Slut med tågutropen på alla stationer från 2021-11-15

#61 2021-11-10, 22:18
fermion
Poängen med tåg är korta ledtider från det man kommer till stationen tills man går på tåget ( till skillnad från exvis flyg ) Att informera på många sätt, och att göra det lätt att snabbt skaffa biljett bör vara del av detta. Utrop är en del av att ge snabb bekräftelse att man går rätt, och bör finnas åtminstone på perrongen.
Tror snart biljettautomater försvinner också, och du lär ska ha köpt i appen innan du kliver på ( kommer att kollas av kontrollant).
Blir ett litet helvete för synskadade, särskilt när tåg inte är i tid, och kommer in på samma spår efter varandra. Verkar ogenomtänkt att inte snarare öka informationen och tillgängligheten. Under tiden planerar man enorma satsningar på höghastighetståg och fyrspår för 100-tals miljarder (500?)
#62 2021-11-10, 22:25
Flufffen
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ja för skånska låter ju inte helt sjukt?

Nä nu ska jag ta och äta lite gudis!

Tänk dig då en somalier som talar på bruten skånsk-svenska, dubbelt värre!
#63 2021-11-10, 22:26
PerniWha
Ursprungligen postat av Bum1
Hur blir det för de stackars synskadade?

Ja eller hur! Hur ska dom lyckas hitta rätt fortsättningsvis? För hörselskadade torde det inte bli någon större skillnad.
#64 2021-11-10, 22:26
Ringhals3
Ursprungligen postat av Flufffen
Tänk dig då en somalier som talar på bruten skånsk-svenska, dubbelt värre!


Ha ha! Ja det är fan tragiskt när de gör så gott de kan på SFI och så lär de sig skånska och inte svenska!
#65 2021-11-10, 22:29
Dolche
Ursprungligen postat av Rostmox
Nu verkar det snart bli ganska tyst på stationerna i fortsättningen vad tycker ni om det?


Nja, det ersätts väl av ex. tåg 123 som skulle ha inkommit på spår 2 är försenat med 30 minuter....
#66 2021-11-10, 22:49
Himmalajja
Ursprungligen postat av Nevelepride
Förmodligen en kostnadsfråga bestående av flera komponenter:

Hårdvaran behöver underhållas och uppgraderas. Dåligt ljud som en del nämnt här tidigare.
Åverkan på högtalare kostar.

Kommer mer och mer krav på saker i samhället att det ska vara på fler språk. Vi har idag 5 minoritetsspråk som har stark ställning. På allt fler ställen ställs krav på arabiska.

Blir alltså billigare att skrota systemet.


Men hårdvaran måste ju ändå underhållas och det kommer ändå att bli åverkan på högtalarna och det kommer även i framtiden att behövas någon som kan ropa ut, om systemet ska användas vid ändringar. För som alla vet är det inte särskilt sällsynt med ändringar. En försening på fem-tio minuter och något tåg måste byta spår.
#67 2021-11-10, 22:53
Carpedijem
Detta är väl pga att det enbart ropas ut på svenska. Folk som inte behärskar det svenska språket känner sig kränkta så därför tas det bort helt och hållet.
#68 2021-11-10, 22:54
kraftfoder
Ursprungligen postat av Rostmox
https://www.expressen.se/nyheter/tagutropen-slopas-i-hela-landet/?referrer=todays-news

Man har ju alltid varit van vid att en högtalarröst säger att ex. tåg 123 inkommer nu strax in på spår 2, då har man ju alltid vetat att inom en minut kommer det in. Nu verkar det snart bli ganska tyst på stationerna i fortsättningen vad tycker ni om det?


Jag antar att det är mest besvärande för synskadade/blinda.
Själv åker jag väldigt sällan tåg. Dock tror jag spårvagn räknas lagligt som "tåg", och spårvagn åker jag dagligen. Spårvagnar (många) samt många bussar här i Göteborg har någon slags "google-röst" som ropar ut "nästa hållplats är Munkebäckstorget" eller liknande.

Om nu "SJ" eller trafikverket vill spara in pengar på att "sparka" utroparen, kanske de skulle kunna fundera på syntetisk röst/AI?

Bara mina små funderingar om detta..
#69 2021-11-10, 22:55
simson12
Ursprungligen postat av fermion
Poängen med tåg är korta ledtider från det man kommer till stationen tills man går på tåget ( till skillnad från exvis flyg ) Att informera på många sätt, och att göra det lätt att snabbt skaffa biljett bör vara del av detta. Utrop är en del av att ge snabb bekräftelse att man går rätt, och bör finnas åtminstone på perrongen.
Tror snart biljettautomater försvinner också, och du lär ska ha köpt i appen innan du kliver på ( kommer att kollas av kontrollant).
Blir ett litet helvete för synskadade, särskilt när tåg inte är i tid, och kommer in på samma spår efter varandra. Verkar ogenomtänkt att inte snarare öka informationen och tillgängligheten. Under tiden planerar man enorma satsningar på höghastighetståg och fyrspår för 100-tals miljarder (500?)



I Sverige ska allt som kan tas bort bort. Snart försvinner väl sätena också. I T-banan har det redan börjat. Ledstänger har de också börjat ta bort från t-banan.
#70 2021-11-10, 22:58
31G350125
Ta fram en app istället som förmedlar dom utrop som rör din resan. Oftast är högtalare anläggningar och i sånt skick man hör ändå inte vad dom säger. Ta bort högtalare utropen i tunnelbanan.
#71 2021-11-10, 23:01
Ringhals3
Stadsbud till spår 11 norra delen!

Vi äldre stockholmare minns...
#72 2021-11-10, 23:19
Sec
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Man kan ju ha en robot som ersätter tågutropen


Hur menar du nu?