Resa till Island och vara vid blåa lagunen geysirs etc.

#13 2021-08-10, 18:40
WhatsGucci
Ursprungligen postat av Fosterland
Ja, det kostar. Minns inte riktigt vad. Det är säkert tio år sen jag var där.

I see.
#14 2021-08-10, 20:03
Kione211
Ursprungligen postat av WhatsGucci
Timmar dagsljus? Men man kan ju ta sig runt med bil där och åka till Lagunen eller?

En tidigare kollega fick resa dit av sin far och åkte dit över jul. Allt som gick att lysa upp med framljusen såg han. Knappt ☀ gick upp.
#15 2021-08-10, 21:33
WhatsGucci
Ursprungligen postat av Kione211
En tidigare kollega fick resa dit av sin far och åkte dit över jul. Allt som gick att lysa upp med framljusen såg han. Knappt ☀ gick upp.

What är det så? Just på vintern eller under hela året?
#16 2021-08-11, 13:01
Limma skinkbit
Ursprungligen postat av WhatsGucci
What är det så? Just på vintern eller under hela året?


Det är mörkt på vintern och ljust på sommaren. Precis som i Sverige. Island ligger strax söder om polcirkeln och har nästan midnattssol vid midsommar.

Blå lagunen är dyrt men bra. Kostar från 6990 ISK vilket motsvarar nästan 500 svenska kronor. Boka i förväg på:
https://www.bluelagoon.com/day-visit/the-blue-lagoon

Antingen hyr man bil och kör själv eller så letar man upp organiserade utflykter. Flera av de populäraste sevärdheterna finns ganska nära Reykjavik i den så kallade Gyllene cirkeln. Bl.a Geysir och Strokkur, vattenfall, Thingvellir och just Blå Lagunen.
Vanliga tvåhjulsdrivna personbilar funkar sommartid till alla dessa ställen. Jeepar och liknande behövs om man ska köra de så kallade F-vägarna i inlandet. På dessa vägar saknas ofta broar över mindre vattendrag. Terrängkörning är strängt förbjuden.
#17 2021-08-12, 22:11
WhatsGucci
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Det är mörkt på vintern och ljust på sommaren. Precis som i Sverige. Island ligger strax söder om polcirkeln och har nästan midnattssol vid midsommar.

Blå lagunen är dyrt men bra. Kostar från 6990 ISK vilket motsvarar nästan 500 svenska kronor. Boka i förväg på:
https://www.bluelagoon.com/day-visit/the-blue-lagoon

Antingen hyr man bil och kör själv eller så letar man upp organiserade utflykter. Flera av de populäraste sevärdheterna finns ganska nära Reykjavik i den så kallade Gyllene cirkeln. Bl.a Geysir och Strokkur, vattenfall, Thingvellir och just Blå Lagunen.
Vanliga tvåhjulsdrivna personbilar funkar sommartid till alla dessa ställen. Jeepar och liknande behövs om man ska köra de så kallade F-vägarna i inlandet. På dessa vägar saknas ofta broar över mindre vattendrag. Terrängkörning är strängt förbjuden.

Så man ska försöka åka dit på sommaren?
Varför är just terrängkörning strängt förbjuden? Är det många som fuskar och kör terräng istället för vanliga vägar?
Och vad är F-Vägarna för något? Förutom den blåa lagunen finns det mer sevärdheter än geysers och vattenfallen där?
#18 2021-08-12, 22:34
Limma skinkbit
Ursprungligen postat av WhatsGucci
Så man ska försöka åka dit på sommaren?
Varför är just terrängkörning strängt förbjuden? Är det många som fuskar och kör terräng istället för vanliga vägar?
Och vad är F-Vägarna för något? Förutom den blåa lagunen finns det mer sevärdheter än geysers och vattenfallen där?


Ja, sommaren är trevligare. Om du nu inte älskar mörker och snöstormar.
Islands natur är känslig. Det tar evigheter för hjulspår att "läka". Det är för övrigt förbjudet att köra bil utanför vägarna även i Sverige men Islands öppna fält av svart sand är kanske lite mer lockande än att bränna rätt ut i skogen i Sverige... Nä, jag tror inte terrängkörning är särskilt vanligt. Man lämnar ganska tydliga spår efter sig i så fall.

