Jobbade som personlig assistent i Lund för många år sedan och åkte en hel del färdtjänsttaxi med brukaren. Det fanns en hel del lustiga figurer bland chufförerna där, men en var riktigt jävla skum.
Han brukade beklaga sig över en situation som om man skulle tycka synd om honom när han själv körde en brukare som satt förståndshandikappad i rullstol. Vem har det värre?
En gång la han brukarens färdtjänskort på instrumentpanelen och när han bromsade in så ramlade kortet ner bakom panelen. Han försökte få ut det, men misslyckades.
Jag sa till honom att ringa om han lyckades få ut kortet, annars skulle vi beställa ett nytt nästa dag.
Han ringde inte, så jag beställde ett nytt färdtjänstkort till brukaren.
Ca. en månad senare hade brukaren klagat på att någon klättrat på fasaden till radhuset en kväll. 6 månader senare hittade vi det gamla kortet bakom en soffa i den inglasade verandan hos brukaren.
Taxichauffören hade lyckats gräva fram hennes kort, men istället för att ringa hade han klättrat in i trädgården, klättrat upp på fasaden till glasverandan och slängt ner kortet genom en springa högst upp.
Allt detta utan att höra av sig. Så hur fan skulle vi veta att vi "fått tillbaka kortet"?
Brukaren hade personlig assistans, men jag undrar om inte den där chauffören med sitt obefintliga IQ skulle behöva assistans hans också.