Ursprungligen postat av Merwinna
Det var väl ett konstigt resonemang?! Personalen kan söka annat jobb. Man kan som privatperson ha ett ärende som gör det nödvändigt att använda tåget. Alla har inte körkort och bil, och dessutom är det något som samhällsmakterna vill avvänja oss ifrån till förmån för tåg, av miljö- och klimatskäl.
Kanske var lite klumpigt uttryckt. Det jag ville få sagt är att företag har helt olika ansvar mot personal jämfört med kunder.
Jag fattar inte att detta inte är reglerat i lag? Att det inte kommer in inspekterörer oannonserat, och kontrollerar att tågtoaletterna är säkra för allmänheten? Företaget borde få bot om de inte tillser detta, och till slut få näringsförbud. Faktum är att jag tog för givet att det funkar så.
Skulle bli rätt svårt att få till ett fungerande krogliv om man skulle behöva städa toaletterna en gång i kvarten. Och du skulle ju helt kunna glömma nattrafiken.
Det borde det vara - en värds främsta uppgift är att se till att hans gäster har fräscha toaletter att gå på. Tänk om man åker med små barn t.ex., som absolut inte kan hålla sig! Och då hjälper det alltså inte att säga till personalen, för att de är för fina för att städa toaletten - eller vad? Och om det nu är så, borde de kunna nödstanna tåget en stund extra på närmaste station och kalla in jourstädare från stationen.
Detta måste funka, det är grundläggande!!!
Den personalen är oftast upptagen med andra sysslor. Och det hade inte mottagits speciellt väl med tidsfördröjningar på grund av sådant. Och tänker du dig att det ska sitta en jourstädare beredd på varje station? Hur mycket är du beredd att höja biljettpriserna?
...och angående facket: hur ska deras medlemmar få lön, om inga kunder vill resa med företaget?
Facket jobbar för att deras medlemmar ska få sina rättigheter tillgodosedda. Det är inte en rättighet att företaget du arbetar för ska sträva efter att gå runt.