F-vägarna är vägar med nummer som börjar på F. Jag kan inte detaljerna men det är typ en klassificering av vägstandarden. Grusvägar som bara är öppna på sommaren och som går långt ut i ödemarken. Och som sagt, broar saknas ofta så man måste ha fyrhjulsdrift och hög markfrigång för att kunna korsa bäckar och åar.

Hela grejen med Island är naturen och vulkanerna. Där finns inte så mycket av typen Pyramiderna eller Eiffeltornet. Jag har inte provat själv, men att köra snöskoter på Vatnajökull lär man kunna göra. Skriv Iceland i sökfältet på Youtube så får du nog bättre tips än från mig.
#19 2022-03-30, 01:22
NegerStryparen
Bumpar tråden för kul ja:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Ja, sommaren är trevligare. Om du nu inte älskar mörker och snöstormar.
Islands natur är känslig. Det tar evigheter för hjulspår att "läka". Det är för övrigt förbjudet att köra bil utanför vägarna även i Sverige men Islands öppna fält av svart sand är kanske lite mer lockande än att bränna rätt ut i skogen i Sverige... Nä, jag tror inte terrängkörning är särskilt vanligt. Man lämnar ganska tydliga spår efter sig i så fall.

F-vägarna är vägar med nummer som börjar på F. Jag kan inte detaljerna men det är typ en klassificering av vägstandarden. Grusvägar som bara är öppna på sommaren och som går långt ut i ödemarken. Och som sagt, broar saknas ofta så man måste ha fyrhjulsdrift och hög markfrigång för att kunna korsa bäckar och åar.

Hela grejen med Island är naturen och vulkanerna. Där finns inte så mycket av typen Pyramiderna eller Eiffeltornet. Jag har inte provat själv, men att köra snöskoter på Vatnajökull lär man kunna göra. Skriv Iceland i sökfältet på Youtube så får du nog bättre tips än från mig.


Islands natur består ju till stor del av mossor och lavar varav flertalet arter bara växt under typ 500 år. Lavarna som sitter på stenarna kan vara ännu äldre. Vissa mossor växer bara typ 1 cm per 100 år.

Man kan undra varför ?
Men förklaringen är rätt enkel.
Dels är vintern så pass lång att de på sina ställen har frostfritt bara 2-3 månader om året.
Dels så är marken extremt näringsfattig, eller ofta som i vulkaniska
områden så sitter växtnäringsämnena så hårt fast i de vulkaniska mineralerna, att
rötterna har svårt att ta upp dessa.
Det är ett slags dubbelt problem, att växterna kan inte bilda rötter om de inte har näring, och näringen är dessutom extremt svåråtkomlig.
Och sedan är marken dessutom frusen.
Motsvarigheten till Islands natur är till exempel öknarna runt om i världen.
Det är inte konstigt att det är lätt att köra sönder dessa känsliga områden.
De tål knappt någonting.

Visst får man köra i viss terräng där, där det nästan uteslutande
bara finns svart vulkansand. Men den kan vara lömsk att köra i,
att man sjunker ner med bilen. Även terrängbilar kan sjunka ner ordentligt.

Man behöver då helst vara två bilar att en ena kan dra loss den andra.
Annars kan det bli en lång väntan på draghjälp.

Att åka dit på vintern är dels mörkt, men det är ofta mulet väder där.
Detta beror ju på att det är norra Atlanten och vindarna har dragit med sig molnen från sydligare
breddgrader, dvs tropikerna.
Chansen att få se tex norrsken kan därför bli ganska osäker.
Men när det är klart väder så är ju det en enastående stjärnhimmel ovanför.
Norrsken ser dock inte ut som på TV där man snabbspolat fram.
Norrskenet ser ut som en lysande gardin som hänger ner och fladdrar och rör sig sakta sakta, många minuter till timmar i rörelserna.
Mest är norrskenet grönt, och ibland blir det violett och rött.