Hur illa är SAS och vågar man boka med tanke på avbokningar och inställda resor??

#121 2022-05-31, 10:41
burzi
Ursprungligen postat av GigoloEremitus
Undvik SAS.
Har flugit mycket med SAS förr, och varit nöjd. Nu har de tappat det helt. Har nyss genomlidit en försenad flygning inom EU. Ingenting fungerade, varken info i SAS-appen, eller infotavlor på flygplatsen. Motstridig alt. fel info som ändrades hela tiden.
Undvik SAS.



Den kommersiella flygtrafiken håller på att nedmonteras och avvecklas. Vanliga människor ska inte flyga. Alls.

Detta fick vi höra, från hästens mun, senast förra veckan på WEF-mötet i Davos. Det är en del av den globala omställningen för att kunna uppnå de 17 globala målen i Agenda 2030. Det kommer att bli svårare och svårare - såväl ekonomiskt som praktiskt - och slutligen helt omöjligt för en vanlig svensson att resa med flygplan inom kort.

De som ännu inbillar sig att dom ska kunna fira en avkopplande semester på en annan kontinent, denna sommar, kommer att utsättas för mycket stora prövningar och besvikelser. Långt ifrån säkert att resan blir av.

Vi som såg detta komma har naturligtvis inte bokat någon utlandsresa denna sommar, alternativt avbokat de biljetter vi beställt.

För två månader sedan lyckades en bekant familj få tillbaka 16 000 kr genom att avbeställa en Spanienresa, på min inrådan. Idag är dom mig evigt tacksamma då dom upptäckt att pengarna och energin måste läggas på betydligt viktigare saker denna sommar.
#122 2022-05-31, 10:43
idontknowmyself
Ursprungligen postat av SirMacke
Ska till Färöarna i Juli, en resa som jag längtar efter och som blivit inställd flera gånger p.g.a. Corona och annat.

Nu är allt bokat men läser dagligen om att SAS ställer in, bokar om och avbokar till höger och vänster.
Borde man boka om till ett mer seriöst flygbolag?
Skulle SAS avboka eller flytta till annan dag så är det hög risk att hela resan går åt skogen.


Jag tror att de flesta inställningar och ombokningar redan är genomförda i deras planering. Men numera är man lite luttrad som resenär. Känns som att precis allt kan hända.

Lycka till!
#123 2022-05-31, 11:09
Kaffemedaffe
Politikerna vill inte att vanligt folk ska flyga. Det är därför det blir skatt på skatt och sen skatt på skatten för flyget. Påverkar som vanligt inte någon som redan har deg.

Men nu har någon slags gräns nåtts bedömer nog politikerna vad gäller skatter. Så nu har man försvårat på annat sätt.
#124 2022-05-31, 17:43
Tycker att det varierar beroende på typ av segment och konkurrens.

SAS ekonomi i Europa är helt okej, det är ingen som erbjuder en väsentligt bättre produkt. SAS Plus i Europa är betydligt sämre än de flesta konkurrenter som åtminstone blockar mittsäten i Business.

Premium ekonomi på långflygning är väl ungefär som andra bolag. Du lider lite mindre men längtar till andra sidan skynket hela flygningen. Helt okej om du är 2 och slipper mitten.

SAS Business tycker jag bra om, står sig fint i jämförelse med många nära konkurrenter. Som natt och dag sedan vi slapp de lutande sätena. Flög LH både PE och Business till USA för några veckor sedan och det var verkligen inget att hänga i julgranen.

Men sen skiter jag ju i hur högklackade och kortkjolade värdinnorna är, jag flyger inte för att ragga.
#125 2022-05-31, 17:55
Pippipipparpippin
Ursprungligen postat av peter_pung
Inte jag.

Men jag
#126 2022-05-31, 23:45
Dornier
Det är ju det som är grejen annars, att reguljärflyg var mycket mer exklusivt förr, innan lågprisflyget kom igång. Naturligtvis kostade det mer, men var samtidigt mer lyxigt. Det var inte så vanligt att gemene man flög på den tiden. Charterflyg fanns redan på 60-talet annars, men jag vet inte hur standarden var då. Antagligen var det väl lite finare än det billigaste flyget idag.

Ursprungligen postat av Merwinna
"storbystad" var det ingen som sa (och det har nog aldrig varit idealet - kanske på Pan Am...), och högklackat funkar naturligtvis inte när man ska stå och gå på ett vinglande golv hela arbetspasset. Men man kan ju ha fotriktiga pumps med 3-4 cm klack.


