Ursprungligen postat av Roidbert
I den naiva tron att en svensk resebyrå minsann borde vara pålitligare ringde jag nyss till Sembo för att fråga om de kollar upp så att flygresorna de har ute för försäljning inte har blivit inställda. Blev bemött av ett argt "vi befinner oss i en pandemi så det finns inga garantier!" och luren lades på i örat på mig. Kollade sedan upp recensionerna och de har tydligen blåst många kunder under Coronan. Så ja, verkar som att man måste boka direkt via flygbolagen.
Det problem jag kan se är att man kan nog inte räkna med att få alla sina pengar tillbaka. Om jag t.ex. bokar en resa till Belgien för 2000kr som blir inställd, kan jag väl knappast få tillbaka pengar för flyget från Belgien till Spanien som gick på 1500kr? Men det är nog ändå den bästa lösningen.
Otroligt sent svar från min sida, men alltid värt något.
Det första du bör lära dig gällande resebranschen är att resebyråer inte ansvarar för vad flygbolagen gör med sina flygningar. En resebyrå är endast en förmedlare av flygbolagets resor, det är alltså flygbolagets villkor de följer och ditt avtal är gentemot flygbolaget, inte resebyrån.
För det andra så skulle jag inte använda mig av sembo när det gäller flygresor, lika lite som jag skulle vända mig till flygresor.se eller momondo. (Om jag räknar med att få service). Använd de riktiga resebyråerna. Resia vet jag inte om de finns kvar för tillfället men annars är Ticket de enda pålitliga.
Bokar du en resa med ett flygbolag där det är en biljett, dvs ett bokningsnummer, ska du få tillbaka pengarna för alla flyg om det är så att flygbolaget själva inte kan erbjuda ett likvärdigt alternativ för sin inställda resa.
Flyg tur och retur med mellanlandningar kan alltså var en biljett. Bokar du via skamliga internetsidor och du får ett flyg med norwegian och ett med SAS så är det 100% enkelbiljett du köper och de är inte beroende av varandra, således får du bara pengar tillbaka från exempelvis sas om de ställer in sin flygning, inte norwegian då de levererar sin produkt. Även de större och bra resebyråerna säljer enkelbiljetter, men då står det alltid tydligt eller personen du bokar via informerar om detta.
Skillnaden mellan en bra resebyrå och en dålig på internet är informationen och hjälp vid problem med bokningen.