligt tror jag kanske att resande från punkt a till punkt b så snabbt som möjligt kommer att prioriteras, även de gånger det rör sig om nöjesresande. Och att kryssningsindustrin som ett led av detta kanske kommer att stå inför en mer långvarig nedgång i jämförelse med andra transportmedel.

Beträffande Birka har jag faktiskt aldrig rest med dem. Det är hur som helst tråkigt för personalen.
#18 2020-07-03, 14:23
DjPutte
Båten kommer bli med stor säkerhet kvar i våra farvatten men med ett nytt rederi el att ngn av aktörerna TallinkSilja el Viking Line som köper upp båten, Skulle så ske är det nog sistnämnda som kan göra det pga Ciderella är inte pur färsk och behöver nog en översyn snart igen!

Sedan kan nog RCCL ge sig in på marknaden med den båten och ha STHLM som hemma hamn och göra kryssningar runt i östersjön åter runt, Skulle Brika gjort ett annat koncept än bara trafikerat till 90% bara till Mariehamn utan kört mer runt Östersjön även vintertid hade dem fått lönsamheten att fungera med fartyget!

Att den går utomlands ser jag inte att den gör!
#19 2020-07-03, 14:27
Mullret
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Så trist

Har haft mycket skoj på M/S Birka. Eller M/S Birka Paradise som fartyget hette när det var nytt. Minns även invigningen här i Stockholm med all pompa och ståt.

Undrar vad som händer med fartyget nu?


Migrationsboende kanske?
#20 2020-07-03, 14:37
welcometoreality
Helvete vad jag saknar julbordet på Eckerölinjen, tråkigt värre.
#21 2020-07-03, 14:46
Bolaget har gått knackigt rätt länge så jag är inte förvånad att detta sker.
Tyvärr blev Birka Paradise bara sämre och sämre med varje ombyggnad.
De gjorde ju om det enda som var unikt på båten Sol & Bad avdelningen högst upp där hälften blev någon form av Italienskt lounge Café.
Sen har man nog tappat en hel del dansbandsresenärer också på senare år.
Utbudet för barnen har också blivit bara sämre och sämre..
#22 2020-07-03, 14:59
ArgusOne
Äntligen för Corona med sig något positivt. Fan vad onödigt att åka på en jävla kryssning för att göra detsamma man kunde gjort hemma.
#23 2020-07-03, 15:07
Jon.Holms
Den stora fördelen med Birka var att de avgick/ankom vid Stadsgårdsterminalen, bara ett stenkast från Slussen. Perfekt läge!

Minns även att många samlades ombord på Gustaf af Klint, som låg precis bredvid, för den obligatoriska ölen före avgång. Någon som vet om den fortfarande finns kvar där?
#24 2020-07-03, 15:10
Jon.Holms
Ursprungligen postat av ArgusOne
Äntligen för Corona med sig något positivt. Fan vad onödigt att åka på en jävla kryssning för att göra detsamma man kunde gjort hemma.


Nja, det finns nog inget bättre än att glida fram i stockholms skärgård en vacker sommarkväll. Lite svårt att göra det hemma