Kryssningsindustrin är ju i alla fall en verkligt intressant fallstudie. Jag är helt säker på att resandet i stort kommer att komma upp på i vart fall något så när normala nivåer
relativt snart. Frågan är i vilken utsträckning detta med avstånd och liknande kommer att leva kvar i människors medvetande post-Corona.
Kryssningsindustrin har ju rätt länge dragits med ett rätt taskigt rykte på grund av de stora fartygen förorenar miljön samt att de när de lägger till vid stora turistmetropoler runt om i världen förstör miljön när kryssningsresenärerna bokstavligen väller ut från fartygen.
När resandet kommer igång ordentligt tror jag kanske att resande från punkt a till punkt b så snabbt som möjligt kommer att prioriteras, även de gånger det rör sig om nöjesresande. Och att kryssningsindustrin som ett led av detta kanske kommer att stå inför en mer långvarig nedgång i jämförelse med andra transportmedel.
Beträffande Birka har jag faktiskt aldrig rest med dem. Det är hur som helst tråkigt för personalen.