Flygvärdinnorna skulle vara representativa, ha språkkunskaper och fick inte bära glasögon (av säkerhetsskäl). Det fanns längdkrav också, de skulle vara mellan 160 och 175 cm långa (för att få plats i pentryt). De skulle vara minst 21 och max 27 år när de påbörjade utbildningen till flygvärdinna. De skulle även vara ogifta när de började (men fick gifta sig under anställningen). Att ha ett annat yrke innan var en merit.

Detta var förr på SAS, enligt P1-programmet (det kanske är annorlunda idag). Det var nog ett drömyrke för tjejer förr, iallfall ansågs det glamouröst som sagt.
#127 2022-06-01, 00:23
Hew18
Ursprungligen postat av d99mlu
Tycker att det varierar beroende på typ av segment och konkurrens.

SAS ekonomi i Europa är helt okej, det är ingen som erbjuder en väsentligt bättre produkt. SAS Plus i Europa är betydligt sämre än de flesta konkurrenter som åtminstone blockar mittsäten i Business.

Premium ekonomi på långflygning är väl ungefär som andra bolag. Du lider lite mindre men längtar till andra sidan skynket hela flygningen. Helt okej om du är 2 och slipper mitten.

SAS Business tycker jag bra om, står sig fint i jämförelse med många nära konkurrenter. Som natt och dag sedan vi slapp de lutande sätena. Flög LH både PE och Business till USA för några veckor sedan och det var verkligen inget att hänga i julgranen.

Men sen skiter jag ju i hur högklackade och kortkjolade värdinnorna är, jag flyger inte för att ragga.


Det gör inte jag heller, men har gärna ögongodis likväl. Sluta vara så undergiven hjärntvättad feminist. Men det kräver ju dock att flygvärdinnorna är attraktiva, annars får de gärna skippa kortkjolar.
#128 2022-06-01, 01:05
Ursprungligen postat av Hew18
Det gör inte jag heller, men har gärna ögongodis likväl. Sluta vara så undergiven hjärntvättad feminist. Men det kräver ju dock att flygvärdinnorna är attraktiva, annars får de gärna skippa kortkjolar.


Du får gärna vara sån som du är.
#129 2022-06-01, 10:42
SirMacke
Tack alla, hade tagit via resebyrå så får inte pengarna åter på SAS-flygningen, men det kan det nog vara värt.
Har bokat med Atlantic Airways dit och hem nu.
#130 2022-06-03, 16:39
OtherBarry
Ursprungligen postat av burzi
Den kommersiella flygtrafiken håller på att nedmonteras och avvecklas. Vanliga människor ska inte flyga. Alls.

Detta fick vi höra, från hästens mun, senast förra veckan på WEF-mötet i Davos. Det är en del av den globala omställningen för att kunna uppnå de 17 globala målen i Agenda 2030. Det kommer att bli svårare och svårare - såväl ekonomiskt som praktiskt - och slutligen helt omöjligt för en vanlig svensson att resa med flygplan inom kort.

De som ännu inbillar sig att dom ska kunna fira en avkopplande semester på en annan kontinent, denna sommar, kommer att utsättas för mycket stora prövningar och besvikelser. Långt ifrån säkert att resan blir av.

Vi som såg detta komma har naturligtvis inte bokat någon utlandsresa denna sommar, alternativt avbokat de biljetter vi beställt.

För två månader sedan lyckades en bekant familj få tillbaka 16 000 kr genom att avbeställa en Spanienresa, på min inrådan. Idag är dom mig evigt tacksamma då dom upptäckt att pengarna och energin måste läggas på betydligt viktigare saker denna sommar.


Du låter som en jävligt kul snubbe att umgås med. Låt dina stackars bekanta ta en skön semester i Spanien.
#131 2022-06-03, 16:47
Masinga
Ursprungligen postat av Hew18
Det gör inte jag heller, men har gärna ögongodis likväl. Sluta vara så undergiven hjärntvättad feminist. Men det kräver ju dock att flygvärdinnorna är attraktiva, annars får de gärna skippa kortkjolar.

Sas har väl bara gamla kärringar, iaf de gånger som jag flugit med dem. Skitbolag, man betalar flera tusen för en biljett och så är de fräcka att ta betalt för en kopp kaffe.
#132 2022-06-15, 08:52
hejhejpadig
Jag har en resa bokad i sommar med SAS men börjar bli orolig nu med strejk och allt strul. Vad händer om det nu skulle bli en strejk?