Toaletterna på Pågatågen duger inte åt personalen - men de ska duga åt resenärerna?

#1 2021-06-25, 17:21
Merwinna
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kRA59Q/bakslag-for-tagpersonalen--b...

Reagerade på den här artikeln, om att personalen på Pågatågen protesterat mot att de inte har tid att besöka speciella personaltoaletter på stationerna. De fick först rätt till pauser som ska räcka för det i förvaltningsrätten, men nu sa kammarrätten nej. Det jag reagerade på var dock detta:

Arbetsgivaren Arriva har hänvisat till att det finns kundtoaletter ombord på tågen samt på flera av stationerna. Men facket menar att de toaletterna inte alltid är så rena utan kan vara en hälsofara.

– Det går ju ibland att använda de offentliga toaletterna, alltså att de är fräscha och känns trevliga att gå på, säger huvudskyddsombudet Ola Brunnström.

– Men vissa tider är det väldigt många som åker, krogtider, då kan det vara extremt tråkiga toaletter. Så jobbar du generellt sett kvällspass kan det vara så att du nästan aldrig kan använda toaletterna.


...men det är alltså tänkt att RESENÄRERNA ska använda dessa smutsiga, ohygieniska, hälsofarliga toaletter? Är det inte för övrigt tågpersonalens JOBB att se till att toaletterna ombord på tåget är rena, hygieniska och säkra ur hälsomässig synpunkt?

Man fick ju ingen lust att resa med Pågatågen av detta, precis!
#2 2021-06-25, 17:30
SittFint
Skillnaden är att personalen inte kan välja att inte vara på tåget, vilket resenärerna kan. Kundtoaletterna används av betydligt fler personer per timme än personaltoaletter. Och det beror ju på tid på dygnet också.

Som det står i artikeln:

Men vissa tider är det väldigt många som åker, krogtider, då kan det vara extremt tråkiga toaletter. Så jobbar du generellt sett kvällspass kan det vara så att du nästan aldrig kan använda toaletterna.
#3 2021-06-25, 17:31
Zaedrews
Jo funderade också på det. Toaletterna är alltså så skitiga att personalen ser det som en hälsofara att gå på dom! Är det inte fan deras ansvar att hålla dom rena sedan ska alltså folk som reser behöva besöka dessa skitiga toaletter. De har ju inga alternativ om nöden kommer på.
#4 2021-06-25, 17:34
SittFint
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo funderade också på det. Toaletterna är alltså så skitiga att personalen ser det som en hälsofara att gå på dom! Är det inte fan deras ansvar att hålla dom rena sedan ska alltså folk som reser behöva besöka dessa skitiga toaletter. De har ju inga alternativ om nöden kommer på.

De i personalen som har klagat här är inte de som städar toaletterna.

Och av naturliga skäl bryr sig facket inte speciellt mycket om vad kunderna tycker. Det ligger inte på deras bord.
#5 2021-06-25, 17:43
Merwinna
Ursprungligen postat av SittFint
Skillnaden är att personalen inte kan välja att inte vara på tåget, vilket resenärerna kan. Kundtoaletterna används av betydligt fler personer per timme än personaltoaletter. Och det beror ju på tid på dygnet också.



Det var väl ett konstigt resonemang?! Personalen kan söka annat jobb. Man kan som privatperson ha ett ärende som gör det nödvändigt att använda tåget. Alla har inte körkort och bil, och dessutom är det något som samhällsmakterna vill avvänja oss ifrån till förmån för tåg, av miljö- och klimatskäl.

Jag fattar inte att detta inte är reglerat i lag? Att det inte kommer in inspekterörer oannonserat, och kontrollerar att tågtoaletterna är säkra för allmänheten? Företaget borde få bot om de inte tillser detta, och till slut få näringsförbud. Faktum är att jag tog för givet att det funkar så.

Ursprungligen postat av SittFint
De i personalen som har klagat här är inte de som städar toaletterna.

Och av naturliga skäl bryr sig facket inte speciellt mycket om vad kunderna tycker. Det ligger inte på deras bord.


Det borde det vara - en värds främsta uppgift är att se till att hans gäster har fräscha toaletter att gå på. Tänk om man åker med små barn t.ex., som absolut inte kan hålla sig! Och då hjälper det alltså inte att säga till personalen, för att de är för fina för att städa toaletten - eller vad? Och om det nu är så, borde de kunna nödstanna tåget en stund extra på närmaste station och kalla in jourstädare från stationen.

Detta måste funka, det är grundläggande!!!

...och angående facket: hur ska deras medlemmar få lön, om inga kunder vill resa med företaget?
#6 2021-06-25, 17:49
KamratBlue
Ursprungligen postat av SittFint
Skillnaden är att personalen inte kan välja att inte vara på tåget, vilket resenärerna kan. Kundtoaletterna används av betydligt fler personer per timme än personaltoaletter. Och det beror ju på tid på dygnet också.
Det där är ju bara bull. Resenärerna måste kanske ta tåget till/från jobbet. Med samma argument som att resenären inte behöver ta tåget behöver inte personalen jobba på tåget. Men det håller ju inte heller. Personalen har dock en toa på sig arbetsplats vilket inte alla andra har.

Polis, brandmän, ambulans-personal, taxi-chaufför, buss-chaufför m.fl. har ju oftast ingen toa i närheten eller ens möjlighet att avbryta när det behövs. Det gäller att inte ha trängande behov med sekunder till utkast.
#7 2021-06-25, 18:05
SittFint
Ursprungligen postat av Merwinna
Det var väl ett konstigt resonemang?! Personalen kan söka annat jobb. Man kan som privatperson ha ett ärende som gör det nödvändigt att använda tåget. Alla har inte körkort och bil, och dessutom är det något som samhällsmakterna vill avvänja oss ifrån till förmån för tåg, av miljö- och klimatskäl.
Kanske var lite klumpigt uttryckt. Det jag ville få sagt är att företag har helt olika ansvar mot personal jämfört med kunder.

Jag fattar inte att detta inte är reglerat i lag? Att det inte kommer in inspekterörer oannonserat, och kontrollerar att tågtoaletterna är säkra för allmänheten? Företaget borde få bot om de inte tillser detta, och till slut få näringsförbud. Faktum är att jag tog för givet att det funkar så.
Skulle bli rätt svårt att få till ett fungerande krogliv om man skulle behöva städa toaletterna en gång i kvarten. Och du skulle ju helt kunna glömma nattrafiken.

Det borde det vara - en värds främsta uppgift är att se till att hans gäster har fräscha toaletter att gå på. Tänk om man åker med små barn t.ex., som absolut inte kan hålla sig! Och då hjälper det alltså inte att säga till personalen, för att de är för fina för att städa toaletten - eller vad? Och om det nu är så, borde de kunna nödstanna tåget en stund extra på närmaste station och kalla in jourstädare från stationen.

Detta måste funka, det är grundläggande!!!
Den personalen är oftast upptagen med andra sysslor. Och det hade inte mottagits speciellt väl med tidsfördröjningar på grund av sådant. Och tänker du dig att det ska sitta en jourstädare beredd på varje station? Hur mycket är du beredd att höja biljettpriserna?

...och angående facket: hur ska deras medlemmar få lön, om inga kunder vill resa med företaget?

Facket jobbar för att deras medlemmar ska få sina rättigheter tillgodosedda. Det är inte en rättighet att företaget du arbetar för ska sträva efter att gå runt.
#8 2021-06-25, 19:18
Merwinna
Ursprungligen postat av SittFint
Kanske var lite klumpigt uttryckt. Det jag ville få sagt är att företag har helt olika ansvar mot personal jämfört med kunder.

Skulle bli rätt svårt att få till ett fungerande krogliv om man skulle behöva städa toaletterna en gång i kvarten. Och du skulle ju helt kunna glömma nattrafiken.

Den personalen är oftast upptagen med andra sysslor. Och det hade inte mottagits speciellt väl med tidsfördröjningar på grund av sådant. Och tänker du dig att det ska sitta en jourstädare beredd på varje station? Hur mycket är du beredd att höja biljettpriserna?


Facket jobbar för att deras medlemmar ska få sina rättigheter tillgodosedda. Det är inte en rättighet att företaget du arbetar för ska sträva efter att gå runt.


Fast det undrar jag, om det stämmer? Jag skulle faktiskt tro att ett företag råkar mer illa ut om en kund förolyckas i något sammanhang, än om en anställd gör det. Exempelvis om en besökare på djurparken blir äten av ett lejon (utan att själv ha brutit mot någon regel såklart), jämfört med om en djurskötare blir det. Eller om gästerna på en restaurang får salmonella, jämfört med om bara kockarna får det när de totat ihop något åt sig själva av rester.
#9 2021-06-25, 19:21
SittFint
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast det undrar jag, om det stämmer? Jag skulle faktiskt tro att ett företag råkar mer illa ut om en kund förolyckas i något sammanhang, än om en anställd gör det. Exempelvis om en besökare på djurparken blir äten av ett lejon (utan att själv ha brutit mot någon regel såklart), jämfört med om en djurskötare blir det. Eller om gästerna på en restaurang får salmonella, jämfört med om bara kockarna får det när de totat ihop något åt sig själva av rester.

Det är olika från fall till fall. Men ett företag har generellt ingen skyldighet att ge kunder möjlighet att gå på toalett, men det ansvaret har en arbetsgivare gentemot sin personal. Det är olika lagrum helt enkelt.
#10 2021-06-25, 19:26
Merwinna
Ursprungligen postat av SittFint
Det är olika från fall till fall. Men ett företag har generellt ingen skyldighet att ge kunder möjlighet att gå på toalett, men det ansvaret har en arbetsgivare gentemot sin personal. Det är olika lagrum helt enkelt.


Restauranger har det i alla fall, och på de flesta tåg finns bistro eller serveringsvagn.
#11 2021-06-25, 19:28
Dockland
Ursprungligen postat av SittFint
Skillnaden är att personalen inte kan välja att inte vara på tåget, vilket resenärerna kan. Kundtoaletterna används av betydligt fler personer per timme än personaltoaletter. Och det beror ju på tid på dygnet också.

Som det står i artikeln:


Detta! Tack
#12 2021-06-25, 19:31
SwizzerNöt
Jag förstår att det är jobbigt för TS när han åkt 4-5 timmar och inte vill gå av.